Základnú školu v Šarisšských Michaľanoch zažalovala mimovládna nezisková organizácia Poradňa pre občianske a ľudské práva v Košiciach. Okresný súd v Prešove vyniesol rozsudok 5. decembra 2011. Škola sa proti nemu odvolala. Krajský súd potvrdil rozhodnutie prvostupňového 30. októbra tohto roku. Ide o vôbec prvé súdne rozhodnutie, týkajúce sa segregácie rómskych detí vo vzdelávaní na Slovensku. Zhovárali sme sa so Štefanom Ivancom, ktorý sa v poradni venuje antidiskriminačnému programu.
Prečo ste sa rozhodli zažalovať práve túto školu, keď k segregácii dochádza rovnako na stovkách škôl na Slovensku?
Našim cieľom bolo vybrať konkrétny prípad, prostredníctvom ktorého sme sa snažili poukázať na systémové nedostatky v základnom vzdelávaní a na nezákonnosť a škodlivosť samotnej segregácie ako takej. Veľkú úlohu zohralo, že v roku 2008/2009 preradila škola do rómskych tried aj značnú časť rómskych detí zo Šarišských Michalian, ktoré ešte dovtedy navštevovali zmiešané triedy. Rómski rodičia s týmto postupom nesúhlasili a domáhali sa nápravy nielen v škole, ale aj u samosprávy, avšak neuspeli.
Aký význam pripisujete rozhodnutiu prešovského súdu, podľa ktorého Základná škola v Šarišských Michaľanoch vytvorením čisto rómskych tried diskriminuje rómskych žiakov na základe etnicity?
"Cieľom tohto súdneho konania bolo vyslať v spoločnosti jasný signál, že segregované vzdelávanie rómskych detí, vrátane rómskych detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, je nezákonné. Prakticky zmietlo zo stola dlhoročný zaužívaný model oddeleného vzdelávania rómskych detí zo sociálne znevýhodneného prostredia, ktorý je u nás dlhodobo tolerovaný. Rozhodnutie sa však netýka len rómskych detí. Dotýka sa všetkých detí, ktoré by bez ohľadu na svoje individuálne vzdelávacie potreby nemali byť vyčleňované z bežného vzdelávacieho prúdu. Je vlastne akýmsi zákonným výkladom, že rozvíjanie inkluzívneho vzdelávania nie je pre našu spoločnosť žiadnou voľbou - je absolútnou nevyhnutnosťou. Veríme, že toto rozhodnutie bude silným impulzom pre kompetentné inštitúcie, smerom k desegregácii a rozvíjaniu inklúzie v základnom vzdelávaní. Kompetentné štátne inštitúcie nesú ten najväčší diel zodpovednosti za to, aby základné školy mohli vzdelávať inkluzívne. Bez dlhodobej koncepčnej práce škôl, samospráv a rôznych štátnych inštitúcií nebude skutočná zmena možná."
Pripravujete aj ďalšie žaloby?
"Vedenie strategických súdnych konaní v prípadoch porušovania ľudských práv je jednou z najtradičnejších ciest, ako sa okrem iného usilovať o dosiahnutie širších zmien, ako legitimizovať nejaké názory vo vzťahu ku kompetentným inštitúciám a vyvíjať na nich tlak, aby existujúce nedostatky riešili. Takáto žaloba nikdy nie je cieľom, ale prostriedkom dosiahnutie zlepšenia dodržiavania ľudských práv. Pokiaľ začnú inštitúcie na všetkých úrovniach od ministerstiev, cez samosprávy až po školy konečne brať daný problém naozaj vážne a systematicky pracovať na potrebných zmenách, bude to skvelé a žiadne ďalšie žaloby nebudú potrebné."
Nemáte obavy, že rozhodnutie súdu môže spôsobiť celkový pokles vzdelanostnej úrovne všetkých detí nielen v tejto škole?
"Je pochopiteľné, že dlhé roky nečinnosti inštitúcií na rôznych úrovniach problém prehĺbili do veľkých rozmerov a riešenia sú čoraz ťažšie a nákladnejšie. Stačí sa pozrieť na činnosť samosprávy v Ostrovanoch, ktorá akoby rezignovala na potrebu integrácie sociálne vylúčených Rómov. Odhliadnuc od ľudskoprávnych konotácií, z dlhodobého hľadiska neriešenie tohto problému povedie len k prehlbovaniu sociálnych konfliktov na lokálnej úrovni. Preto oceňujeme čiastkové pozitívne zmeny, ktoré Základná škola v Šarišských Michaľanoch za posledný takmer rok uskutočnila. Chceme zdôrazniť, že lehota, určená súdom, smerom k začleneniu rómskych žiakov do integrovaných tried, je v tejto chvíli naozaj druhoradá. Veríme, že škola bude ďalej krok za krokom pracovať na postupnom zvyšovaní úrovne výchovy a vzdelávania pre každé dieťa. Škola musí bezpodmienečne garantovať vyššiu a rovnú kvalitu výchovy a vzdelávania pre každé dieťa bez ohľadu na jeho etnicitu a sociálny status, a to bez dlhodobej systematickej práce a podpory ďalších subjektov nedokáže zabezpečiť. Veríme, že v škole vytvorená pracovná skupina na podporu inkluzívneho vzdelávania zintenzívni svoju prácu a že vďaka svojej špecifickej pozícii na seba naviaže materiálnu aj odbornú pomoc zo strany štátnych inštitúcií aj organizácii občianskej spoločnosti. V horizonte niekoľkých rokov tvrdej koncepčnej práce má šancu stať sa tým, čo by sme v tradícii desegregácie vo vzdelávaní v Spojených štátoch amerických mohli nazvať "magnetovou" školou, ktorá svojou kvalitou a vlastnosťami vyčnieva a dokáže pritiahnuť deti naprieč etnickými a sociálnymi vrstvami v širokom okolí. Osobitne zdôrazňujem, že bez plného zapojenia samosprávy obce Šarišské Michaľany, Ostrovany, ako aj spolupráce so samosprávou obce Medzany to nebude možné."
Ako mieni vaša poradňa pomôcť školám pri desegregácii?
"Zodpovednosť za riešenie tohto problému neleží na pleciach mimovládnych organizácií, ale na zodpovedných štátnych inštitúciách a samosprávach. Mimovládne organizácie, akou je aj naša poradňa, môžu v rámci svojich kapacitných možností participovať na danom procese rôznymi podpornými aktivitami. Napokon my sme organizovali v posledných rokoch vzdelávacie podujatia v oblasti inkluzívneho vzdelávania pre základné školy na východe Slovenska. Verím, že budeme pre školu do budúcna partnerom, nie nepriateľom. Riaditeľ školy je človek na správnom mieste, ale bez plnej podpory samosprávy, to nepôjde."
Rómske deti v škole v Michaľanoch zmiešať nevedia, proti sú rodičia
Prečítajte si článok >>
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári