Závery z kontroly v Technických službách mesta Prešov (TsMP), a.s. a vyhlásenia poslanca Richarda Drutarovského (SaS) o tom, že na troch cintorínoch vyberali 20 mesiacov nájomné za hroby neoprávnene, vedenie mestskej akciovky dôrazne odmieta. Riaditeľ Jozef Višňovský tvrdí, že mali mandát na to, aby nájomné schválilo predstavenstvo spoločnosti.
PREŠOV. Hlavný kontrolór Milan Tkáčik v záveroch z kontroly uviedol, že ceny nájomného za hrobové miesta mali byť súčasťou všeobecne záväzného nariadenia (VZN) a mali byť schválené v zastupiteľstve.
Zo záverov kontroly vyplynulo, že za rok 2011 ide o sumu 104-tisíc eur, ktoré správca, teda TsMP, od pozostalých vybrali. Poslanec Richard Drutarovský preto hovoril o neoprávnenom výbere nájomného.
Vedenie mestskej akciovky však tvrdenia o tom, že by sa neoprávnene obohatili, dôrazne odmieta.
Riaditeľ Jozef Višňovský vysvetlil, že keď sa schvaľovalo VZN v roku 2011, bolo v pripomienkovom konaní. Vznesené pripomienky boli zapracované do verzie, ktorá sa prispôsobila novelizovanému zákonu o pohrebníctve.
„Nik nič netajil a všetci, ktorí pripomienkovali VZN, mali všetky potrebné informácie. Na základe účinnosti zákona č. 131/2010 začali TsmP v zastúpení vedúcim prevádzky pohrebných služieb p. Pelom a vtedajšou riaditeľkou Andreou Marcinkovou pripravovať návrh nového prevádzkového poriadku vo forme VZN. Zákon umožňoval rozdeliť cenník prác a služieb do dvoch častí, tak do návrhu nového VZN sa dostalo 50 položiek. Nájomné za hrobové miesto predstavenstvo spoločnosti navrhlo ponechať v druhej časti cenníka vo svojej kompetencii. Toto rozhodnutie konzultovalo s Úradom verejného zdravotníctva (ÚVZ) SR, ktorý podľa zákona 131/2010 vykonáva dozor na úseku pohrebníctva,“ vysvetlil Višňovský.
Zo stanoviska ÚVZ tiež odcitoval, že právo užívať hrobové miesto vzniká uzatvorením nájomnej zmluvy. Tieto vzťahy sa potom riešia podľa občianskeho zákonníka.
Podľa Višňovského to v praxi znamená, že nie je možné považovať nájom hrobového miesta za službu. Dodáva, že zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve nerieši ani to, či má byť v cenníku služieb uvedený aj nájom hrobového miesta.
„Vedenie spoločnosti zásadne odmieta tvrdenia poslanca Richarda Drutarovského o neoprávnenom obohatení spoločnosti a o neoprávnenom výbere nájomného. Veríme, že sa pán poslanec verejne ospravedlní za svoje výroky, ktoré uviedol v médiách,“ konštatoval Višňovský.
Kontrolór aj Drutarovský trvajú na svojom
Hlavný kontrolór mesta Milan Tkáčik na svojich záveroch trvá.
„Vo VZN z roku 2011 nájomné chýbalo a malo byť súčasťou cenníka. Tento stav teraz treba napraviť. Správa pohrebiska a ceny súvisiace so správou pohrebiska podľa zákona musia byť súčasťou cenníka, ktorý schvaľuje zastupiteľstvo vo VZN. TsMP vykonávajú aj pohrebnú službu a tam si ceny môžu určovať sami. Zrejme preto došlo k omylu,“ tvrdí kontrolór Tkáčik.
Na otázku, či teda podľa jeho názoru vyberali TsMP nájom neoprávnene odpovedal, že by to musel posúdiť súd, lebo pozostalí podpísali so spoločnosťou nájomné zmluvy a tým dali na výšku poplatku súhlas.
Nárok na poplatok mestu aj správcovi patrí, tu ide len o spôsob, akým bol cenník nastavený.
Stále trvá na tom, že bolo chybou neschvaľovať nájom vo VZN. Drutarovský tiež. Hovorí, že cenotvorba je v kompetencii zastupiteľstva.
„Zákon o pohrebníctve hovorí, kto určuje ceny a hovorí jasne. Určuje ho mestské zastupiteľstvo v prevádzkovom poriadku formou VZN. Nikde sa v zákone nehovorí to, že ak zastupiteľstvo nejakú položku neschváli, môže si ju správca cintorína určiť sám. Nemôže,“ myslí si Drutarovský.
Fakty
Čo hovorí zákon č. 131/2010 o pohrebníctve?
Obec, ktorá má v správe pohrebníctvo (či už správu vykonáva sama, alebo ju vykonáva iná právnická osoba), je podľa tohto zákona povinná schvaľovať prevádzkový poriadok pohrebiska formou všeobecne záväzného nariadenia (VZN) obce.
Zákon neukladá obci povinnosť stanovovať úhradu za nájom hrobového miesta. Vo viacerých obciach by to nebolo možné, dokonca by sa to mohlo priečiť dobrým mravom, nakoľko pohrebisko leží na pozemkoch, ktoré nie sú vysporiadané a ani nechcú byť vysporiadané (ide neraz o dedovizne a zachovanie takéhoto charakteru je v niektorých prípadoch súčasťou závetov).
Cenník služieb je súčasťou prevádzkového poriadku pohrebiska schvaľovaného formou VZN.
(1) Prevádzkový poriadok pohrebiska obsahuje
a) identifikačné údaje prevádzkovateľa pohrebiska,
b) rozsah služieb poskytovaných na pohrebisku,
c) povinnosti nájomcu pri údržbe hrobového miesta,
d) povinnosti návštevníkov pohrebiska v súvislosti s udržiavaním poriadku na pohrebisku a zachovaním dôstojnosti tohto miesta; spôsob a pravidlá používania zariadení pohrebiska a obradných siení, ak je takáto úprava potrebná,
e) čas, keď je pohrebisko prístupné verejnosti,
f) spôsob ukladania ľudských pozostatkov a ľudských ostatkov, plán hrobových miest,
g) dĺžku tlecej doby podľa § 19 ods. 3,
h) spôsob vedenia evidencie pohrebiska podľa § 17 ods. 4 písm. a),
i) spôsob nakladania s odpadmi podľa osobitného predpisu, 4)
j) podmienky vstupu prevádzkovateľa pohrebnej služby na pohrebisko,
k) cenník služieb.
(2) Prevádzkový poriadok pohrebiska schvaľuje obec formou VZN. Musí byť verejnosti prístupný na mieste obvyklom na pohrebisku.
red.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári