Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 16. máj, 2022 | Meniny má Svetozár

Firma spravujúca parkovanie v Prešove chce ďalších 15 rokov

Prešovskí poslanci nečakane dostali návrh na predĺženie zmluvy s firmou spravujúcou parkovacie plochy.

Automaty. Spoločnosť by ich mala po skončení zmluvy previesť na mesto.Automaty. Spoločnosť by ich mala po skončení zmluvy previesť na mesto. (Zdroj: Anna Košuthová)

PREŠOV. Koncesná zmluva s firmou Vinci Park Slovakia, s. r. o., ktorá posledných 5 rokov spravovala parkovacie plochy v Prešove, končí. Presnejšie, stane sa tak v nedeľu 30. júna 2013.

Ľudia celý ten čas hromžili, že museli platiť parkovné, sankcie za papuče a odťahovanie vozidiel a pýtali sa, kde zisky končia. Keďže odpovedí ľudia dostali málo, roky sa len špekulovalo nad tým, či mesto na tomto partnerstve získalo, alebo naopak stratilo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na stoly poslancom sa celkom nečakane dostal návrh na predĺženie zmluvy s touto spoločnosťou na ďalších 15 rokov.

Stalo sa tak 5 minút po začiatku mestského zastupiteľstva a do programu tento bod zaradili hneď po voľbe kontrolóra.

SkryťVypnúť reklamu

Poslanci boli zaskočení a bránili sa. Vraj o tak závažnom dokumente nebudú rozhodovať bez toho, aby ho mali možnosť najprv preštudovať a prerokovať v komisiách.

Na jednej strane sa zdvihla vlna nevôle, ale časť poslancov sa snažila aspoň počas prestávky preštudovať poslanecký návrh, ktorý za klub nezávislých predložil viceprimátor René Pucher.

V návrhu išlo o predĺženie zmluvy so spoločnosťou Vinci Park Slovakia (VPS) na ďalších 15 rokov s tým, že investujú do parkovacích miest 1,8 milióna eur.

V tejto sume je však aj odkúpenie nových parkovísk na Sídlisku III s 250 miestami, ktoré na mestských pozemkoch vybudovala spoločnosť EEI s úmyslom vyberať parkovné, čo narazilo na vlnu nevôle.

Ďalej tvrdia, že vybudujú 400 parkovacích miest na Sekčove, 40 na Šváboch, 30 na Sídlisku II a podľa dohody aj hocikde inde. Na Táborisku a Hollého ulici zriadia rezidenčné parkovanie.

SkryťVypnúť reklamu

VPS podľa návrhu odovzdá všetky tieto parkovacie plochy do bezplatného užívania mesta po dobu platnosti zmluvy a následne prevedie do majetku mesta, ale hneď v druhom odstavci návrhu sa píše o tom, že navrhujú nezvyšovať parkovné do roku 2017 a potom len po dohode s mestom.

Otázkou je, do čoho vlastne investujú? Zaberú mestské pozemky, ihriská, pieskoviská, vnútrobloky so zeleňou, spevnia plochy a namaľujú čiary? O automatoch na sídliskách zatiaľ nehovoria...

Čo spravovala VPS

V súčasnosti VPS spravuje 860 parkovacích miest v meste v troch pásmach. Mestu vraj platí fixnú sumu mesačne, a to 4 170 eur, čo je ročne 50-tisíc eur, plus 65-tisíc tvoria odpisy za vstupné investície VPS.
Ich mesačná tržba pritom bola 22 400 eur.

Platba fixného poplatku mestu bola podľa zmluvy viazaná na to, že na parkoviskách bude v danom čase 80 percent platiacich áut a teda nemožno hovoriť o stabilnom príjme. Za 5 rokov mala VPS vykázaný obrat za parkovanie vo výške 1,068 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

V priemere je to 19 784 eur mesačne a to znamená, že mesto podľa koncesnej zmluvy malo na fixnú odmenu pre VPS (24 895 eur) ešte doplácať v priemere 5-tisíc eur.

Dokázali by to aj mestské firmy

Andrea Turčanová (KDH) žasla nad tvrdením, že mesto má z parkovného príjem 50-tisíc ročne.

„Vlani sme od nich dostali 20-tisíc, dva roky predtým nič a za papuče vybrali 40-tisíc eur. Vhodné a slušné by bolo vypísať verejnú súťaž a nezaoberať sa len jediným návrhom,“ zdôraznila Turčanová.

Peter Krajňák (Most-Híd) označil návrh za „ľúbivú kašu“, ktorá síce navonok vyzerá lákavo, ale na ľudí by mohla mať opačný dopad.

Aj Karol Kyslan (nezaradený) tvrdo kritizoval situáciu, do ktorej ich dostali kolegovia z klubu nezávislých takým nepripraveným návrhom, o ktorom mali komisie rokovať vopred, veď ide o rozhodnutie na 15 rokov.

„Treba hľadať riešenie a nie každý návrh zmietnuť zo stola,“ oponovala predsedníčka klubu nezávislých Štefánia Andraščíková (nez.).

Richard Drutarovský (SaS) s jedným prišiel. Podľa jeho názoru správu parkovacích plôch môžu vykonávať aj mestské firmy a oveľa lacnejšie, len treba nájsť spôsob a dohodnúť sa.

„Správa a údržba prešovských ciest má licenciu na odťahovanie áut, tak by to mohla vykonávať a príjem by išiel do mestskej kasy, nie cudzej firme. Papuče má na starosti mestská polícia aj teraz, parkovacie automaty aj predaj rezidentských kariet by mohol prevádzkovať dopravný podnik, veď s tým má bohaté skúsenosti. O údržbu plôch by sa mohli starať technické služby. Bolo by to lacnejšie, korektnejšie a vedeli by sme kontrolovať tok peňazí,“ navrhol Drutarovský.

Poslanci z klubu nezávislých sa však s týmito úvahami nestotožnili. Napokon poslanci hlasovaním presadili, že návrh stiahli z rokovania s tým, že ho komisie aj kluby ešte dopracujú.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. S jazykom vám pomôže elektronický prekladač Vasco Translator M3
  2. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  2. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  6. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  7. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 696
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 678
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 272
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 909
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 397
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 653
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 020
  8. Tatiana Žideková: Som dobrá mama, hejterov už neriešim 1 548

Blogy SME

  1. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  2. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  3. Branislav Fričovský: Zápisky (geotermo)heretika: Prológ
  4. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  5. Věra Tepličková: Pár dní nie je človek online a už v tom má zmätok
  6. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  7. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 604
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 824
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 176
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 593
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 417
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 100
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 331
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 936
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  2. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  3. Branislav Fričovský: Zápisky (geotermo)heretika: Prológ
  4. Aliancia NIE RAKOVINE: Dobrý deň, sme NIE RAKOVINE
  5. Věra Tepličková: Pár dní nie je človek online a už v tom má zmätok
  6. Štefan Vidlár: Dva postrehy
  7. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  8. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 604
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 824
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 176
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 593
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 4 417
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 100
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 331
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 936
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  2. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu