Nový grafikon železničnej dopravy, platný od 9. decembra, vyvolal veľké protesty. Kritizovali ho v petícii tisíce občanov, pridali sa aj orgány samosprávy. Momentálne sa kritické hlasy objavujú len sporadicky.
PREŠOV. Cestujúci si zvykajú na obmedzené možnosti železničnej dopravy. Na Starú Ľubovňu a jej spojenie s Prešovom zareagoval 63-ročný Pavol Fuchs, podľa ktorého bolo barbarstvom odrezať okresné mesto od krajského.
„Verím však, že raz prídu do vedenia železníc múdrejší ľudia, šikovní manažéri, ktorí budú vedieť, že na takej trase nemôžu jazdiť vlaky, ktoré, takpovediac, stoja pri každej vŕbe, ale že rozhodujúci je tu čas. Veď ktorý somár by sa terigal z Ľubovne do Prešova 3 hodiny vlakom, keď to pohodlne zvládne autobusom za hodinku,“ uviedol v reakcii na nový grafikon P. Fuchs.
Zdôraznil, že dopravnými uzlami na východe Slovenska sú Košice a Poprad, vzdialené od seba vyše sto kilometrov vlakom, a Kysak.
„Z Prešova cez Kysak je do Popradu 102 km, naproti tomu z Prešova cez Starú Ľubovňu je do Popradu 115 km. Rozdiel je teda len 13 km. Sabinovčania, ktorých je v okrese takmer 60-tisíc, cestujú do Popradu cez Kysak 123 km, ale cez Ľubovňu by cestovali len 94 km. Lipany sú na tom ešte lepšie, lebo cez Ľubovňu do Popradu by mali len 83 km, pričom cez Kysak až 134 km. Tak čo vlastne riešime?! Že Šarišania s prípojmi od Humenného a Bardejova by mali na výber – buď cestovať po novom cez Ľubovňu do modernej, komfortnej stanice v Poprade, alebo po starom cez neútulný Kysak. Myslím si, že niet o čom špekulovať,“ uviedol.
Navrhuje nový spoj
Podľa jeho slov sa roky cestovalo „takto hlúpo a komplikovane“ a nový grafikom to nezmenil.
Fuchs by preto privítal spoj z Prešova do Popradu, so zastávkami Sabinov, Lipany, Plaveč, Stará Ľubovňa, Podolínec a Kežmarok.
„A tých 115 km sa dá za dve hodinky pohodlne zvládnuť. Navrhujem teda, dajte na začiatok aspoň štyri vlaky z Prešova do Popradu cez Ľubovňu a opačne, so štvorhodinovým intervalom a potom sa uvidí...“
Pripomenul, že v roku 1956 sa zo Starej Ľubovne išlo autobusom do Ľubotína, kde sa prestupovalo na vlak.
Až v roku 1966 prišiel do Ľubovne prvý vlak a následne už nebolo treba prestupovať, čo platilo až do prijatia nového grafikonu.
Ministerstvo problémy neeviduje
Zdá sa však, že tieto názory sú ojedinelé.
„Ministerstvo dopravy neeviduje žiadne negatívne ohlasy verejnosti na vami spomenutú trasu,“ potvrdil Martin Kóňa, hovorca Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.
V redakcii sme zaznamenali aj sťažnosť na jediný priamy spoj medzi Prešovom a Bratislavou, nočný rýchlik Poľana.
Ten podľa cestovného poriadku zatiaľ stále jazdí, no jeho zachovanie pre budúcnosť je otázne. Cestujúci sa sťažovali na kvalitu toho vlaku, v ktorom sú staré, nepohodlné vozne.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári