Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Záujem o slovenské výrobky stúpa, no ich podiel klesá

Potravinové škandály znovu obracajú pozornosť spotrebiteľov k domácim výrobkom.

Emil Merčák vraví, že záujem o domáce produkty stúpa.Emil Merčák vraví, že záujem o domáce produkty stúpa. (Zdroj: Michal Frank)

Hoci záujem o ne stúpa, ich podiel na vnútornom trhu klesá. Výrobcov trápi daň i tvrdé podmienky obchodných reťazcov.

PREŠOV/VRANOV NAD TOPĽOU. Téma kupovania slovenských výrobkov rezonuje už roky. Záujem spotrebiteľov o domáce produkty stúpa. V poslednom čase ho podporili rôzne potravinové škandály, najmä v súvislosti s poľským tovarom.

Ďalšia otázka znie, prečo vlastne kupovať slovenské výrobky, ktorým konkurujú tie zahraničné najmä nízkou cenou.

Podpredseda Slovenskej živnostenskej komory vo Vranovskom okrese Ľubomír Hreháč je už vyše 15 rokov slovenským výrobcom.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Ako zdôraznil, kúpou domáceho výrobku podporujú spotrebitelia viac než len samotného výrobcu. Opísal nám úskalia, s ktorými sa domáci výrobcovia boria.

Predať domáci výrobok je ťažké

„Pri výrobe musím zaplatiť za suroviny ako napr. cukor, sušené mlieko, tuky, ďalej za obaly, elektrinu, plyn, vodu, odvody do Sociálnej a zdravotnej poisťovne, do zdravotnej poisťovne, odviesť DPH do štátnej pokladnice a zaplatiť aj mojim zamestnancom mzdu,“ zrátal náklady.

„Ak chcem predať svoj výrobok v akejkoľvek obchodnej sieti, musím zaplatiť zalistovacie poplatky (že si vôbec dovolím ich osloviť s predajom mojich výrobkov), akciový poplatok (akési všimné za umiestnenie výrobku) a ak niečo predajú, ešte im zaplatím aj spätný bonus skrytý v logistickom či inom poplatku. Na to všetko by mal ísť môj zisk, o ktorý si mnohokrát ani nedovolím zažiadať, aby bol môj výrobok konkurencieschopný v porovnaní so zahraničnými výrobkami.“

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa Hreháča spotrebitelia v zahraničí sú už viac zvyknutí podporiť domácich výrobcov: „Oni si nedovolia kúpiť zahraničný produkt, ktorý je o pár centov lacnejší než ich domáci, pretože si uvedomujú, že ich kúpou by podporili ekonomiku cudzieho štátu. A prečo by ju podporovať mali, keď vedia, že kúpou domáceho produktu podporia domácu produkciu, dajú prácu svojim ľuďom. Takisto ich podporuje domáca vláda.“

Záujem spotrebiteľov stúpa

Pred piatimi rokmi začal s vlastnou produkciou Prešovčan Emil Merčák, ktorý predtým pôsobil v hotelierstve, no skúsenosti s chovom oviec a spracovaním výrobkov mal od detstva.

„Treba sa tomu venovať, pracovať a potom to ide,“ hovorí výrobca, ktorý stabilne živí piatich ľudí. Výhodu má v tom, že väčšinu svojich produktov priamo predá vo svojich stánkoch. Preto si môže dovoliť nižšie ceny.

Skryť Vypnúť reklamu

„Reťazce nám konkurovať nemôžu, lebo čisté výrobky nemajú. Nepredávajú napríklad stopercentnú ovčiu nepasterizovanú bryndzu,“ vysvetlil E. Merčák a doplnil, že jedno stádo pripúšťajú mimo sezóny, a tak majú vyriešenú celoročnú produkciu.

Čo je najťažšie? „Z podnikateľského hľadiska by sme privítali, keby sa na predaj z dvora vrátila šesťpercentná DPH. To by pomohlo všetkým poľnohospodárom na Slovensku.“

Podľa jeho slov záujem o domáce produkty stúpa. A tiež opatrnosť.
„Ľudia sa stále pýtajú, či to nie je z Poľska. Musíme vysvetľovať, že nie, že ide o predaj výlučne domácich produktov,“ dodal.

Čísla sa vyvíjajú nepriaznivo

„Vždy dávam prednosť slovenským výrobkom, pokiaľ nehľadám niečo špeciálne na prípravu zahraničnej kuchyne. Olivový olej bude asi ťažko slovenský,“ uviedla Prešovčanka Daniela Pravdová.

Tento názor odráža postoje mnohých Slovákov, ktorí uprednostňujú domáce výrobky. Čísla však hovoria niečo iné.

Z najnovšej správy Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory vyplýva, že podiel ponuky domácich potravín na vnútornom trhu klesol za posledný rok o štyri percentá.

SR sa tak nachádza so 46-percentým podielom na chvoste spomedzi krajín Európskej únie. V Nemecku je tento podiel vyše 90 percent, v ČR vyše 70 percent, ešte aj Poliaci majú na trhu 85 percent domácich výrobkov.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 036
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 282
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 202
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 154
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 714
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 663
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 444
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 612
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 517
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 572
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pritlačená župa odkryla odmeny. Priemerne 1 037 eur na úradníka

Otázky nestačili, zabral až slobodný prístup k informáciám.

Košický župan Rastislav Trnka.
POZNÁMKA

Prešľap župy s odmenami je nepochopiteľný

Odpoveď kraja bola všetko iné, len nie priesvitná a zrejmá.

Úrad Košického samosprávneho kraja.
Marián Pouchan oceňuje pomoc starostky Malej Lodiny Adriány Fečkovej.
Nástroj na plašenie kormoránov.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop