Do roku 2013 však Slováci vstupujú s obavami. Dve tretiny neveria, že sa budú mať lepšie.
PREŠOV. Obchodné centrá a hypermarkety sú plné, so zľavami prichádzajú aj internetové obchody.
„Máme zálusk na x-box. Pod stromčekom naň boli peniaze a chystáme sa využiť výpredaj,“ vraví Prešovčanka Tamara Škovránková, podľa ktorej majú „Vianoce po Vianociach nezopakovateľné čaro“. Preto novoročné výpredaje využíva.
Rovnako je na tom aj Lenka Filipová. „Tento rok som sa rozhodla využiť výpredaje na nákup vecí do domácnosti. Kúpila som si koberec, lampu a posteľnú bielizeň, so šesťdesiatpercentnou zľavou,“ hovorí.
Nie všetkým ľuďom nákupný „ošiaľ“ vyhovuje. „Nepáči sa mi celý ich systém predražených cien a potom, akože, výpredajov. Keby držali primerané ceny po celý rok, bolo by to pre všetkých lepšie,“ myslí si Miloš Čečunda z Prešova.
Obavy o peniaze
Do nového roka 2013 vstupujú ľudia s obavami. Podľa prieskumu agentúry Focus tvoria základné životné náklady 75 percent výdavkov domácnosti.
Z medzinárodného prieskumu agentúry YouGov vyplýva, že až 68 percent ľudí sa obáva, či zvládne financovanie svojich životných nákladov.
Strach z nezamestnanosti má 11 percent, z výdavkov na vzdelanie a zdravie 4 percentá. Zrkadlom obáv je i nedôvera opýtaných v pozitívny ekonomický vývoj, hlavne v Európe. Zhoršenie hospodárskej situácie očakáva 66 percent Slovákov.
Rady
Čo s chybným tovarom?
Kto si kúpil v obchode či cez internet zľavnený tovar a nie je s ním spokojný, nemusí zúfať.
Aj na zľavnený tovar sa vzťahuje reklamácia, radia odborníci. Právnička Ingrid Judinová vysvetľuje, že výnimku tvoria iba veci, ktoré sú predávané za nižšiu cenu z dôvodu určitého poškodenia. „Určite sa nebojte reklamovať tovar, ktorý je vo výpredaji a nie je poškodený,“ zdôrazňuje.
V prípade dodania poškodeného tovaru nesie zodpovednosť za škodu dopravca alebo predávajúci.
Čo robiť, ak za tovar zákazník zaplatí cez internet a ten nepríde? „Ak sa predávajúci a spotrebiteľ nedohodnú inak, predávajúci je povinný objednávku spotrebiteľa splniť do 30 dní od jej doručenia,“ konštatuje právnička. Ak predávajúci nemôže tovar dodať, musí o tom zákazníka bezodkladne informovať a do 15 dní mu vrátiť peniaze.
frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári