Korzár logo Korzár Prešov
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 17:53

Dopravný podnik mesta Prešov kúpi deväť vozidiel pre MHD

Poslanci sa do večera dohadovali, či má zmysel kupovať ojazdené autobusy zo Zvolena. Napokon kúpu schválili.

Ojazdené autobusy majú posilniť spoje v špičke.Ojazdené autobusy majú posilniť spoje v špičke. (Zdroj: ako)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Plán investícií Dopravného podniku mesta Prešov (DPmP) vyvolal medzi mestskými poslancami búrlivú diskusiu. Celková investícia za 2,3 milióna eur ich rozdelila na dva tábory. Jedni dôrazne odmietali, aby sa nakupovali aj ojazdené autobusy a spochybňovali ich cenu. Iní tento plán podporili. Návrh bol nakoniec schválený, nespokojných poslancov prehlasovali.

PREŠOV. Za 2,3 milióna eur sa má kúpiť celkom 9 vozidiel. Konkrétne jeden 12-metrový trolejbus, dva 18-metrové, tri štandardné 12-metrové autobusy a tri ojazdené kĺbové autobusy.

Skryť Vypnúť reklamu

Zo schválenej sumy je 60-tisíc eur naplánovaných na rekonštrukciu podláh v dielni údržby autobusov. Na nákup sa podľa zámeru majú použiť vlastné zdroje dopravného podniku, prípadne bankový úver.

Najviac námietok mali poslanci k tomu, že by sa mali kupovať 6-ročné ojazdené autobusy zo Zvolena. SAD Zvolen totiž z eurofondov nakúpila nové vozidlá na plyn a staršie predáva.

Nové autobusy sú vraj lepšie, hoci na to nemáme

Jazdené autobusy plánuje vedenie DPmP nasadiť v čase špičky na trasy spájajúce Sekčov a Sídlisko III, teda na linky 4,8 a 38, ktoré sú najvyťaženejšie.

Viceprimátor a podpredseda predstavenstva DPmP René Pucher také riešenie dôrazne odmietol a argumentoval, že na trhu je dosť ponúk aj na prenájom autobusov.

Prenájom by údajne mohol pomôcť riešiť kritickú situáciu dočasne, ale východiskom pre mesto je radšej nakupovať nové vozidlá. Razantne bol proti tomu, aby sa DPmP zaťažilo úverom a ak chce nakupovať, tak len z vlastných zdrojov.

Skryť Vypnúť reklamu

Poslanec Stanislav Kahanec (KDH) voči týmto zdôvodneniam oponoval.

„Čo si môžu kumulovať, keď im mesto nedáva dotáciu? Už teraz im dlhuje 1,2 milióna eur. Mesto si neplní záväzky, preto nemajú dosť vlastných zdrojov,“ argumentoval Kahanec.

Mal na mysli fakt, že DPmP nedostal dotáciu za november a december 2012 vo výške 700-tisíc a ani za prvé mesiace tohto roku. Dovedna ide o 1,2 milióna eur. Tie mohli mať na investície, ale namiesto toho minuli svoje zdroje na prevádzku podniku, pohonné hmoty a mzdy.

Stanislav Ferenc (KDH) tiež podporil nákup jazdených autobusov.

„Budú sa opravovať cesty na Sekčove aj Solivarská ulica. Trolejová doprava bude obmedzená a budeme potrebovať viac autobusov na týchto trasách,“ argumentoval.

Čo je výhodnejšie?

Peter Klein (nez.) spochybnil cenu jazdených autobusov. Nezdalo sa mu, že by sa mal každý z nich kupovať za 100-tisíc eur a pritom ich technický stav môže byť rôzny.

Skryť Vypnúť reklamu

Túto námietku riaditeľ DPmP Peter Janus vysvetlil tak, že to nie je dopredu dohodnutá cena, len ponuka, akú dostali zo SAD Zvolen. Znalecké posudky ešte nedali urobiť, keďže o zámere nebolo rozhodnuté.

Zaujímalo nás tiež, čo si Janus myslí o návrhu René Puchera, teda radšej prenajímať autobusy, ako kupovať ojazdené.

„Nemám vedomosť o tom, že by mal niekto v ponuke autobusy kĺbového vyhotovenia a mestského typu na prenájom. Pre nás je to otázka nasadenia vozidiel počas špičky, teda medzi šiestou až ôsmou hodinou ráno a druhou až piatou hodinou popoludní. Vtedy sa ľudia potrebujú dostať zo sídlisk do mesta a naopak. Na to potrebujeme zhruba 15 kĺbových autobusov, ktoré nie sú na celodenných linkách, preto na to stačia aj ojazdené autobusy. Podľa mňa je to dobré riešenie, keďže sme v kritickej situácii a finančné možnosti sú obmedzené,“ vysvetlil Janus.

Ako ďalej uviedol, rozhodujúcim kritériom je aj fakt, že prevádzka ojazdených autobusov bude lacnejšia, ako nových.

„Napríklad cena náhradných dielov je na nich o polovicu nižšia ako u nových typov a majú aj nižšiu spotrebu pohonných hmôt. Ja by som tiež najradšej kupoval nové vozidlá, ale v tejto situácii musíme hľadať také východisko, aké si môžeme dovoliť,“ dodal Janus.

Andraščíková: Optimálne, nie ideálne riešenie

Predsedníčka predstavenstva DPmP Štefánia Andraščíková (nez.) toto rozhodnutie podporuje aj preto, lebo im situáciu vysvetlili odborníci v oblasti dopravy.

„Riešenie je optimálne, aj keď nie ideálne. V tejto chvíli najviac pomôže obyvateľom mesta, aby mali takú obslužnosť dopravy, akú si v krajskom meste zaslúžia,“ poznamenala.

V súčasnosti má DPmP vo vozovom parku 60 autobusov a 44 trolejbusov. Za posledné dva roky kúpili 6 nových trolejbusov z vlastných zdrojov.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 066
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 865
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 035
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 016
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 871
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 787
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 402
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 669
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 572
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 538
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop