BRANISKO. Tunel Branisko je v prevádzke už takmer desať rokov. Motoristi sa ale sťažujú na spaliny, ktoré tam pri prejazde cítiť.
Miroslav Kovar (34) je z Bratislavy. Jeho manželka je ale z východu, a tak cez tunel Branisko niekoľkokrát do roka prechádza.
„Podľa mňa bol tento tunel taká skúška, ako bude vyzerať tunel Sitina v Bratislave. V každom prípade je to obrovská pomoc pre východný región. Koľkokrát však cez tunel idem, cítim spaliny. Tiež je ale pravda, že tam chodím len v dopravných špičkách.“
Prešovčan Peter Ivan (23) to rieši tak, že si pred vstupom do Braniska zapne v aute ventiláciu vnútorného okruhu a necíti nič.
„Ak by som to neurobil, asi by som prišiel o nos. Takže nejako neriešim ten smrad. Zvykol som si, že ho cítiť, odkedy je vybudovaný tunel. Je to pravdepodobne preto, lebo je tam obojsmerná premávka a vzduch nemá jeden smer, ale cirkuluje vnútri,“ myslí si P. Ivan.
Odvetranie výfukových plynov trvá nejaký čas
Keďže je Branisko tunelom s obojsmernou premávkou, je v ňom piestový efekt.
„Výsledkom obojsmernej premávky v tuneli je teda akoby lokálna cirkulácia, čiže státie vzduchu, a preto následné odvetranie výfukových plynov nejaký čas trvá. Nepochybne na to má vplyv aj samotná dĺžka tunela,“ informoval Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.
Vetranie v tuneli je teda polopriečne. „Ide o vháňanie čerstvého vzduchu z portálov a odsávanie znečisteného vzduchu cez medzistrop prostredníctvom klapiek. Zapína sa buď automaticky, na základe zvýšenia oxidov uhlíka, alebo ručne. To robí operátor,“ uviedol M. Jánošík.
Zvýšený výskyt spalín môže vzniknúť podľa Jánošíka aj vtedy, ak je v danom okamihu v tuneli väčšie množstvo nákladných vozidiel v oboch smeroch. „Ak ide niekoľko nákladných vozidiel bezprostredne za sebou a následne vodič osobného auta za takouto kolónou.“
Prekročené hranice spalín zatiaľ nenamerali
Snímače oxidu uhličitého zatiaľ nezaznamenali prekročenie povolených hraníc tak, aby bola NDS nútená uzatvárať tunel.
„Miera zadymenia, to je opacita do 5 km-1, je prípustná. Ak sa pohybuje v rozmedzí od 5 km-1 do 7 km-1 je povolená krátkodobo, potom tunel ručne uzavierame a od opacity 12 km-1 sa tunel uzatvára automaticky. Opacita sa meria opacitometrom a po celej dĺžke tunela máme 14 kusov takýchto snímačov,“ povedal M. Jánošík.
Ak by sa však miera spalín v tuneli zvýšila, vodičov na to upozorní značka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári