Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Prípravu očakávanej rýchlostnej cesty R4 pozastavili

Národná diaľničná spoločnosť zrušila dve súťaže na pripravovanú rýchlostnú cestu R–4.

Vyťažený úsek. Na trase z Prešova smerom na hraničný priechod Vyšný Komárnik-Barwinek prechádza podľa štatistík rezortu dopravy 14-tisíc vozidiel denne.Vyťažený úsek. Na trase z Prešova smerom na hraničný priechod Vyšný Komárnik-Barwinek prechádza podľa štatistík rezortu dopravy 14-tisíc vozidiel denne. (Zdroj: Vladimír Ilečko)

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zrušila dve súťaže na pripravovanú rýchlostnú cestu R4. Dôvodom je aj opätovné prehodnocovanie variantov cesty Prešov – Svidník. Ďalšia príprava projektových prác je rezortom dopravy pozastavená do vypracovania novej štúdie.

SVIDNÍK/GIRALTOVCE. Na rýchlostnú cestu R4 čakajú obyvatelia regiónu pod Duklou ako jeden z ekonomicky najprínosnejších projektov. Spája sa s ňou príchod investícií i turizmu.

Nová cesta má odbremeniť úsek od kamiónovej dopravy, či pribúdajúcich nehôd. Poslednou informáciou o očakávanej stavbe je správa o pozastavení projektov.

NDS zrušila dve verejné súťaže na vypracovanie dokumentácií pre stavby úsekov rýchlostnej cesty R4.

Ďalšie prípravy prác na pripravovaných úsekoch sú Ministerstvom dopravy SR pozastavené až do doby vypracovania novej štúdie, ktorá má preukázať opodstatnenosť rýchlostnej cesty v danom území.

„Predloženie štúdie realizovateľnosti je podmienkou pre zabezpečenie financovania výstavby rýchlostnej cesty R4 z fondov EÚ, a jej predmetom bude vyhodnotenie dopravno–inžinierskych a socio–ekonomických kritérií, posúdenie ekonomickej efektívnosti a inžiniersko–geologických rizík vedenia trasy rýchlostnej cesty R4,“ informoval hovorca NDS Marcel Jánošík.

Prehodnocovať budú varianty

Podľa rezortu dopravy sa naďalej pokračuje v potrebných úkonoch, ktoré preukážu, kedy a kadiaľ bude nová rýchlostná cesta R4 viesť.

„Pozitívne výsledky štúdie sú podmienkou na to, aby Brusel bol ochotný uvoľniť na výstavbu tejto rýchlostnej cesty peniaze. Zároveň je nutné opätovne prehodnotiť červený a modrý variant,“ reagoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Posledné rozhodnutie o trasovaní R-4 podľa modrého variantu v trase Prešov – Stropkov – Svidník padlo ešte v auguste 2010, keď bol na ministerskej stoličke Ján Figeľ (KDH).

„Pri nástupe predchádzajúcej vlády došlo k zmene a nie je preukázaná vhodnosť vybraného variantu,“ reagoval Kóňa a podotkol, že dôvodom je nedostatočný geologický prieskum v zosuvovom území.

Príprava jednotlivých úsekov aktuálne musí počkať, kým sa neuskutočnia štúdie realizovateľnosti. Ako dlho to bude trvať je podľa hovorcu ministra Jána Počiatka (Smer) ťažké odhadnúť.

„Pri optimistickom variante by nemuselo dôjsť k odkladu výstavby na jednotlivých úsekoch. Ďalej sa pokračuje v príprave projektových dokumentácií pre jednotlivé úseky a termíny výstavby budú závisieť od technického aj finančného zabezpečenia jednotlivých stavieb,“ dodal Kóňa.

V roku 2014 počíta NDS s výstavbou severného obchvatu Prešova. So začiatkom prác na úsekoch Prešov - Svidník najskôr v roku 2016.

Fakty

Rýchlostná cesta R4, trasovanie Prešov - Svidník

Oba varianty rýchlostnej cesty R4 sa rozchádzajú približne na úrovni obce Taľka (okres Prešov) a spájajú sa pred Svidníkom.

Modrý variant ide východne od cesty I/73 a obchádza Hanušovce nad Topľou a Stropkov. Jeho celková dĺžka je 50,2 kilometra. Zahŕňa celkom 71 mostov a 2 tunely.

Červený variant, v podstate kopíruje cestu prvej triedy I/73,teda obchádza Giraltovce a Okrúhle. Jeho celková dĺžka je 41,9 kilometra. Zahŕňa celkom 51 mostov a 3 tunely.

iv

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  2. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  3. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  4. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  5. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  6. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  7. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Najnovšie dezinfekčné prostriedky
  3. Desať najkrajších pláží na Korfu
  4. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  5. Vážení poslanci, to naozaj?
  6. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Koniec čakania na kuriéra
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 029
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 052
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 803
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 697
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 385
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 718
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 511
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 478
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 071
  10. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli 2 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Moravská Nová Ves po búrke.

Výrazná supercelárna búrka priniesla veľké krúpy aj tornádo.


33m
Sedem obcí na južnej Morave spustošilo tornádo.

Búrka spôsobila obrovské škody.


25m
Kontrola na rakúsko-slovenskej hranici.

Hranice zostávajú dokorán aj po odhalení delta mutácie na Slovensku.


13 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop