Agentúrny materiál sme nahradili autorským článkom redakcie Korzára.
Prešovskí poslanci aj napriek výhradám opravu deravej cesty na Ul. Arm. gen. Svobodu napokon schválili. S opravou by mala dodávateľská spoločnosť, teda Doprastav začať najneskôr do dvoch týždňov. Poslanci mali pripomienky najmä k cene za stavebné práce, ale nepáčil sa im ani spôsob splácania pohľadávky. Ani jeden z pozmeňovacích návrhov však neprešiel. Súvislá oprava sa teda bude robiť za cenu 974-tisíc eur.
PREŠOV. Pôvodný návrh na súvislú rekonštrukciu od Lidlu po križovatku na Solivarskej ulici bol 1,4 milióna eur, ale keďže mesto na to nemalo zdroje, Doprastav cenu znížil na spomínanú sumu s tým, že sa nebude opravovať podložie.
Komunikácia sa len vyfrézuje a vyasfaltuje v dvoch vrstvách s tým, že dodávateľ prác opraví aj tri zastávky MHD. Na práce ponúkli záruku 5 rokov.
Diskusia o cene a spôsobe splácania
„To je trikrát vyššia cena za akú dokázala opraviť cestu od Hypernovy po vonkajší okruh mesta iná firma pre samosprávny kraj pred dvoma rokmi. Stálo to len 360-tisíc eur,“ argumentoval Stanislav Kahanec (KDH).
Ešte pred hlasovaním navrhol, aby sa cena za opravu znížila na 450-tisíc eur.
Jeho slová podporila aj Andrea Turčanová (KDH) pripomínajúc, že sa jej nepáči ako mesto tlačí poslancov k rýchlemu a hlavne drahému riešeniu.
„Opravená mohla byť už dávno, riešime to do začiatku roka, ale je to podľa mňa predražené, splácať ju budeme s veľkým úrokom a kým dlh vyplatíme, bude komunikácia znova rozbitá,“ argumentovala Turčanová.
Narážala tým na spôsob, akým chce radnica za práce zaplatiť. V návrhu totiž bolo, že pohľadávku od zhotoviteľa stavby kúpi banka a tej ju bude mesto splácať nasledujúcich 5 rokov.
S prvou splátkou sa ráta až v roku 2014 a ako vysvetlil riaditeľ Sekcie vnútornej správy a verejných činností Maroš Handzo, mesto ani nemalo inú možnosť. Pri oprave a údržbe totiž ani nemôže čerpať úver.
Richard Drutarovský (SaS) však chcel vedieť o koľko mesto zaplatí viac, ak bude pohľadávku splácať 5 rokov.
„Pôjde o 60-tisíc eur, ale úverová zaťaženosť mesta sa nezvýši,“ zdôraznil Handzo.
Drutarovský však pripomenul, že každou splátkou tejto pohľadávky sa v mestskej kase zníži objem peňazí na ďalšiu údržbu ciest a chodníkov.
„Rozdávame požičané peniaze a raz nás to dobehne,“ konštatoval.
Hlavná cesta cez najväčšie prešovské sídlisko je úplne rozbitá
Pozrite si fotogalériu >>
Čas sú peniaze
Zástupca Doprastavu Marek Olejník razantne odmietol, že by bola cena za opravu cesty predražená. „Cena, o ktorej hovoria poslanci, je nereálna,“ konštatoval Olejník.
Hlavný kontrolór Milan Tkáčik však vyjadril presvedčenie, že keby sa konala verejná súťaž, mesto by na cene za prácu mohlo ušetriť.
„Súťaž by však trvala 3-4 mesiace a na to nemáme čas. Presvedčil som sa ale, že túto objednávku na radnici nikto neriadi. Podmienky diktuje Doprastav a my nemáme inú možnosť len rešpektovať, čo nám navrhli,“ povedal na margo ponuky hlavný kontrolór neskrývajúc nesúhlas.
Poslanci napokon hlasovali. Štyri pozmeňovacie návrhy, z ktorých jeden sa týkal aj zníženia ceny, neprešli.
Väčšinou hlasov prešlo navrhované uznesenie s malými doplnkami. Podstatné je teda to, že cesta sa začne opravovať do 10 dní za cenu 974-tisíc eur.
„Nemám prečo pochybovať o Doprastave a o tom, že svoju prácu urobia dobre. Som presvedčený, že tým dokonca ušetríme, ak nebudeme musieť každý rok vynakladať na údržbu 60-tisíc eur, ako to bolo doteraz. Za päť rokov ušetríme 300-tisíc eur,“ myslí si primátor Pavel Hagyari (nez.).
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári