O kreditový príplatok majú učitelia záujem. Ak totiž získajú 30 kreditov, dostanú k tarifnému platu 6 percentný príplatok. Najviac môžu získať 60 kreditov a 12-percentný príplatok. Niektorí starší učitelia však majú pocit diskriminácie.
PREŠOV. O doplnkové vzdelávanie spojené s nárokom na zvýšenie platu na dobu 7 rokov je v školstve záujem.
Podľa hovorcu ministerstva školstva Michala Kaliňáka na kreditové príplatky bolo školám poskytnutých v roku 2012 5,7 milióna eur. Ďalších 10,1 milióna eur dostanú ešte na kredity získané od septembra 2011. Na platoch si teda prilepšia z balíka za takmer 16 miliónov eur.
„Neprekáža mi ďalšie vzdelávanie, ale považujem za nespravodlivé, keď sa po 20 rokoch praxe dostávam na rovnakú štartovaciu čiaru ako mladší učitelia, len aby som mal nárok na príplatok,“ povedal nám učiteľ Jozef.
Záujem o získavanie kreditov nám potvrdila aj riaditeľka ZŠ Matice slovenskej v Prešove Renáta Borščová.
„Ponúk nám chodí veľa, ale je len málo vzdelávacích programov zo špeciálnej pedagogiky, ktorú práve potrebujeme v našej škole. Naši učitelia a odborní zamestnanci sú dosť znevýhodnení,“ konštatovala riaditeľka. Škola sa totiž venuje aj žiakom s chybami reči a vývinovými poruchami učenia.
Na druhej strane, riaditeľka ocenila, že vzdelávanie v niektorých predmetoch je na veľmi dobrej úrovni. Každá škola si vypracuje svoj vlastný plán kontinuálneho vzdelávania a učitelia si vyberajú programy podľa potreby školy.
„Problém je niekedy v tom, že ak učiteľ prestúpi na inú školu, riaditeľ mu nemusí uznať získané kredity, lebo v pláne danej školy nie sú potrebné,“ popísala realitu Borščová.
Niektoré ponuky sú formálne, iné kvalitné
Ponúk je síce veľa, ale niektoré údajne neprinášajú želaný efekt. Riaditelia sa stretávajú aj s tým, že získanie kreditov ponúkajú rôzne súkromné spoločnosti za úhradu, ale výsledok je len formálny.
„Vieme o tom, že od učiteľov vyberú 100 až 120 eur, chcú odovzdať nejakú prácu, skúšky sú len formálne a udelia kredity. Všetko sa odohrá za jeden deň. Takto to nemá význam,“ popísala realitu dodala Borščová.
„Tiež o tom viem, ale my si vyberáme len z ponuky Metodicko-pedagogického centra, kde máme záruku kvality. Naše učiteľky z prvého stupňa si napríklad vybrali čitateľskú gramotnosť, čo naši žiaci veľmi potrebujú, tiež prierezový finančný vzdelávací program, aby mohli žiakom na rôznych predmetoch poskytnúť reálne informácie o hodnote peňazí, narábaní s nimi, o existujúcich inštitúciách a podobne. Spokojný som aj s rozširovaním vedomostí v rôznych predmetoch,“ zhodnotil situáciu riaditeľ ZŠ na Kúpeľnej ulici Marián Džačár.
Niektorí učitelia zase získavajú kredity v rámci projektov, ale nie je to na báze masovosti. Skôr potrieb konkrétnej školy.
Na otázku, či príplatky za kredity sú pre učiteľov naozaj motiváciou k tomu, aby sa vzdelávali, Džačár reagoval: „Ťažko povedať. Podľa mňa by bolo korektnejšie platy riešiť systémovo.“
Minister školstva Dušan Čaplovič (Smer) však kredity považuje za motiváciu a ako zdôraznil, od januára tohto roku je možné získať 60 kreditov aj za rigoróznu skúšku, štátnu jazykovú skúšku aj za rozširujúce štúdium.
Súčasne sa posúva zrušenie 7-ročnej lehoty platnosti kreditov z januára 2013 na január 2015.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári