Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Dopravný podnik mesta Prešov kúpi deväť vozidiel pre MHD

Poslanci sa do večera dohadovali, či má zmysel kupovať ojazdené autobusy zo Zvolena. Napokon kúpu schválili.

Ojazdené autobusy majú posilniť spoje v špičke.Ojazdené autobusy majú posilniť spoje v špičke. (Zdroj: ako)

Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.

Plán investícií Dopravného podniku mesta Prešov (DPmP) vyvolal medzi mestskými poslancami búrlivú diskusiu. Celková investícia za 2,3 milióna eur ich rozdelila na dva tábory. Jedni dôrazne odmietali, aby sa nakupovali aj ojazdené autobusy a spochybňovali ich cenu. Iní tento plán podporili. Návrh bol nakoniec schválený, nespokojných poslancov prehlasovali.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

PREŠOV. Za 2,3 milióna eur sa má kúpiť celkom 9 vozidiel. Konkrétne jeden 12-metrový trolejbus, dva 18-metrové, tri štandardné 12-metrové autobusy a tri ojazdené kĺbové autobusy.

SkryťVypnúť reklamu

Zo schválenej sumy je 60-tisíc eur naplánovaných na rekonštrukciu podláh v dielni údržby autobusov. Na nákup sa podľa zámeru majú použiť vlastné zdroje dopravného podniku, prípadne bankový úver.

Najviac námietok mali poslanci k tomu, že by sa mali kupovať 6-ročné ojazdené autobusy zo Zvolena. SAD Zvolen totiž z eurofondov nakúpila nové vozidlá na plyn a staršie predáva.

Nové autobusy sú vraj lepšie, hoci na to nemáme

Jazdené autobusy plánuje vedenie DPmP nasadiť v čase špičky na trasy spájajúce Sekčov a Sídlisko III, teda na linky 4,8 a 38, ktoré sú najvyťaženejšie.

Viceprimátor a podpredseda predstavenstva DPmP René Pucher také riešenie dôrazne odmietol a argumentoval, že na trhu je dosť ponúk aj na prenájom autobusov.

Prenájom by údajne mohol pomôcť riešiť kritickú situáciu dočasne, ale východiskom pre mesto je radšej nakupovať nové vozidlá. Razantne bol proti tomu, aby sa DPmP zaťažilo úverom a ak chce nakupovať, tak len z vlastných zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanec Stanislav Kahanec (KDH) voči týmto zdôvodneniam oponoval.

„Čo si môžu kumulovať, keď im mesto nedáva dotáciu? Už teraz im dlhuje 1,2 milióna eur. Mesto si neplní záväzky, preto nemajú dosť vlastných zdrojov,“ argumentoval Kahanec.

Mal na mysli fakt, že DPmP nedostal dotáciu za november a december 2012 vo výške 700-tisíc a ani za prvé mesiace tohto roku. Dovedna ide o 1,2 milióna eur. Tie mohli mať na investície, ale namiesto toho minuli svoje zdroje na prevádzku podniku, pohonné hmoty a mzdy.

Stanislav Ferenc (KDH) tiež podporil nákup jazdených autobusov.

„Budú sa opravovať cesty na Sekčove aj Solivarská ulica. Trolejová doprava bude obmedzená a budeme potrebovať viac autobusov na týchto trasách,“ argumentoval.

Čo je výhodnejšie?

Peter Klein (nez.) spochybnil cenu jazdených autobusov. Nezdalo sa mu, že by sa mal každý z nich kupovať za 100-tisíc eur a pritom ich technický stav môže byť rôzny.

SkryťVypnúť reklamu

Túto námietku riaditeľ DPmP Peter Janus vysvetlil tak, že to nie je dopredu dohodnutá cena, len ponuka, akú dostali zo SAD Zvolen. Znalecké posudky ešte nedali urobiť, keďže o zámere nebolo rozhodnuté.

Zaujímalo nás tiež, čo si Janus myslí o návrhu René Puchera, teda radšej prenajímať autobusy, ako kupovať ojazdené.

„Nemám vedomosť o tom, že by mal niekto v ponuke autobusy kĺbového vyhotovenia a mestského typu na prenájom. Pre nás je to otázka nasadenia vozidiel počas špičky, teda medzi šiestou až ôsmou hodinou ráno a druhou až piatou hodinou popoludní. Vtedy sa ľudia potrebujú dostať zo sídlisk do mesta a naopak. Na to potrebujeme zhruba 15 kĺbových autobusov, ktoré nie sú na celodenných linkách, preto na to stačia aj ojazdené autobusy. Podľa mňa je to dobré riešenie, keďže sme v kritickej situácii a finančné možnosti sú obmedzené,“ vysvetlil Janus.

Ako ďalej uviedol, rozhodujúcim kritériom je aj fakt, že prevádzka ojazdených autobusov bude lacnejšia, ako nových.

„Napríklad cena náhradných dielov je na nich o polovicu nižšia ako u nových typov a majú aj nižšiu spotrebu pohonných hmôt. Ja by som tiež najradšej kupoval nové vozidlá, ale v tejto situácii musíme hľadať také východisko, aké si môžeme dovoliť,“ dodal Janus.

Andraščíková: Optimálne, nie ideálne riešenie

Predsedníčka predstavenstva DPmP Štefánia Andraščíková (nez.) toto rozhodnutie podporuje aj preto, lebo im situáciu vysvetlili odborníci v oblasti dopravy.

„Riešenie je optimálne, aj keď nie ideálne. V tejto chvíli najviac pomôže obyvateľom mesta, aby mali takú obslužnosť dopravy, akú si v krajskom meste zaslúžia,“ poznamenala.

V súčasnosti má DPmP vo vozovom parku 60 autobusov a 44 trolejbusov. Za posledné dva roky kúpili 6 nových trolejbusov z vlastných zdrojov.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 396
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 597
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 519
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 741
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 578
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 184
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 127

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  2. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  5. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 369
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 978
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 670
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 874
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 751
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 512
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


5 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


12 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


5 h

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  2. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  4. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  5. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  6. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 369
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 978
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 670
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 874
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 751
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 512
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu