Lepšie to vraj nie je ani v blízkom meste Krosno, ktoré je známe svojou tržnicou.
VYŠNÝ KOMÁRNIK. Podľa poľského predajcu obuvi Jaceka, ktorý má svoj obchod blízko hranice, Slováci nakupujú menej už od konca minulého roka. Aj on čaká na zlepšenie, ktoré môžu priniesť teplejšie dni i blížiace sa sviatky.
Za prepadom záujmu o nákupy v Poľskú sú podľa neho aj potravinové škandály. Slovákov je podľa obchodníka menej približne o 50 percent. To vraj nahráva najmä slovenským obchodným reťazcom.
Slováci z prihraničných okresov v Poľsku najviac nakupujú potraviny, sezónne oblečenia a tovar. Pre mnohých motoristov je výlet za hranice zaujímavý aj kvôli cene benzínu.
„Do Poľska teraz chodím nakupovať náhradné diely na auto a natankovať. Ľudia chodia určite menej, aj poľských výrobkov už toľko nekupujú ako niekedy. Myslím si, že skôr ako škandály za to môže kríza a málo práce,“ hovorí Juraj Ruďák.
Lacnejšie je oblečenie i potraviny
Od nákupov okrem povesti potravín odrádzajú i ceny výrobkov, ktoré sú porovnateľné so slovenskými predajcami. Euro voči zlotému už nedosahuje úroveň, aká bola pred pár rokmi.
„Chodíme skôr na lacnejšie šatstvo pre deti ako na potraviny. Pomaly však už ceny nie sú zaujímavé a vyrovnávajú sa tým našim. Čo sa týka potravín, skôr uprednostním naše výrobky, maximálne si kúpime poľské mäso, nie výrobky,“ povedal Jozef Porizaník.
„Ak ľudia prestali jazdiť, tak len preto, že sa dozvedeli o škandáloch s potravinami. My v Poľsku nakupujeme radi. S Poliakmi sa dobre obchoduje. Najčastejšie nakupujeme plienky, oblečenie a z potravín mäso a maslo,“ uviedla Andrea Angelovičová.
Rozhodujú štítky „made in“
Pri rozhodovaní Slovákov, či za nákupmi vycestovať do zahraničia, zohráva podľa analytikov svoju úlohu i medializovanie niekoľkých škandálov ohľadom obsahu škodlivých látok v potravinových výrobkoch.
„Je to faktor, ktorý môže ovplyvniť rozhodovanie sa Slovákov, či vycestovať za nákupmi do krajín, s ktorými sa škandály spájajú, resp. či nakupovať potraviny so štítkom 'made in' takejto krajiny,“ uviedla analytička Poštovej banky Eva Sadovská.
S kurzom to ide dole vodou
Pre ľudí z prihraničných oblastí, ktorí nakupujú za hranicami pravidelne, je zaujímavý aj vývoj kurzu. Za posledné štyri roky však euro výraznejšie neposilnilo.
„V súčasnosti euro voči okolitým menám nedosahuje také silné úrovne ako v čase najvyššej nákupnej turistiky, teda počas prvého polroka 2009. Z tohto pohľadu sú dnes nákupy za hranicami nášho štátu o približne 5 až 10 percent menej atraktívne ako v roku 2009,“ dodala Sadovská.
Podľa údajov Eurostatu a porovnaní cenových hladín krajín EÚ môžeme lacnejšie potraviny ako na Slovensku nakúpiť v Poľsku a Česku.
Za oblečenie a spotrebnú elektroniku zaplatíme menej dokonca u všetkých našich troch susedov z V4.
Nákupná turistika podľa analytikov nie je dobrou správou pre našu ekonomiku. Slovenským obchodníkom znižuje tržby a v štatistikách znižuje údaj o spotrebe domácností, ktorý je súčasťou HDP.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári