Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 18. máj, 2022 | Meniny má Viola

Cestovanie v kalamite by mali uľahčiť snehové koly

Ministerstvo navrhuje osadiť okolo ciest snehové koly. Pre cestárov to nie je žiadna novinka.

Cesty II. a III. triedy. Cestári tam umiestňujú snehové koly aj teraz.Cesty II. a III. triedy. Cestári tam umiestňujú snehové koly aj teraz. (Zdroj: SÚC PSK)

Snehová nádielka trvá a stav na cestách znervózňuje všetkých vodičov. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVaRR SR) v týchto dňoch prišlo s nápadom, ako štandardizovať orientáciu vodičov aj cestárov v zime. Navrhujú osadiť okolo ciest snehové koly. Pre cestárov to nie je žiadna novinka. Na kritických úsekoch ciest ich využívajú už teraz.

PREŠOV. Podľa ministra dopravy Jána Počiatka (Smer) nové snehové koly zlepšia viditeľnosť trasy, čím prispejú k zvýšeniu bezpečnosti a plynulosti premávky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Z dielne ministerstva by malo čoskoro prísť aj metodické usmernenie, podľa ktorého majú mať snehové koly štandardnú dĺžku 2,5 metra a prierez s priemerom 5 centimetrov.

V oblastiach s vysokým spádom snehu bude možné výšku prispôsobiť miestnym podmienkam. Na koloch budú do výšky 1,5 metra nad povrchom umiestnené reflexné prvky.

Ľahšia orientácia aj v snehovej búrke

V smere jazdy budú vodiči na pravej strane vidieť odraz červenej farby a na ľavej strane bielej. Pripravovaná technická norma zároveň presne určí aj to, v akej vzdialenosti od krajnice sa majú koly osadzovať.

„Vodiči sa tak budú môcť ľahšie orientovať aj pri zhoršenej viditeľnosti, napríklad počas snehových búrok, ale aj vtedy, keď cestári nestihnú odhŕňať sneh z vozovky a povrch nebude jasne vidieť. Na snehové tyče bude možné namontovať aj univerzálne značenie, ktoré umožní označiť prekážku v odhŕňaní snehu, čo ocenia najmä cestári,“ informoval nás hovorca ministerstva Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Dodal, že cieľom je nielen bezpečnosť, ale aj vybudovanie jednotného systému na celom území Slovenska.

Zaujímalo nás, či tento metodický pokyn má byť pre spoločnosti, ktoré sa starajú o údržbu ciest záväzný, a či majú investovať do osadenia snehových kolov z vlastných zdrojov, alebo im prispeje aj ministerstvo dopravy.

„Touto formou správcom len odporučíme, ako by mali snehové koly vyzerať a ako by sa mali používať. To, či a kedy sa tak rozhodnú, je na nich. Financovanie týchto kolov je rovnako ako zimná údržba v réžii správcov ciest,“ reagoval na otázky hovorca Kóňa.

Inak povedané, financovať to musia samosprávy.

Cestári snehové koly používajú

Správa a údržba ciest (SÚC) Prešovského samosprávneho kraja (PSK) spravuje väčšinu ciest v kraji, preto nás zaujímalo, čo hovoria cestári na nápad ministerstva dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

„Používame ich už teraz a umiestňujeme najmä na kritické úseky. Sú drevené s čiernou špičkou, aby boli v snehu viditeľné. Bez nich majú cestári problém vykonávať zimnú údržbu tak, aby nezapadli, prípadne nenarazili do zvodidiel alebo nepoškodili dopravné značky. Občas sa to stáva,“ povedal nám dispečer SÚC PSK Tomáš Lažo.

Podľa jeho slov na rovných úsekoch nie sú také potrebné, ako na trasách s množstvom zákrut, a tých je v kraji pomerne veľa.

Na otázku, koľko peňazí doteraz vynakladali na snehové koly, nám nevedel odpovedať.

„Po zime ich vždy vyberáme. Časť je poškodená, ale niektoré jednoducho zmiznú. Zrejme si nimi niektorí spoluobčania kúria v pieckach,“ dodal Lažo.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja
  3. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  4. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  5. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  6. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  7. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  8. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 891
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 729
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 046
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 504
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 164
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 032
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 387
  8. Manuál k výsadbe priesad 1 219

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ...
  2. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  3. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  4. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  5. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  7. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 567
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 007
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 299
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 287
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 091
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 860
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 586
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 910
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Tentoraz ani slovo o politike ...
  2. Ján Marton: Ultradementná organizácia rezortu poľnohospodárstva bez poľnohospodárov.
  3. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – mesto a mestský hrad
  4. Lea Linerová: List začínajúcim učiteľom
  5. Anna Milanová: Pri tkaní... 2005
  6. Peter Krivda Soliwarski: Túlačky XCIV - Zámok Žerotinských, Valašské Meziříčí /CZ/
  7. Lucia Žárska: Vývoj TOP energetických spoločností od začiatku vojny v rámci Európy
  8. Irena Šimuneková: Túlačky Kremnicou a okolím – Kalvária
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 567
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 007
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 299
  4. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 287
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 091
  6. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 860
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 586
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 910
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  5. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu