STROPKOV. S odkladom a prehodnocovaním variantov cesty R-4 sa predlžuje aj čakanie obyvateľov regiónu na novú rýchlostnú cestu.
„Myslím si, že je to škoda. Pôvodný variant bol pre nás optimálny, Svidníčanom to môže byť jedno. Situácia s kamiónmi je v posledných rokoch strašná a modrý variant R-4 by pre Stropkov bol dobré riešenie. Doprava z centra by sa odľahčila,“ uviedol Stropkovčan Slavomír Cichý.
Za hlavný prínos „erštvorky“ obyvatelia Stropkova považujú zlepšenie bezpečnosti na miestnych cestách.
„Nie je dobré, ak ide všetka doprava cez mesto. Mohlo by sa to riešiť tou vedľajšou cestou. Problémom je hluk a väčšie riziko nehôd, rozhodne by to pomohlo,“ reagovala Anna Pavlišinová.
Niektorí Stropkovčania sú naklonení aj takzvanému červenému variantu, ktorý by obišiel celý okres. Nová cesta by tak viedla v susednom okrese Svidník.
„Cesty sú rozbité a ak bude doprava úplne odklonená, bude to lepšie. Riešenie cez Šarišský Štiavnik sa mi zdá vhodnejšie, tak by sme mali konečne pokoj od kamiónov,“ povedal Miroslav Bednárik.
„Lepšie bude, ak pôjde cez Šarišský Štiavnik. Nevyrieši sa to tým, že kamióny minú Breznicu, Sítniky a Miňovce. Nákladná doprava tak pôjde len hlavným ťahom cez Štiavnik na Svidník,“ hovorí Paula Novická.
Mesto podporuje modrý variant
Radnica vidí väčšiu šancu pre mesto v podpore modrého variantu. Stropkovský primátor Peter Obrimčák (Smer) je presvedčený, že rozhodnutie kompetentných padne na najekonomickejší variant pre štát i región.
„Máme záujem, aby rýchlostná komunikácia šla cez Stropkovský okres. Je na to niekoľko dôvodov. Stropkov je centrom elektrotechnického a strojárenského priemyslu a R-4, ktorá by viedla cez mesto, má svoje opodstatnenie. Samozrejme to má nadväznosť aj na zamestnanosť,“ podotkol P. Obrimčák.
Za nemenej dôležité je podľa Obrimčáka zlepšenie dopravnej situácie a odbremenenie centra mesta od tranzitu nákladnej dopravy.
Fakty
Varianty severnej časti R-4
Plánované a v súčasnosti prehodnocované varianty rýchlostnej cesty R-4 sa rozchádzajú približne na úrovni obce Taľka (okres Prešov) a spájajú sa pred Svidníkom.
Modrý variant
Smeruje východne od cesty I/73 a obchádza Hanušovce nad Topľou (okres Vranov) a Stropkov. Jeho celková dĺžka je 50,2 kilometra. Zahŕňa celkom 71 mostov a dva tunely.
Červený variant
V podstate kopíruje cestu prvej triedy I/73, obchádza Giraltovce a Okrúhle (okres Svidník). Jeho celková dĺžka je 41,9 kilometra. Zahŕňa celkom 51 mostov a tri tunely.
iv
Reakcia
Ministerstvo: Zatiaľ nie je možné určiť výhodnejší variant
Podľa ministerstva dopravy sa v súčasnosti pokračuje v úkonoch, ktoré preukážu, kedy a kadiaľ bude R4 viesť. Zrušené boli dve súťaže na dokumentáciu pre územné rozhodnutie na pripravovanej rýchlostnej ceste.
„V trasách je nutné zrealizovať štúdiu uskutočniteľnosti. Pozitívne výsledky tejto štúdie sú podmienkou na to, aby Brusel bol ochotný uvoľniť peniaze na výstavbu tejto rýchlostnej cesty,“ uviedol hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
Zároveň bolo podľa hovorcu nutné opätovne prehodnotiť červený a modrý variant R4. „Pri nástupe predchádzajúcej vlády došlo k zmene a nie je preukázaná vhodnosť vybraného variantu (nedostatočný geologický prieskum v zosuvovom území). Kým nebude hotová štúdia realizovateľnosti, nie je možné určiť výhodnejšie trasovanie,“ dodal Kóňa.
Príprava projektových dokumentácií pre úseky a termíny výstavby majú podľa Kóňu závisieť od technického aj finančného zabezpečenia stavieb.
iv
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári