Hoci záujem o ne stúpa, ich podiel na vnútornom trhu klesá. Výrobcov trápi daň i tvrdé podmienky obchodných reťazcov.
PREŠOV/VRANOV NAD TOPĽOU. Téma kupovania slovenských výrobkov rezonuje už roky. Záujem spotrebiteľov o domáce produkty stúpa. V poslednom čase ho podporili rôzne potravinové škandály, najmä v súvislosti s poľským tovarom.
Ďalšia otázka znie, prečo vlastne kupovať slovenské výrobky, ktorým konkurujú tie zahraničné najmä nízkou cenou.
Podpredseda Slovenskej živnostenskej komory vo Vranovskom okrese Ľubomír Hreháč je už vyše 15 rokov slovenským výrobcom.
Ako zdôraznil, kúpou domáceho výrobku podporujú spotrebitelia viac než len samotného výrobcu. Opísal nám úskalia, s ktorými sa domáci výrobcovia boria.
Predať domáci výrobok je ťažké
„Pri výrobe musím zaplatiť za suroviny ako napr. cukor, sušené mlieko, tuky, ďalej za obaly, elektrinu, plyn, vodu, odvody do Sociálnej a zdravotnej poisťovne, do zdravotnej poisťovne, odviesť DPH do štátnej pokladnice a zaplatiť aj mojim zamestnancom mzdu,“ zrátal náklady.
„Ak chcem predať svoj výrobok v akejkoľvek obchodnej sieti, musím zaplatiť zalistovacie poplatky (že si vôbec dovolím ich osloviť s predajom mojich výrobkov), akciový poplatok (akési všimné za umiestnenie výrobku) a ak niečo predajú, ešte im zaplatím aj spätný bonus skrytý v logistickom či inom poplatku. Na to všetko by mal ísť môj zisk, o ktorý si mnohokrát ani nedovolím zažiadať, aby bol môj výrobok konkurencieschopný v porovnaní so zahraničnými výrobkami.“
Podľa Hreháča spotrebitelia v zahraničí sú už viac zvyknutí podporiť domácich výrobcov: „Oni si nedovolia kúpiť zahraničný produkt, ktorý je o pár centov lacnejší než ich domáci, pretože si uvedomujú, že ich kúpou by podporili ekonomiku cudzieho štátu. A prečo by ju podporovať mali, keď vedia, že kúpou domáceho produktu podporia domácu produkciu, dajú prácu svojim ľuďom. Takisto ich podporuje domáca vláda.“
Záujem spotrebiteľov stúpa
Pred piatimi rokmi začal s vlastnou produkciou Prešovčan Emil Merčák, ktorý predtým pôsobil v hotelierstve, no skúsenosti s chovom oviec a spracovaním výrobkov mal od detstva.
„Treba sa tomu venovať, pracovať a potom to ide,“ hovorí výrobca, ktorý stabilne živí piatich ľudí. Výhodu má v tom, že väčšinu svojich produktov priamo predá vo svojich stánkoch. Preto si môže dovoliť nižšie ceny.
„Reťazce nám konkurovať nemôžu, lebo čisté výrobky nemajú. Nepredávajú napríklad stopercentnú ovčiu nepasterizovanú bryndzu,“ vysvetlil E. Merčák a doplnil, že jedno stádo pripúšťajú mimo sezóny, a tak majú vyriešenú celoročnú produkciu.
Čo je najťažšie? „Z podnikateľského hľadiska by sme privítali, keby sa na predaj z dvora vrátila šesťpercentná DPH. To by pomohlo všetkým poľnohospodárom na Slovensku.“
Podľa jeho slov záujem o domáce produkty stúpa. A tiež opatrnosť.
„Ľudia sa stále pýtajú, či to nie je z Poľska. Musíme vysvetľovať, že nie, že ide o predaj výlučne domácich produktov,“ dodal.
Čísla sa vyvíjajú nepriaznivo
„Vždy dávam prednosť slovenským výrobkom, pokiaľ nehľadám niečo špeciálne na prípravu zahraničnej kuchyne. Olivový olej bude asi ťažko slovenský,“ uviedla Prešovčanka Daniela Pravdová.
Tento názor odráža postoje mnohých Slovákov, ktorí uprednostňujú domáce výrobky. Čísla však hovoria niečo iné.
Z najnovšej správy Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory vyplýva, že podiel ponuky domácich potravín na vnútornom trhu klesol za posledný rok o štyri percentá.
SR sa tak nachádza so 46-percentým podielom na chvoste spomedzi krajín Európskej únie. V Nemecku je tento podiel vyše 90 percent, v ČR vyše 70 percent, ešte aj Poliaci majú na trhu 85 percent domácich výrobkov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári