Korzár logo Korzár Prešov

V tuneli Branisko cítiť spaliny

Vodiči sa sťažujú na spaliny, ktoré cítiť pri prejazde 5-kilometrovým tunelom Branisko. Vzduch v tuneli akoby stál.

Branisko. Vodiči sa sťažujú, že v ňom cítiť spaliny.Branisko. Vodiči sa sťažujú, že v ňom cítiť spaliny. (Zdroj: Veronika Čorňáková)



BRANISKO. Tunel Branisko je v prevádzke už takmer desať rokov. Motoristi sa ale sťažujú na spaliny, ktoré tam pri prejazde cítiť.

Miroslav Kovar (34) je z Bratislavy. Jeho manželka je ale z východu, a tak cez tunel Branisko niekoľkokrát do roka prechádza.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Podľa mňa bol tento tunel taká skúška, ako bude vyzerať tunel Sitina v Bratislave. V každom prípade je to obrovská pomoc pre východný región. Koľkokrát však cez tunel idem, cítim spaliny. Tiež je ale pravda, že tam chodím len v dopravných špičkách.“

SkryťVypnúť reklamu

Prešovčan Peter Ivan (23) to rieši tak, že si pred vstupom do Braniska zapne v aute ventiláciu vnútorného okruhu a necíti nič.

„Ak by som to neurobil, asi by som prišiel o nos. Takže nejako neriešim ten smrad. Zvykol som si, že ho cítiť, odkedy je vybudovaný tunel. Je to pravdepodobne preto, lebo je tam obojsmerná premávka a vzduch nemá jeden smer, ale cirkuluje vnútri,“ myslí si P. Ivan.

Odvetranie výfukových plynov trvá nejaký čas

Keďže je Branisko tunelom s obojsmernou premávkou, je v ňom piestový efekt.

„Výsledkom obojsmernej premávky v tuneli je teda akoby lokálna cirkulácia, čiže státie vzduchu, a preto následné odvetranie výfukových plynov nejaký čas trvá. Nepochybne na to má vplyv aj samotná dĺžka tunela,“ informoval Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Vetranie v tuneli je teda polopriečne. „Ide o vháňanie čerstvého vzduchu z portálov a odsávanie znečisteného vzduchu cez medzistrop prostredníctvom klapiek. Zapína sa buď automaticky, na základe zvýšenia oxidov uhlíka, alebo ručne. To robí operátor,“ uviedol M. Jánošík.

Zvýšený výskyt spalín môže vzniknúť podľa Jánošíka aj vtedy, ak je v danom okamihu v tuneli väčšie množstvo nákladných vozidiel v oboch smeroch. „Ak ide niekoľko nákladných vozidiel bezprostredne za sebou a následne vodič osobného auta za takouto kolónou.“

Prekročené hranice spalín zatiaľ nenamerali

Snímače oxidu uhličitého zatiaľ nezaznamenali prekročenie povolených hraníc tak, aby bola NDS nútená uzatvárať tunel.

„Miera zadymenia, to je opacita do 5 km-1, je prípustná. Ak sa pohybuje v rozmedzí od 5 km-1 do 7 km-1 je povolená krátkodobo, potom tunel ručne uzavierame a od opacity 12 km-1 sa tunel uzatvára automaticky. Opacita sa meria opacitometrom a po celej dĺžke tunela máme 14 kusov takýchto snímačov,“ povedal M. Jánošík.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by sa však miera spalín v tuneli zvýšila, vodičov na to upozorní značka.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  2. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  5. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  6. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 17 029
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 146
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 240
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 513
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 3 129
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 263
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 123
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 1 779
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 370
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 733
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 627
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 459
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 671
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 683
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 620
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Zoltan Bardos: Veľvyslanectvo v zajatí Červených Khmérov
  2. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXI
  3. Ivan Čáni: Som inteligentná, krásna a úspešná dáma. A aj slobodná matka.
  4. Anton Kaiser: Výstava obrazov Dominika Malého
  5. Roland Vizner: Zľava 20%! Je tento pokles akciových trhov príležitosťou na nákup?
  6. Štefan Šturdzík: 350
  7. Zuza Fialová: Raz táto vláda odíde. Pripravme sa na to, že bude treba tvoriť, nanovo hľadať riešenia, opravovať krajinu aj vzťahy.
  8. Tomáš Mikloško: Svet spojený, no rozdelený
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 370
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 78 733
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 59 627
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 170
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 459
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 671
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 7 683
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 620
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu