PREŠOV. Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja už prekročila plánovaný rozpočet na zimnú údržbu o desať percent.
„Momentálne je to 500 000 eur. Zimná sezóna je však ešte stále v plnom prúde. V Tatrách končíme zimnú údržbu až okolo 15. až 20. apríla,“ uviedol riaditeľ Správy a údržby ciest Vladimír Kozák.
V posledných rokoch sa priemerné náklady samosprávneho kraja na zimnú údržbu pohybujú okolo 5 mil. eur, pričom náklady na posypový materiál predstavujú 1,5 až dva milióny eur.
Cestári už teraz hľadajú možnosti, kde nájsť ďalšie finančné prostriedky. Pravdepodobne budú musieť obmedziť štandard letnej údržby. Bude to znamenať obmedzenie vykonávaných činností v lete, ako je údržba zelene, cestného príslušenstva, priekop, priepustov či údržby bezpečnostných zariadení.
O pomoc požiadajú župu
„S najväčšou pravdepodobnosťou požiadame o financie aj zriaďovateľa, ktorým je Prešovský samosprávny kraj,“ povedal Kozák.
Po zime budú musieť cestári riešiť ďalší obrovský problém, a tým bude oprava výtlkov. V tomto roku evidujú cestári viac výtlkov na regionálnych komunikáciách.
Podľa riaditeľa prešovských cestárov to spôsobil „charakter zimy s kolísaním teplôt počas dňa, keď dochádza k zamŕzaniu a odmrazovaniu vozoviek, čo v konečnom dôsledku vedie k zvýšenej tvorbe výtlkov.“
Na ich opravu si však budú musieť vodiči počkať až dovtedy, kým nenastanú stabilné teplotné podmienky, vhodné na opravu.
Momentálne môžu cestári použiť len technológiu „canader mix“, ktorá je však podľa Kozáka cenovo veľmi náročná. Je asi trojnásobne drahšia ako bežná oprava výtlkov po zimnom období. Preto ju cestári používajú len v nevyhnutných prípadoch.
Na cestách II. a III. triedy v tomto roku minuli prešovskí cestári už 245 ton na opravu najkritickejších miest.
Kvalifikovanejší rozsah škôd na cestách budú môcť cestári stanoviť až po vizuálnych obhliadkach poškodených úsekov v marci. Na základe komplexných prehliadok určia cestári priority, ktoré úseky bude potrebné opraviť.
Situácia na cestách sa za päť týždňov môže výrazne zmeniť, preto je dnes podľa Kozáka ešte predčasné hovoriť, o ktoré havarijné úseky pôjde. Zatiaľ nie je ani určené, koľko peňazí na tieto opravy pôjde.
Zimné obdobie v Prešovskom kraji je špecifické svojou dĺžkou. Napríklad v roku 2010 cestári zasahovali ešte v polovici mája a v roku 2011 začali zimnú údržbu prvým zásahom už 7. októbra.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári