Regionálni poslanci odsúhlasili finančnú spoluúčasť župy na 7 projektov v rámci modernizácie ciest a mostov. Pre Prešovský kraj bola vyčlenená čiastka 10,3 milióna eur, pričom spoluúčasť župy je 55 500 eur. Výzvu vypísalo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR vlani v decembri.
PREŠOV. Správa a údržba ciest (SÚC) Prešovského samosprávneho kraja (PSK) jednotlivé kritické úseky zaradí do 7 žiadostí o nenávratný finančný príspevok.
Z toho 4 budú zamerané na modernizáciu ciest, dve na rekonštrukciu mostov a jedna na stabilizáciu zosuvov v kraji.
Predpokladaná dĺžka modernizácie ciest je 62 kilometrov v okresoch Bardejov, Humenné, Svidník, Vranov nad Topľou, Prešov, Stará Ľubovňa a Poprad.
Začať by chceli tento rok
„Výber úsekov má svoju logiku a náväznosť prechodu cez jednotlivé okresy. Projekty zamerané na mosty riešia rekonštrukciu 7 mostov, jedného priepustu a výstavbu nového mosta medzi obcami Lažany a Svinia (okres Prešov). Pokiaľ ide o zosuvy, tam ide o 4 narušené úseky ciest III. triedy, ktoré nás trápia a konečne sa vyrieši aj obec Brezovička v okrese Sabinov,“ upresnil riaditeľ SÚC PSK Vladimír Kozák.
Termín predloženia žiadostí o nenávratný finančný príspevok v rámci výzvy je stanovený na koniec marca, preto zatiaľ Kozák nevedel povedať, ktorá zo stavieb bude najdrahšia.
Na otázku, kedy sa ráta s realizáciou, odpovedal, že ak budú žiadosti dobre pripravené a úspešné, so stavebnými prácami by chceli začať ešte tento rok. Len asi 40 percent plánovaných prác presunú na budúci rok.
„Nevieme, ako dlho bude trvať schvaľovanie. Projektanti musia splniť prísne kritériá týkajúce sa rozpočtového nákladu na 1 km cesty aj celkového rozpočtového nákladu na jeden projekt,“ vysvetlil riaditeľ SÚC. Až potom môžu začať verejné obstarávanie na dodávateľa a realizovať stavby.
Opravovať sa bude aj Solivarská ulica
Pre Prešovčanov je dobrou správou aj fakt, že po mnohých rokoch dožadovania sa nápravy i petíciách sa bude opravovať aj zaťažená Solivarská ulica.
Konkrétne v časti od križovatky, kde sa schádzajú vozidlá zo Solivaru, Sekčova a Švábov smerom k železničnej stanici. Pôjde zhruba o 270 metrov komunikácie III. triedy.
„Som veľmi rád, že tento návrh prešiel a pomôžeme ľuďom. Po tejto trase prechádza minimálne 50 percent obyvateľov z troch mestských štvrtí. Po tom, ako sa z nej stal tranzit pre nákladnú dopravu, sme zaznamenali množstvo sťažností od ľudí, ktorí tam majú svoje nehnuteľnosti. Cítia otrasy, majú narušenú statiku domov a o výmoľoch ani nehovorím,“ povedal nám poslanec župy aj mesta Miroslav Benko (Smer).
Vyriešia aj problematickú cestu na Arm. gen. Svobodu?
Poslankyňa Andrea Turčanová (KDH) otvorila aj otázku problematickej cesty na ulici Arm. gen. Svobodu.
Tá sa z hľadiska vlastníctva totiž delí na polovicu. Časť od Rusínskej ulice smerom do Ľubotíc patrí PSK a časť od Lidlu smerom na Solivar patrí mestu.
Práve tá je najviac zdevastovaná a ľudia už roky hromžia na jej technický stav. Túto zimu sú tam aj dvojmetrové diery a vodiči si ničia svoje autá.
„Navrhujem, aby sme spolupracovali pri riešení problému a oslovili Slovenskú správu ciest (SSC), aby prevzala komunikáciu do svojej správy aspoň do času, kým bude postavený obchvat Prešova. Teraz kraj aj mesto pre večné opravy doslova krváca. Každú sezónu dá mesto na vysprávky okolo 30-tisíc eur, ale diery sa objavujú znova a znova a bude to dovtedy, kým tadiaľ budú jazdiť kamióny,“ argumentovala Turčanová.
Na jej návrh reagoval župan Peter Chudík (Smer) informáciou, že už v decembri riešil situáciu so zástupcami ministerstva dopravy aj SSC.
„Predbežne sme sa dohodli na tom, že urobíme potrebné kroky k tomu, aby sa cesta preklasifikovala na I. triedu a stanovili sme si termín do konca júna 2013,“ vysvetlil predseda PSK.
Čo sa bude opravovať?
Modernizácia ciest
Prvá skupina projektov je určená na modernizáciu ciest. Tie sú rozdelené na štyri oblasti podľa nadväznosti na jednotlivé úseky ciest, ktoré prechádzajú cez susedné okresy.
Prvou oblasťou je okres Bardejov, kde by sa malo preinvestovať 1,070 mil. eur.
Druhú skupinu tvoria okresy Humenné, Svidník, Vranov nad Topľou s predpokladanou investíciou 2,225 mil. eur.
Nasleduje ako samostatná oblasť Prešova so žiadosťou na dotáciu 1,640 mil. eur.
Poslednou je oblasť Poprad a Stará Ľubovňa s predbežnými nákladmi 1,790 mil. eur.
Opravy mostov a zosuvov pôdy
Ďalšie skupiny tvoria projekty zamerané na opravy mostov a zosuvy pôdy. Na rekonštrukciu deviatich mostov by malo ísť spolu 2,542 mil. eur.
S najvyššími čiastkami sa počíta na mostoch v Ľubici časť Pod lesom – Kežmarok, medzi obcami Ruská Poruba – Košarovce a Veľká Lesná – Haligovce.
Na opravu zosuvov pôdy by malo ísť 1,050 mil. eur. Ide o úseky Beloveža – Bardejov, Pichné – Snina, Klenov – Sedlice a Vyšný Slavkov – Brezovička.
sita
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári