Na decembrovom zasadnutí mestského zastupiteľstva budú poslanci rozhodovať aj o poplatkoch za komunálny odpad.
PREŠOV. Podľa prokurátora poplatok musí byť jednotný.
V praxi to bude znamenať, že ak zastupiteľstvo 10. decembra terajšie sadzby zruší a prijme nové, platby pre obyvateľov sa zvýšia.
Pre 5-člennú rodinu to bude znamenať o 17 eur viac, presnejšie 134,50 eura, pre 6-člennú až 161,40 a takých rodín je v Prešove okolo 3 430.
Podľa návrhu všeobecne záväzného nariadenia už nebude možné platiť za odpad ani v 4 splátkach, ako doteraz, ale naraz, a to do 15 dní od vydania rozhodnutia.
Zrušia sa aj úľavy pre dôchodcov nad 65 rokov, čo zase súvisí s novelou zákona o miestnych daniach, ktorá nadobudla účinnosť v júli tohto roku. Samosprávy môžu uplatniť úľavy len osobe, ktorá sa preukázateľne nezdržiava v mieste bydliska.
Ľudia vstupujú radným do svedomia
Vo verejnosti táto téma rezonuje a mnohí sa pýtajú, za čo toľko platia. Kedy vlastne tak stúpli náklady na likvidáciu odpadu?
Potvrdzuje to aj otvorený list, ktorý zaslala poslancom aj vedeniu radnice obyvateľka Prešova Agáta Klimovičová.
„Ide len o čím rýchlejšie naplnenie mestskej pokladnice. Ešte len jeden rok platí zvýšený poplatok o 40 percent a zase máme platiť viac? Pri dôkladnom separovaní dvojčlenná domácnosť produkuje 30 litrov odpadu týždenne a veľmi pochybujem o tom, že ročná sadzba 53,95 eura je suma zodpovedajúca výške nákladov potrebných na jeho odvoz a likvidáciu,“ zdôvodnila Klimovičová.
Kladie si tiež otázku, ako nová daň zaťaží rodiny, keď budú musieť poplatky uhradiť naraz.
„Zaujímalo by ma, či je podľa prokurátora v poriadku platiť za ešte neposkytnutú službu vopred. Nemôžeme financovať niečie pôžičky, hľadajte vlastné rezervy. Hľadajte chýbajúce peniaze v obstarávaní služieb, dôkladnejšie kontrolujte, za čo komu platíte a odpustite si megalomanské vízie,“ vstupuje do svedomia tým, ktorí majú rozhodovacie právo.
Ako ďalej dodáva, aj obyvatelia mesta raz vystavia vedeniu radnice aj poslancom účet, a to už v najbližších voľbách.
„Čo spravíte, ak nebudeme vládať plniť vaše požiadavky? Prinútite nás brať úvery? Pošlete na nás exekútorov alebo nás predáte do Sudánu a privediete si solventnejších občanov z Rakúska?,“ kladie otázky Klimovičová.
Nie je jediná. Takých hlasov sa ozýva čoraz viac.
„Ja tomu zvyšovaniu naozaj nerozumiem. Separujeme odpad, firma by ho mala zhodnocovať. Mne sa vidí, že všetci sa im skladáme na to, aby mohli firmu modernizovať a mali na platy,“ myslí si František Kočiš.
„Už tento rok sme platili za tri osoby okolo 90 eur, a to je veľa. Manželka nepracuje a ja mám príjem 550 eur. Keď boli splátky rozložené, ešte sa to dalo, ale zaplatiť naraz bude pre mňa ťažké,“ dodal Juraj Sabol.
Za 15 rokov poplatky narástli 10-násobne
Mesto uzavrelo zmluvu s Technickými službami mesta Prešov (TSMP) na služby spojené s odvozom a likvidáciou komunálneho odpadu v roku 1996. Odvtedy sa raz ročne zmluva doplnila dodatkom, pričom každý z nich predstavoval nárast cien.
„Skúmal som všetky dokumenty a z nich vyplýva, že za posledných 15 rokov ceny stúpli 10-násobne. V roku 1996 stáli radnicu všetky činnosti technických služieb, teda nielen likvidácia odpadu, 331 939 eur. V roku 2012 stojí obyvateľov mesta a firmy len nakladanie s odpadom 3 439 263 eur, takže ide o rast cien o 17 percent každý rok,“ vysvetlil poslanec Richard Drutarovský (SaS).
Dodal, že úradníkom na radnici je už teraz jasné (vyplýva to z dôvodovej správy pripravenej na zastupiteľstvo - pozn.red.), že pre rok 2013 musia rátať s deficitom 260-tisíc eur a rok sa ešte ani nezačal.
ako
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári