Snehová nádielka trvá a stav na cestách znervózňuje všetkých vodičov. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVaRR SR) v týchto dňoch prišlo s nápadom, ako štandardizovať orientáciu vodičov aj cestárov v zime. Navrhujú osadiť okolo ciest snehové koly. Pre cestárov to nie je žiadna novinka. Na kritických úsekoch ciest ich využívajú už teraz.
PREŠOV. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka (Smer) nové snehové koly zlepšia viditeľnosť trasy, čím prispejú k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti premávky.
Z dielne ministerstva by malo čoskoro prísť aj metodické usmernenie, podľa ktorého majú mať snehové koly štandardnú dĺžku 2,5 metra a prierez s priemerom 5 centimetrov.
V oblastiach s vysokým spádom snehu bude možné výšku prispôsobiť miestnym podmienkam. Na koloch budú do výšky 1,5 metra nad povrchom umiestnené reflexné prvky.
Ľahšia orientácia aj v snehovej búrke
V smere jazdy budú vodiči na pravej strane vidieť odraz červenej farby a na ľavej strane bielej. Pripravovaná technická norma zároveň presne určí aj to, v akej vzdialenosti od krajnice sa majú koly osadzovať.
„Vodiči sa tak budú môcť ľahšie orientovať aj pri zhoršenej viditeľnosti, napríklad počas snehových búrok, ale aj vtedy, keď cestári nestihnú odhŕňať sneh z vozovky a povrch nebude jasne vidieť. Na snehové tyče bude možné namontovať aj univerzálne značenie, ktoré umožní označiť prekážku v odhŕňaní snehu, čo ocenia najmä cestári,“ informoval nás hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Dodal, že cieľom je nielen bezpečnosť, ale aj vybudovanie jednotného systému na celom území Slovenska.
Zaujímalo nás, či tento metodický pokyn má byť pre spoločnosti, ktoré sa starajú o údržbu ciest záväzný, a či majú investovať do osadenia snehových kolov z vlastných zdrojov, alebo im prispeje aj ministerstvo dopravy.
„Touto formou správcom len odporučíme, ako by mali snehové koly vyzerať a ako by sa mali používať. To, či a kedy sa tak rozhodnú, je na nich. Financovanie týchto kolov je rovnako ako zimná údržba v réžii správcov ciest,“ reagoval na otázky hovorca Kóňa.
Inak povedané, financovať to musia samosprávy.
Cestári snehové koly používajú
Správa a údržba ciest (SÚC) Prešovského samosprávneho kraja (PSK) spravuje väčšinu ciest v kraji, preto nás zaujímalo, čo hovoria cestári na nápad ministerstva dopravy.
„Používame ich už teraz a umiestňujeme najmä na kritické úseky. Sú drevené s čiernou špičkou, aby boli v snehu viditeľné. Bez nich majú cestári problém vykonávať zimnú údržbu tak, aby nezapadli, prípadne nenarazili do zvodidiel alebo nepoškodili dopravné značky. Občas sa to stáva,“ povedal nám dispečer SÚC PSK Tomáš Lažo.
Podľa jeho slov na rovných úsekoch nie sú také potrebné, ako na trasách s množstvom zákrut, a tých je v kraji pomerne veľa.
Na otázku, koľko peňazí doteraz vynakladali na snehové koly, nám nevedel odpovedať.
„Po zime ich vždy vyberáme. Časť je poškodená, ale niektoré jednoducho zmiznú. Zrejme si nimi niektorí spoluobčania kúria v pieckach,“ dodal Lažo.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári