Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Plán investícií Dopravného podniku mesta Prešov (DPmP) vyvolal medzi mestskými poslancami búrlivú diskusiu. Celková investícia za 2,3 milióna eur ich rozdelila na dva tábory. Jedni dôrazne odmietali, aby sa nakupovali aj ojazdené autobusy a spochybňovali ich cenu. Iní tento plán podporili. Návrh bol nakoniec schválený, nespokojných poslancov prehlasovali.
PREŠOV. Za 2,3 milióna eur sa má kúpiť celkom 9 vozidiel. Konkrétne jeden 12-metrový trolejbus, dva 18-metrové, tri štandardné 12-metrové autobusy a tri ojazdené kĺbové autobusy.
Zo schválenej sumy je 60-tisíc eur naplánovaných na rekonštrukciu podláh v dielni údržby autobusov. Na nákup sa podľa zámeru majú použiť vlastné zdroje dopravného podniku, prípadne bankový úver.
Najviac námietok mali poslanci k tomu, že by sa mali kupovať 6-ročné ojazdené autobusy zo Zvolena. SAD Zvolen totiž z eurofondov nakúpila nové vozidlá na plyn a staršie predáva.
Nové autobusy sú vraj lepšie, hoci na to nemáme
Jazdené autobusy plánuje vedenie DPmP nasadiť v čase špičky na trasy spájajúce Sekčov a Sídlisko III, teda na linky 4,8 a 38, ktoré sú najvyťaženejšie.
Viceprimátor a podpredseda predstavenstva DPmP René Pucher také riešenie dôrazne odmietol a argumentoval, že na trhu je dosť ponúk aj na prenájom autobusov.
Prenájom by údajne mohol pomôcť riešiť kritickú situáciu dočasne, ale východiskom pre mesto je radšej nakupovať nové vozidlá. Razantne bol proti tomu, aby sa DPmP zaťažilo úverom a ak chce nakupovať, tak len z vlastných zdrojov.
Poslanec Stanislav Kahanec (KDH) voči týmto zdôvodneniam oponoval.
„Čo si môžu kumulovať, keď im mesto nedáva dotáciu? Už teraz im dlhuje 1,2 milióna eur. Mesto si neplní záväzky, preto nemajú dosť vlastných zdrojov,“ argumentoval Kahanec.
Mal na mysli fakt, že DPmP nedostal dotáciu za november a december 2012 vo výške 700-tisíc a ani za prvé mesiace tohto roku. Dovedna ide o 1,2 milióna eur. Tie mohli mať na investície, ale namiesto toho minuli svoje zdroje na prevádzku podniku, pohonné hmoty a mzdy.
Stanislav Ferenc (KDH) tiež podporil nákup jazdených autobusov.
„Budú sa opravovať cesty na Sekčove aj Solivarská ulica. Trolejová doprava bude obmedzená a budeme potrebovať viac autobusov na týchto trasách,“ argumentoval.
Čo je výhodnejšie?
Peter Klein (nez.) spochybnil cenu jazdených autobusov. Nezdalo sa mu, že by sa mal každý z nich kupovať za 100-tisíc eur a pritom ich technický stav môže byť rôzny.
Túto námietku riaditeľ DPmP Peter Janus vysvetlil tak, že to nie je dopredu dohodnutá cena, len ponuka, akú dostali zo SAD Zvolen. Znalecké posudky ešte nedali urobiť, keďže o zámere nebolo rozhodnuté.
Zaujímalo nás tiež, čo si Janus myslí o návrhu René Puchera, teda radšej prenajímať autobusy, ako kupovať ojazdené.
„Nemám vedomosť o tom, že by mal niekto v ponuke autobusy kĺbového vyhotovenia a mestského typu na prenájom. Pre nás je to otázka nasadenia vozidiel počas špičky, teda medzi šiestou až ôsmou hodinou ráno a druhou až piatou hodinou popoludní. Vtedy sa ľudia potrebujú dostať zo sídlisk do mesta a naopak. Na to potrebujeme zhruba 15 kĺbových autobusov, ktoré nie sú na celodenných linkách, preto na to stačia aj ojazdené autobusy. Podľa mňa je to dobré riešenie, keďže sme v kritickej situácii a finančné možnosti sú obmedzené,“ vysvetlil Janus.
Ako ďalej uviedol, rozhodujúcim kritériom je aj fakt, že prevádzka ojazdených autobusov bude lacnejšia, ako nových.
„Napríklad cena náhradných dielov je na nich o polovicu nižšia ako u nových typov a majú aj nižšiu spotrebu pohonných hmôt. Ja by som tiež najradšej kupoval nové vozidlá, ale v tejto situácii musíme hľadať také východisko, aké si môžeme dovoliť,“ dodal Janus.
Andraščíková: Optimálne, nie ideálne riešenie
Predsedníčka predstavenstva DPmP Štefánia Andraščíková (nez.) toto rozhodnutie podporuje aj preto, lebo im situáciu vysvetlili odborníci v oblasti dopravy.
„Riešenie je optimálne, aj keď nie ideálne. V tejto chvíli najviac pomôže obyvateľom mesta, aby mali takú obslužnosť dopravy, akú si v krajskom meste zaslúžia,“ poznamenala.
V súčasnosti má DPmP vo vozovom parku 60 autobusov a 44 trolejbusov. Za posledné dva roky kúpili 6 nových trolejbusov z vlastných zdrojov.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári