Korzár logo Korzár Prešov

Zmeny grafikonu neodstránili všetky problémy

Podľa aktivistu Jozefa Róberta Šmigallu nový cestovný poriadok vyháňa cestujúcich z vlakov do autobusov.

J. R. Šmigalla. Nový grafikon sa podľa neho neosvedčil.J. R. Šmigalla. Nový grafikon sa podľa neho neosvedčil. (Zdroj: Michal Frank)

Zmene grafikonu vlakovej dopravy (GVD) pre rok 2013, ktorá vstúpila do platnosti 3. marca, sme sa na stránkach Korzára podrobne venovali. Iniciátor minuloročnej petície proti novému grafikonu Jozef Róbert Šmigalla, ktorý sa tejto problematike venuje dlhodobo, pripravil zhodnotenie zmien GVD.

PREŠOV. Šmigalla poukázal nielen na pozitíva, ale aj negatíva. Kladne hodnotí tri zmeny.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Podarilo sa odstrániť čakacie doby pri prestupe cestujúcich z tzv. bratislavských rýchlikov na prípojové vlaky smerujúce do Prešova, až na jeden prípad,“ opísal hlavnú zmenu, zároveň všal pripomenul, že dvadsaťminútová čakacia doba sa týka prípojov na IC vlak, ktorý by mal byť špičkovým produktom železníc.

SkryťVypnúť reklamu

Za ďalšie pozitívum považuje odstránenie čakacích dôb v Kysaku cez víkendy zavedením vlakov, ktoré boli pred zmenou GVD obmedzené. Pozitívom sú aj novozavedené chýbajúce vlaky na trati Prešov - Lipany, Humenné - Prešov, Poprad - Plaveč a doplnenie traktu Stakčín - Humenné.

Negatíva prevažujú

Týmto sa výpočet kladov prakticky končí. Prevažujú negatíva, ktoré vznikli minuloročnou zmenou grafikonu, na ktoré sme v našich novinách poukazovali.

Šmigalla zdôraznil, že došlo k zbytočnému predĺženiu cestovných časov pre tých, ktorí idú z Lipian do Košíc a späť. Čakanie v stanici dosahuje aj vyše 40 minút.

„Takto trasované vlaky v žiadnom prípade nezodpovedajú súčasným požiadavkám na atraktívnu rýchlu dopravu v regióne, cestujúci si vyberie radšej autobus,“ uviedol J. R. Šmigalla, podľa ktorého spoločnosť ZSSK Slovensko takto vyháňa cestujúcich z vlakov.

SkryťVypnúť reklamu

Problém vidí aj v tom, že sa neodstránili nevhodné časy príchodu ranných robotníckych a školských vlakov do Prešova hlavne zo smeru od Košíc a Kysaku.

„Týmto riešením došlo k značnému odlivu cestujúcej verejnosti a presmerovaniu toku cestujúcich na autobusovú dopravu.“

Absurdné „neprípoje“

Za ukážkový príklad označil nesúlad prípojov v prestupných staniciach. „Čakanie niekoľko desiatok minút na prípoje v takých dôležitých železničných staniciach, ako sú Košice, Prešov alebo Humenné, je v dnešných časoch nemysliteľné.“

Podľa GVD odchádzajú niektoré spoje niekoľko minút pred príchodmi vlaku z prípojovej trate. Tak to je napríklad v Strážskom, ale aj v Prešove.

„Ako excelentná schválnosť a výsmech cestujúcim autormi a tvorcami GVD je trojminútový 'neprípoj' v Prešove od rýchlika Šarišan, ktorý prichádza o 20.41, ale vlak v smere do Bardejova odíde z Prešova tri minúty predtým,“ poukázal na jednu z absurdít.

SkryťVypnúť reklamu

Zosúladené nie sú, podľa hodnotenia Šmigallu, ani tzv. posilové (školské) vlaky.

„To je len niekoľko postrehov. S terajším GVD sa už asi nedá nič urobiť, aj keď ešte aj teraz je tu priestor pre určité zlepšenie, na ktoré však chýba vôľa. Pre budúci rok je potrebné úplne prekopať celý grafikon,“ dodal železničný aktivista.

Zdôraznil, že pri tvorbe cestovného poriadku treba postupovať tak, aby cestujúcich do vlakov pritiahli, a nie ich odradili.

Železničná spoločnosť Slovensku reaguje na výhrady

Na kritizované zmeny grafikonu verejnej dopravy (GVD) reaguje Slavomíra Šubrtová, riaditeľka Odboru komunikácie Železničnej spoločnosti Slovensko (ŽSSK).


Dlhé čakanie v staniciach na trati z Lipan do Košíc, keď vlak má stáť v Prešove 14 - 41 minút
Na trati 188 Košice - Lipany došlo od 1. zmeny CP 2012/2013 platnej od 3. 3. 2013 k zmenám časov odchodov a príchodov vlakov do železničnej stanice (žst.) Prešov. Tieto zmeny boli vykonané na základe požiadavky Prešovského samosprávneho kraja a zástupcov samosprávy. Boli predložené na rokovaniach priamo objednávateľovi dopravných výkonov, ktorý požiadavku uplatnil u nás ako dopravcu. Išlo o zabezpečenie prípojov od vlakov / na vlaky diaľkovej dopravy v Kysaku a zároveň skorší príchod vlakov na traťovom úseku Lipany - Prešov s cieľom zlepšenia návozu cestujúcich do zamestnania a v smere opačnom neskorší odchod vlakov smer Lipany s cieľom zlepšenia odvozu cestujúcich zo žst. Prešov. O nutnosti predĺženia pobytu osobných vlakov v žst. Prešov sme už pri predstavení návrhu zmeny informovali. Požiadavky PSK je možné dodržať len za predpokladu predĺženia pobytu vlakov v žst. Prešov. Pobyt 41 minút je len v jednom prípade (vlak Os 8762), v ostatných vlakoch je pobyt v rozmedzí 12 - 27 min.

Nevhodné časy príchodu ranných robotníckych a školských vlakov do Prešova hlavne zo smeru od Košíc a Kysaku
Príchody vlakov do Prešova v smere od žst. Košice sú prispôsobené prestupným väzbám od vlakov diaľkovej dopravy v Kysaku. V prípade zmeny časovej polohy vlakov znížime kvalitu, príp. obmedzíme prestupné väzby medzi vlakmi v žst. Kysak.

Nesúlad prípojov v prestupných staniciach
Na traťovom úseku 193 Prešov - Humenné je zavedený dvojhodinový systém taktovej dopravy, pri ktorom sú v Prešove vytvorené prípojné väzby ku vlakom na relácii Lipany - Košice, ktoré zároveň tvoria prípoje k vlakom diaľkovej dopravy v žst. Kysak. V opačnom smere sú vytvorené prípojné väzby od vlakov na relácii Košice - Lipany, ktoré tvoria prípoje od vlakov kategórie IC v žst. Kysak. Uvedené riešenie umožňuje komfortnú taktovú dopravnú obsluhu celého regiónu s napojením na diaľkové vlaky v smere z a do Bratislavy, čo bolo pre nás vzhľadom na prepravné prúdy a požiadavky regiónu prioritou. Vzhľadom na previazaný systém vedenia vlakov nie je, žiaľ, na jestvujúcej infraštruktúre možné zabezpečiť súčasne všetky prípojné väzby aj v staniciach Prešov aj Strážske.

Trojminútový neprípoj v Prešove z rýchlika Šarišan na osobný vlak do Bardejova, ktorý odchádza tri minúty skôr.
Uvedený nedostatok bude odstránený v termíne 2. zmeny GVD 2012/2013. Riešenie si však vyžaduje výnimku z objednávky dopravných výkonov, ktorá na traťových úsekoch definuje taktovú dopravnú obsluhu. Výnimka je dnes však už udelená a zabezpečujeme jej realizáciu k 2. zmene GVD.

Tvorba GVD v železničnej osobnej doprave je komplikovaný proces, kde je nutné dodržať viaceré technické a technologické pravidlá a zákonitosti tak na strane nás ako dopravcu, ako aj na strane správcu železničnej dopravnej cesty. V neposlednom rade sa železničná dopravná obsluha riadi objednávkou dopravných výkonov, ktorá je limitovaná finančnými prostriedkami určenými na tento účel. Železničná dopravná obsluha je hromadného charakteru, kedy žiaľ nie je možné, vzhľadom na hromadnosť, vyhovieť všetkým požiadavkám na ňu kladeným. Podľa možností sa preto snažíme vyhovieť väčšine tak, aby sme v regióne vytvorili koncept kvalitnej a efektívnej dopravnej obsluhy k spokojnosti obyvateľov regiónu.

red

Rušenie vlakov na východe

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 834
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 505
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 566
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 439
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 344
  6. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 3 293
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 274
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 024
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 433
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 161
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 137
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 819
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 346
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 986
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 735
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Anton Kovalčík: Vatikán a iné štáty v Druhej svetovej. Nemecko a Rakúsko. Druhá časť.
  2. Peter Slamenik: Černák
  3. František Kukura: Vízia upadnutia Slovenska do bezvýznamnosti
  4. Ján Chomík: Blázni
  5. Jozef Foltýn: Netanjahu je vojnový zločinec, terorista a fašista v jednej osobe
  6. Anna Miľanová: Myslím, mladí ľudia myslia kriticky, ale sú nepochopení, neakceptovaní
  7. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  8. Jaroslav Furman: Ospravedlnenie
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 26 433
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 161
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 137
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 257
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 819
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 346
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 986
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 5 735
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu