Geografický informačný systém Gisplan Prešovčanom chýbal, keď ho radnica v januári odrazu vymenila za iný systém a to webGis. V tom druhom však ľuďom chýbali informácie, na ktoré si vlani zvykli. Na ohlasy od obyvateľov mesta radnica zareagovala. Po rokovaní s oboma dodávateľmi systémov kompetentní našli dočasné východisko. Budú fungovať oba, ale len tri mesiace.
PREŠOV. Gisplan bol podľa ľudí obsažnejší. Dostupná bola nielen geografická mapa, zoznam ulíc, ale rýchlo sa v ňom dalo zistiť napríklad aj to, komu patrí majetok v danej lokalite, či sledovať zimnú údržbu on-line.
Strata tejto možnosti dokonca chýbala aj cestárom, čo nám potvrdil aj konateľ spoločnosti Správa a údržba prešovských ciest Anton Rokošný. Zdôraznil pritom, že na prevádzke Gispalnu sa čiastočne finančne podieľali.
„Chýba nám to a nikto nás neupozornil, že ten systém bude fungovať len rok. Často nám záznamy zo systému pomohli riešiť aj sporné situácie, keď sa v zime napríklad stal úraz na chodníku a my sme mohli overiť, či tam v tom čase naše vozidlá boli a upravili ho. Tiež pri kolíziách vozidiel na cestách, prípadne na parkoviskách, keď si vodiči voči našej spoločnosti uplatňovali náhradu škody,“ vysvetlil Rokošný.
Ktorý zo systémov potrebujú Prešovčania?
Od januára bol už dostupný len webGis, preto nás zaujímalo, kto o tom rozhodol a prečo.
Podľa hovorkyne radnice Jany Jurčišinovej, zmluva so spoločnosťou, ktorá dodávala Gisplan, v decembri 2012 skončila a neobnovili ju. Opýtali sme sa, či niekto z kompetentných na radnici skúmal, ktorá služba je obsahovo aj finančne efektívnejšia.
„Pre aktuálne zobrazenie je efektívnejší systém webGis, lebo údaje v ňom sa aktualizujú denne z Informačného systému používaného na úrade. Gisplan nie je na tento systém prepojený, lebo sa využíval v čase, keď ešte nebol sprevádzkovaný informačný systém webGis,“ upresnila hovorkyňa Jurčišinová.
Ako ďalej uviedla, radnica za Gisplan vlani od apríla do decembra zaplatila sumu 11 250 eur a webGis, teda overovacia prevádzka zobrazenia priestorových dát pre eGOV bola bezplatná. Vraj za celý rok 2012 mesto stála táto služba len 360 eur.
V skutočnosti však podľa zverejnených faktúr vlani spoločnosť Cora Geo, s. r. o. vyfakturovala mestu 127 550 eur a len jedna z faktúr bola vo výške 360 eur, konkrétne za aplikáciu na zverejňovanie dát radnice.
Z toho vyplýva, že dodávateľ webGisu v skutočnosti vyfakturoval mestu za služby 10-násobne vyššiu sumu ako to bolo v prípade Gisplanu (11 250 eur), ktorý dával možnosť ľuďom nahliadnuť aj do pasportu zelene, zoznamu komunikácií v majetku mesta, skúmať vlastníctvo k pozemkom či dosah kamier mestskej polície.
Otázkou je, čo ľudia potrebujú viac, alebo či sa dajú oba systémy vôbec porovnávať.
Radnica našla východisko
Podnety od obyvateľov, ale aj reálne potreby úradníkov či poslancov spôsobili, že kompetentní sa na radnici stretli so zástupcami oboch spoločností, aby našli vyhovujúce riešenie.
„Výsledkom rokovania je to, že od apríla do júna budú paralelne spustené obidva systémy a obyvatelia rozhodnú, ktorý z nich sa bude používať aj po týchto skúšobných mesiacoch,“ informovala nás hovorkyňa Jurčišinová.
V hre sú totiž peniaze. V mestskej kase ich je menej a zrejme bude všetko záležať od toho, ako sa vyvinie príjem z podielových daní.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári