Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) zabezpečuje dopravu aj do 9 obcí a mesta Veľký Šariš. Všetky samosprávy si musia za dopravu platiť zo svojich rozpočtov. V týchto dňoch DPMP doručil obciam návrh platieb pre rok 2013 a ten rozhorčil starostov. Cena je totiž vyššia. Majú argumenty a tie sa chystajú prerokovať s primátorom Pavlom Hagyarim (nez.).
PREŠOV. Dotknutí starostovia sa stretli na Obecnom úrade v Haniske, kde diskutovali o probléme, ktorý ich trápi už veľa rokov.
Kým všetky ostatné obce v okrese Prešov majú prímestskú dopravu zdarma, lebo ju dotuje župa, oni za ňu musia platiť zo svojich biednych rozpočtov.
Pre budúci rok sa cena zvýšila tak, že ju odmietajú akceptovať. „Doteraz sme platili 3 200 eur mesačne, po novom by to bolo 3 990, čo je takmer o 800 eur viac. Ročne je to vyše 40-tisíc eur, ktoré by sme mohli použiť na rozvoj obce. Štát všade platí za straty vo verejnom záujme, nechápeme, prečo sa to na nás nevzťahuje, kde sa stala chyba,“ povedala nám starostka obce Fintice (okr. Prešov) Terézia Gmitrová (nez.).
Starosta Hanisky (okr. Prešov) Ján Pavuk (nez.) zdôraznil, že nie sú ochotní platiť viac, ale na druhej strane sa cítia ako rukojemníci.
Nemajú inú možnosť, ak chcú pre svojich obyvateľov zabezpečiť dopravnú obslužnosť a dostupnosť do škôl, na pracoviská, do nemocníc či na úrady v meste.
„Analýzy preukázali, že len 1 percento našich cestujúcich využíva spoje SAD, všetci ostatní sa spoliehajú na linku MHD. Tento rok sme platili dopravnému podniku mesačne 1 369 eur, na budúci rok chcú o 266 eur viac, ale to je 24 percent z nášho rozpočtu. Sme asi jediné obce na Slovensku, ktoré si za dopravu platia z vlastnej kasy,“ popísal situáciu Pavuk, neskrývajúc rozhorčenie.
Nové návrhy platieb nám potvrdil aj riaditeľ DPMP Peter Janus. „Zálohové platby sa starostom zdali vysoké, ale museli sme v nich zohľadniť klesajúce tržby v II. pásme. Rozdiel medzi nákladmi na dopravu a výnosmi sa premietol v cene pre rok 2013,“ vysvetlil riaditeľ Janus.
Platia aj za prepravu v meste
Starostovia viedli aj polemiku o tom, že musia doplácať aj 50 percent nákladov za prepravu v meste, keďže linky MHD premávajú cez Prešov do ich obcí.
Zhodli sa, že už za to nie sú ochotní platiť a mestskú trasu by malo financovať mesto. Sú ochotní platiť len kilometre od hraničných zastávok v katastroch obcí.
„Podľa mňa je potrebné prehodnotiť platby, lebo je to na hrane zákona. Chceme sa dopátrať k tomu, kto má v rukách balík na dopravnú obslužnosť po hranice katastrov obcí,“ argumentoval starosta Hanisky Pavuk.
„Starostovia si myslia, že platia aj dopravu v meste, ale tak to bolo v minulosti dohodnuté. Cestujúci sú aj tak vo výhode, lebo čipové karty im umožňujú prepravovať sa lacnejšie. Nemusia si kupovať osobitné cestovné lístky v obci aj v meste,“ oponoval Janus.
Problém sa ťahá do roku 2006
V roku 2006 prebehla fiškálna decentralizácia zo štátu na samosprávy, a teda aj dotácia na straty za zľavnené cestovné.
Tieto obce a Veľký Šariš z nej záhadne vypadli a nedostali vyšší koeficient na dopravu. Odvtedy si ju musia platiť z vlastných rozpočtov.
Nedopátrali sa k tomu, kto má v rukách dotácie na dopravnú osblužnosť, či Prešovský samosprávny kraj (PSK), alebo mesto Prešov. O východisko sa pokúšajú už roky, ale bez výsledku. PSK akceptovalo len požiadavku dvoch obcí, a to Teriakoviec a Ruskej Novej Vsi v okrese Prešov.
Im dotáciu krajskí poslanci schválili s odôvodnením, že nemajú prístup k spojom SAD ani k železničnej doprave a sú odkázaní na mestskú dopravu.
Ostatným, teda mestu Veľký Šariš, obciam Malý Šariš, Haniska, Záborské, Fintice, Ľubotice a Bzenov dotáciu neschválili.
Starostovia si pripravili argumenty a plánujú ich dnes prerokovať s primátorom Prešova Pavlom Hagyarim.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári