Svedčí o tom množstvo podnetov, ktoré ľudia doručili Slovenskej obchodnej inšpekcii. Výnimkou nie sú ani ľudia z Prešovského kraja.
PREŠOV. Pozvanie prijímajú zväčša dôchodcovia a nezamestnaní, ktorí majú čas a sú cieľovou skupinou pre takzvaných obchodníkov.
Ankety bývajú rôzne. O zdraví, preventívnych prehliadkach, výživových doplnkoch, vybavení domácností elektronikou, používaní kuchynského riadu a podobne.
Cez telefonický kontakt si ľahko vytvoria databázu cieľovej skupiny a potom ich lákajú na darčeky, malé výhry či posedenia spojené s večerou.
„Dostal som pozvánku na husacie hody spojené s prezentačnou akciou a sľúbeným darčekom do poštovej schránky na svoje meno. To je ďalší spôsob, ako lákajú ľudí,“ povedal dôchodca Dušan Dajča z Prešova.
Kedže už počul, ako sa také akcie často končia, neplánoval sa zúčastniť. Mnohí pred ním však naleteli a po akcii prišli domov s nevýhodnou zmluvou na tovar, ktorý vlastne ani nechceli, len podľahli naliehaniu predajcov.
Iné spoločnosti zase slabším vrstvám ponúkajú predaj na splátky, pritom ide zvyčajne o nekvalitný tovar za veľa peňazí. Horšie je, keď podpíšu zmluvu, od ktorej sa nedá odstúpiť, alebo zaplatia zálohu vopred.
Výsledkom je, že ostanú bez tovaru aj peňazí a zmluvu niet s kým zrušiť, lebo predajca na písomný kontakt už nereaguje.
Zrejme ide o „schránkové“ firmy
Podobné podnety spotrebitelia doručili aj na Inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) pre Prešovský kraj.
„Spravidla ide o spoločnosti, ktoré majú sídlo v Bratislave alebo Nitre, preto sme ich postúpili na príslušné inšpektoráty, ktoré ich ďalej preverujú,“ povedal nám riaditeľ Inšpektorátu SOI v Prešove Ľudovít Malaga.
Vedúca právneho odboru Jarnila Balogová nám potvrdila, že v čase od 20. 3. 2013 ich dostali osem.
„Podľa podnetov sa domnievame, že ide o takzvané schránkové firmy, ktoré si tu nájdu klientov a potom sa stratia. Už v minulosti tu pôsobili české spoločnosti a potom sa odmlčali. Nasvedčuje tomu aj fakt, že letáky, ktoré ľudia dostali do schránok, sú do slovenčiny preložené nesprávne,“ dodala Balogová.
Problém je, že dôchodcovia sú osamelí, ľahko ovplyvniteľní a hlavne dôverčiví. Práve oni sú cieľovou skupinou týchto obchodníkov. Ich nátlaku zvyčajne podľahnú.
Často sa stáva, že si celkom neuvedomujú hodnotu peňazí v eurách. Zmluvou sa zaviažu minúť aj celoživotné úspory a potom sú z toho nešťastní, lebo aj keď sa snažia odstúpiť od zmluvy do 7 dní, zistia, že zrušenie zmluvy nikto neakceptuje.
Fakty
Ako sa pokúšajú obísť zákon
Ústredný inšpektorát (ÚI) SOI vydal varovanie pred 3 spoločnosťami, ktoré organizujú prezentačné akcie. Od spotrebiteľov dostali 94 podnetov.
Najčastejšie v nich išlo o to, že spoločnosti neumožnili spotrebiteľom odstúpenie od zmluvy v zákonom stanovenej lehote. Ďalej išlo o nekvalitné výrobky bez návodov na použitie, bez záručných listov, nekorektné a nátlakové jednanie pri podpisovaní zmluvy.
Podľa Petry Blehovej z komunikačného odboru ÚI SOI, dotknuté spoločnosti boli opakovane predvolané na príslušný inšpektorát, ale nereagovali alebo sa ospravedlnili s tým, že konateľ spoločnosti je dlhodobo mimo územia SR.
Spotrebiteľom preto radia, aby v žiadnom prípade nepodpisovali žiadne dodatky k zmluvám. Firmy sa totiž snažia obísť zákon o ochrane spotrebiteľa tým, že zástupca spoločnosti požiada klienta o dodatočné prehlásenie o tom, že sám spotrebiteľ si dohodol návštevu zástupcu firmy a pozval ho k sebe domov. Tým sa klient automaticky vzdáva svojho práva na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu do 7 dní.
Podľa zákona o spotrebiteľských úveroch, kúpe tovaru alebo poskytnutí služby má totiž spotrebiteľ právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní a to aj vtedy, ak tovar nevykazuje žiadne nedostatky.
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári