Mestský parlament schválil skromný rozpočet na rok 2013. Primátor Pavel Hagyari (nez.) síce uvažuje o tom, že ho bude vetovať, ale pravica aj ľavica sú pripravené prehlasovať ho. Vo výsledku to znamená, že obyvateľov mesta čaká ešte väčšie uťahovanie opaskov. Napríklad aj v doprave.
PREŠOV. Pre Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP), a.s. je na budúci rok schválený rozpočet na úrovni tohto roku, teda vo výške 3,6 milióna eur. Už teraz je jasné, že na súčasnú úroveň služieb nebude stačiť.
„Mestu sme predložili plán na rok 2013 s tým, že sme doň zapracovali všetky zmeny a navrhovali sme rozpočet vo výške 3,9 milióna eur. Zohľadnili sme tam nárast ceny nafty o 55-tisíc eur, stúpli nám náklady na mzdy o 230-tisíc eur a odvody o 68-tisíc eur. Mierne sme zvýšili mzdové tarify, ale ide tu aj o to, že preberáme do nášho stavu 7 pracovníkov z dodávateľskej firmy, ktorá vykonávala údržbu a opravy vozidiel. Klesli nám výnosy vo všeobecnosti, dokonca aj z pokút, a to o 50-tisíc eur a tiež tržby. Nárast výdavkov o 40-tisíc eur budeme mať aj na to, že podľa platnej legislatívy musíme vodičom umožniť odborný výcvik,“ vysvetlil nám riaditeľ DPmP Peter Janus.
Vedenie DPmP bude stáť pred hlavolamom, ako zabezpečiť služby vo verejnom záujme v roku 2013. Otázkou je, či pôjde cestou zvyšovania cestovného alebo redukcie spojov.
„Budeme musieť hľadať optimálnu cestu. Zvyšovanie cestovného alebo obmedzovanie spojov sú krajné riešenia. Pravdepodobne nebudeme môcť investovať do nákupu nových vozidiel, hoci je to nevyhnutné,“ myslí si Janus.
Netajil, že niektoré staré vozidlá musia po nociach pravidelne opravovať, aby vôbec mohli vyraziť na cesty.
Mesto má voči dopravcovi dlh
Faktom tiež je, že mesto dlhuje DPmP za straty výkonov vo verejnom záujme 535-tisíc eur, a to ešte za roky 2008-2011. Primátor podpísal dlžný úpis so záväzkom, že radnica túto sumu uhradí do 31. 12. 2013. Na tomto uznaní záväzku dopravca trval preto, aby nebol premlčaný.
„Keby sme tie peniaze reálne mali na účte, vyhliadky na rok 2013 by neboli také zlé,“ dodal Janus.
Primátor Pavel Hagyari (nez.) priznal, že mesto má voči dopravcovi dlh a že jeho splatnosť odsunuli na koniec roku 2013. Napriek tomu si myslí, že musia ďalej hľadať rezervy vo vnútri podniku.
„Musia nájsť vyššiu efektivitu. Viac ma trápi, že pri tomto rozpočte nebudeme mať na opravu škôl, ciest a chodníkov, ani na rozvojové plány,“ argumentoval primátor.
Zistili sme
Čo je pre Prešovčanov významnejšie?
Poslanec Richard Drutarovský (SaS) si myslí, že hoci je v rozpočte schválená suma na umorenie dlhov z rokov 2008-2011, náklady dopravcu budú v tomto roku preukázateľne vyššie.
„Predstavenstvo bude stáť pred dilemou, či nakúpiť viac trolejbusov, viac prepúšťať alebo radšej vyrokovať s vedením mesta zachovanie prepravných výkonov aj za cenu ďalších dlhov a stagnácie vozového parku. Už by nemal hroziť štrajk vodičov kvôli platom, keďže dosiahli sociálny zmier, ale to sa môže podpísať pod to, že pre niekoho už v podniku nemusí ostať miesto. Či sa toto pnutie pretaví v zmene ceny cestovných lístkov, je ťažké predpokladať. Všetko bude záležať od toho, či je pre Prešovčanov významnejšia úroveň ceny lístkov alebo dostatok spojov,“ komentoval situáciu Drutarovský.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári