Už viac ako 20 rokov sú Prešovčania zvyknutí nakupovať si časové cestovné lístky v kamenných predajniach Dopravného podniku mesta Prešov (DPmP). Niektorých obyvateľov mesta znepokojila správa, že sa majú zrušiť. Kupovanie časových lístkov, vybavovanie či dobíjanie čipových kariet vraj bude možné len cez internet banking. Konečné rozhodnutie ešte nepadlo.
PREŠOV. Časť obyvateľov mesta táto správa znepokojila. Nevedia si predstaviť, že kamenné obchody už nebudú k dispozícii.
Momentálne fungujú štyri prevádzky. V centre mesta na Weberovej ulici, na železničnej stanici, na Sídlisku III v areáli strediska Centrum a na Sekčove v stredisku Opál. Využívajú sa všetky.
„Počul som, že ich chcú zrušiť a vraj sa už budú kupovať lístky len cez internet. Ja napríklad nemám doma internet, ani účet v banke,“ povedal nám Juraj Slavkovský.
Mesačný cestovný lístok si kupuje nepravidelne, ale predsa. V posledných rokoch má totiž len sezónnu prácu. Vraj už má zrátané, že pri jednorazových lístkoch by prerobil.
„Ani podľa mňa to nie je dobrý nápad. Ja som tu napríklad na internáte, ale do školy cestujem spojom MHD a nemám v banke účet. Ani moji rodičia nepoužívajú internet banking. Pre mňa to bude asi problém,“ myslí si študentka Lenka Vaľková.
Riaditeľ Janus: Ešte nie je rozhodnuté
Odpovede na to, či sú obavy ľudí opodstatnené, sme hľadali u riaditeľa DPmP Petra Janusa.
Ten nám potvrdil, že sa v predstavenstve podniku zaoberali myšlienkou zrušiť dve kamenné predajne s cieľom znížiť náklady podniku. Zrušili by sa vraj len tie sídliskové.
„Náklady na jednu prevádzku, či je to Sekčov, alebo Sídlisko III, sú okolo 25-tisíc eur ročne,“ konštatoval Janus. Ušetrili by teda zhruba 50-tisíc eur.
Otázkou je, koľko by stálo zavedenie nového systému platenia cez internet. Potrebujú totiž softvér aj hardvér, aby sa cez stránku DPmP ľudia dostali na správnu dopravnú aplikáciu pre predaj časových lístkov a platbu mohli vykonať. Treba sa ešte napojiť na banky, a to tiež nebude zadarmo.
„Zatiaľ nevieme, koľko to bude stáť. S dodávateľskou firmou ešte budeme o cene rokovať, aby sme porovnali náklady. Ešte ani nie je definitívne rozhodnuté, či do toho pôjdeme,“ zhodnotil situáciu Janus.
Predsedníčka predstavenstva DPmP Štefánia Andraščíková nám tiež potvrdila, že ešte nie je rozhodnuté.
„Chceme zracionalizovať mestskú firmu a toto je jedna z možností. Ľudia však neprídu o možnosť kupovať si lístky za hotové peniaze. Dve predajne, na Weberovej a na železničnej stanici, ostanú. Vyhodnotíme ešte ponuku dodávateľskej firmy a budeme vyjednávať o cene systému predaja cez internet,“ konštatovala Andraščíková.
Predaj lístkov cez SMS naráža na problémy
Už takmer 2 roky DPmP prevádzkuje aj doplnkovú službu – predaj cestovných lístkov cez SMS.
„Nezrušili sme ani jeden zo 60 automatov. Predaj cez SMS sa síce využíva, ale nie masovo. Skôr po tom ľudia siahnu, len keď nemajú drobné mince alebo nestihnú kúpiť lístok,“ reagoval Janus.
Neskrýval, že často riešia aj spory medzi cestujúcimi a revízormi. Najmä, ak ide o pokuty.
„Ťažko sa dokazuje, kto má pravdu. Cestujúci má nastúpiť do vozidla až vtedy, keď dostane spätnú SMS s potvrdením o platbe 70 centov a kódom. Ak ju pri kontrole nemá, revízor má právo dať mu pokutu,“ vysvetlil riaditeľ.
To je aj jeden z dôvodov, prečo v predstavenstve navrhol, aby sa predaj cez internet síce spustil, ale zatiaľ skúšobne na jeden rok a kamenné predajne zachovali.
Zo skúseností vie, že ľuďom trvá dlhšie, kým si zvyknú na doplnkové služby a naučia sa ich správne využívať.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári