Hasiči, záchranári a ďalšie zložky predviedli školákom, ako vyzerá ich zásah. Táto akcia mala pomôcť lepšej informovanosti o tiesňovej linke 112, na ktorej je stále veľa neoprávnených hovorov.
PREŠOV. Ukážku hasičov a záchranárov s napätím sledovali aj žiaci Základnej školy Prostějovská v Prešove. „Najlepšie bolo, keď rozrezali auto,“ povedal Daniel Štiblár. Súhlasil s ním aj spolužiak Jakub Úškrt, ktorý zatiaľ na linku 112 netelefonoval.
Kompetentní vysvetľovali žiakom, kedy treba na toto číslo volať. „Keď zavoláme 112, máme povedať, kde sa nachádzame a čo sa stalo,“ opísal princípy tiesňovej linky školák Oliver Cichý.
„Simulovali sme zrážku dvoch osobných motorových vozidiel. Pomocou hydraulického náradia sme tie osoby vyslobodili z auta a za asistencie záchranky ich ošetrili a naložili do ich vozidla,“ informoval o ukážke veliteľ zásahu Pavel Čisárik z Hasičského a záchranného zboru v Prešove.
Podľa jeho slov to podobne vyzerá aj v realite. Výhodu čísla 112 vidí v tom, že je všeobecne známe a v rýchlosti si dotyčný nemusí spomenúť na iné číslo. Kto chce vytočiť priamu tiesňovú linku hasičov, záchranky alebo polície, môže tak urobiť.
Prednosta má dobré skúsenosti
Stredisko „stodvanástky“ sídli na obvodnom úrade (ObÚ). Jeho prednosta Vladimír Jánošík konštatoval, že počet neoprávnených hovorov klesá: „Zo začiatku ich bolo až 90 percent. To číslo sa pomaly znižuje a výrazne tomu pomohlo upozornenie pred volaním. Vtedy došlo k rapídnemu poklesu, ale stále je na úrovni 50 až 60 percent, mohli by sme dôjsť k nižšiemu číslu.“
V boji proti zneužívaniu tiesňovej linky pomáhajú i takéto akcie, ako je Európsky deň 112. Podľa Jánošíka treba žiakom vysvetľovať, na čo slúži tá linka a čo hrozí, ak ju zneužijú. Práve deti spôsobujú najviac neoprávnených hovorov. No nechýbajú ani dospelí, ktorí nezriedka iba skúšajú, či funguje.
K tomu, či je lepšie vytočiť 112 alebo konkrétnu tiesňovú linku, prednosta ObÚ podotkol, že „na území Európskej únie funguje tiesňová linka 112 viac ako 20 rokov a má svoje opodstatnenie“. Má s ňou aj osobnú skúsenosť. „V minulosti som párkrát využil to číslo, hlavne keď bol môj, dnes už nebohý, otec chorý. Mám len dobré skúsenosti so záchranármi,“ dodal V. Jánošík.
Na prezentácii tiesňového volania 112 a integrovaného záchranného systému sa podieľali aj policajti, ozbrojené sily, záchranka, mestskí policajti alebo členovia horskej záchrannej služby.
Na Slovensku ročne zavolá na toto číslo poldruha milióna ľudí, z toho je v Prešovskom kraji zhruba 270-tisíc hovorov.
Zistili sme
Európsky deň 112
Európska únia si 11. februára piaty rok po sebe pripomína Európsky deň čísla tiesňového volania 112.
Prieskum Eurobarometer ukázal, že napriek tomu, že číslo 112 funguje v EÚ už viac ako dvadsať rokov, len jeden zo štyroch Európanov vie o tom, že je použiteľné vo všetkých 27 štátoch EÚ. Slovensko patrí ku krajinám s nadpriemerným povedomím o 112 ako jednotnom európskom čísle tiesňového volania (47 percent).
„Množstvo krajín podieľajúcich sa na organizácii Dňa 112 zdôrazňuje dôležitosť zvyšovania povedomia o čísle tiesňového volania 112 na úrovni EÚ, predovšetkým v priebehu tohto roka - Európskeho roka občanov. Väčšie povedomie a vyššia kvalita služieb poskytovaných prostredníctvom 112 sú v každom prípade prínosom nielen pre Európanov pohybujúcich sa v rámci jednotného európskeho trhu, ale taktiež pre tiesňové služby každoročne riešiace stovky miliónov tiesňových hovorov,“ vyhlásil Paul Morandini, prezident Asociácie európskeho čísla tiesňového volania (EENA).
Propagačné aktivity zamerané najmä na deti a mládež sa konali v siedmich krajských mestách, v ktorých sa nachádzajú koordinačné strediská integrovaného záchranného systému. Informovala o tom Marta Fabianová z Ministerstva vnútra SR.
frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári