Na mestskom zastupiteľstve sa pri prerokovaní správy o stave investičných akcií v meste prevalilo, že úrad zrejme pri zadávaní objednávok nepostupuje korektne. Potvrdilo sa to minimálne v jednom prípade a na problém upozornil poslanec Miroslav Benko (Smer-SD).
PREŠOV. Medzi 35 prebiehajúcimi investičnými akciami Benko upozornil na druhú etapu obnovy chodníka na Mukačevskej ulici. Objednávka s dodávateľskou firmou bola podpísaná 15. marca na sumu 24 869 eur.
„Myslím si, že to nie je v súlade so zákonom, ak nebola vykonaná podprahová súťaž, keďže suma je vyššia ako 20-tisíc eur,“ upozornil Benko a od kompetentných žiadal okamžité vysvetlenie.
Peter Javorský, poverený riadením Sekcie strategického rozvoja, zareagoval , že je tým zaskočený, ale preverí, či sa nestala procesná chyba.
Benko zároveň vyzval hlavného kontrolóra Milana Tkáčika, aby sa k tomu tiež vyjadril. Na zastupiteľstve nevedel reagovať, ale včera vec preveril a poskytol nám stanovisko.
„Úrad nepostupoval v súlade so zákonom, hoci na prvý pohľad vyzerá všetko kóšer. Urobil sa prieskum, boli dodané tri cenové ponuky, ale z dokumentácie je jasné, že postup bol rýchly a formálny. Ponuky mohla dať aj tá istá firma pod rôznymi hlavičkami,“ myslí si kontrolór Tkáčik.
Čo mala radnica urobiť?
Proces verejného obstarávania sa začal 4. marca, 7. marca bol vraj vykonaný prieskum trhu a už 12. marca prišli tri cenové ponuky.
O ďalších sedem dní už boli vyhodnotené, aj podpísaná objednávka.
Stavebník ponúkol sumu 24 869 eur, pričom plánovaná investícia bola vo výške 24 900 eur. Znížil ju teda len o 31 eur.
Podľa kontrolóra Tkáčika sa takáto investičná akcia mala zverejniť na webovej stránke mesta, tiež na úradnej tabuli a mali byť pre stavebníkov stanovené podmienky účasti v súťaži.
Nič z toho sa však nestalo, a tak sa stavebné firmy o takej možnosti ani nemohli dozvedieť. Následne mala komisia ponuky posúdiť a až potom mala byť podpísaná objednávka a zmluva.
Za to všetko je niekto zodpovedný. Objednávku podpísal Peter Javorský, poverený riadením Sekcie strategického rozvoja na radnici, prednostka Katarína Kireta a vedúca oddelenia investičnej výstavby Andrea Burdová.
Keď sme sa včera zaujímali, či radnica má na to vysvetlenie, od hovorkyne Jany Jurčišinovej sme sa dozvedeli, že zatiaľ vec preverujú.
Fakty
Čo hovorí zákon o verejnom obstarávaní
Finančné limity podľa zákona o verejnom obstarávaní:
- Nadlimitná zákazka:
- tovary a služby: rovná sa alebo je väčšia ako 193 000 €
- stavebné práce: rovná sa alebo je väčšia ako 4 845 000 €
- Podlimitná zákazka:
- tovary a služby: rovná sa alebo je väčšia ako 40 000 €
- stavebné práce: rovná sa alebo je väčšia ako 200 000 €
- Podprahová zákazka:
- tovary a služby: rovná sa alebo je väčšia ako 10 000 €
- stavebné práce: rovná sa alebo je väčšia ako 20 000 €
- Zákazka s nízkou hodnotou:
- tovary a služby: do 10 000 €
- stavebné práce: do 20 000 €
Ak je suma stavebných prác do 20 000 €, presnejšie 19 999 €, ide o zákazku s nízkou hodnotou, kde postačuje urobiť prieskum a stanovia sa kritériá výberu.
Ak je už hodnota 20 000 € a viac, ide o podprahovú zákazku, kde je povinnosť oznámenie i výsledky uverejniť vo vestníku VO, zabezpečuje ho odborne spôsobilá osoba a informácie o uzavretí zmluvy je potrebné zaslať na Úrad VO.
Zdroj: Úrad pre verejné obstarávanie
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári