Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

V Krajnej Poľane budú vozidlá vážiť častejšie

Preťažené kamióny prechádzajúce cez hraničný priechod s Poľskom si vyberajú svoju daň. Cesty sú zničené.

Krajná Poľana. Podľa miestnych pri váhach na preventívne váženie vidno policajtov a ich zamestnancov len sporadicky.Krajná Poľana. Podľa miestnych pri váhach na preventívne váženie vidno policajtov a ich zamestnancov len sporadicky. (Zdroj: Vladimír Ilečko)

Preťažené kamióny prechádzajúce cez hraničný priechod s Poľskom si vyberajú svoju daň. Na ceste od Šarišského Štiavnika (okres Svidník) po hranicu sú vyjazdené koľaje hlboké desiatky centimetrov. Kompetentní tvrdia, že preventívne váženie vozidiel tu prebieha každý druhý týždeň. Odborníci považujú za najefektívnejšie nonstop váženie.

KRAJNÁ POĽANA/VYŠNÝ KOMÁRNIK. Statické a dynamické cestné váhy pri obci Krajná Poľana (okres Svidník) Slovenská správa ciest (SSC) nainštalovala pred troma rokmi. Preventívne váženie vozidiel tu podľa miestnych prebieha zriedkakedy.

„Ťažko povedať ako často vážia, ale už som ich tam videl. V obci máme nonstop premávku, niekedy za sebou prejde aj desať kamiónov. Koľaje sú hlavne teraz v lete na ceste pomaly až po kolená. Ak by nákladiaky vážili častejšie, verím tomu, že bolo by to lepšie,“ hovorí Mirko Venger.

Podľa prevádzkara predajne potravín na úseku vážia vozidlá asi dvakrát až trikrát do mesiaca. Kamióny tu spôsobujú hluk a otrasy permanentne.

„Ak sú tu raz tieto váhy postavené, mali byť vážiť nonstop. Kamióny tu stále prechádzajú a na jednej strane tu podnikatelia majú nejaké zárobky, ale spôsobujú nadmerný hluk.“

Čašníčka s neďalekého motela vída pracovníkov pri vážiacich súpravách maximálne dvakrát do mesiaca.

„Je tu veľká premávka naložených kamiónov, ale vážia tu pomerne málo. Vídať ich tu možno dvakrát do mesiaca, niekedy aj raz. Preventívne by pomohlo, ak by tu vážili stále,“ reagovala Ľuba Horochoničová.

Mesačne pokutujú 25 vozidiel

Váženie na statických váhach v Krajnej Poľane prebieha v zmysle plánu váženia za asistencie polície. Podľa prešovského krajského policajného hovorcu Daniela Džobanika polícia pri vážení na statických váhach asistuje 9 až 10–krát mesačne.

„V zmysle dohody medzi ministerstvom dopravy a Prezídiom PZ je odporúčané minimálne dvakrát štvrťročne s prihliadnutím na ročné obdobie, váži sa však oveľa častejšie. Návrh harmonogramu váženia vypracúva príslušná Slovenská správa ciest.“

Mesačne je podľa krajského hovorcu polície na úseku zistených v priemere 25 priestupkov preťažených vozidiel.

„Za mesiac máj je to 25 priestupkov, za mesiac jún 27 priestupkov preťažených vozidiel. Z toho sú približne dva kamióny, ostatné sú motorové vozidla do 3,5 tony,“ dodal Džobanik.

Vodičovi preťaženého vozidla môže byť políciou uložená pokuta do 650 eur a následne je ešte v správnom konaní riešený prevádzkovateľ vozidla, ktorého rieši Slovenská správa ciest.

SSC zvýšila počet dní

Prevádzku statických a dynamických váh zabezpečuje zmluvný partner SSC. Podľa hovorkyne Zuzany Hromcovej váženie v Krajnej Poľane prebieha prevažne každý druhý týždeň. Aktuálne došlo k zmenám.

„SSC zvýšila počet vážnych dní na I/73 Krajná Poľana nasledovne v mesiaci júl na sedem dní, v auguste na osem dní a v septembri na osem dní, pričom výkon váženia sa uskutočňuje nepretržite počas celých týždňov a v rôznych časoch, teda aj v noci,“ uviedla Z. Hromcová.

Nad plánovaným nonstop vážením v Krajnej Poľane SSC zatiaľ neuvažuje.

„Na nepretržité váženie na Krajnej Poľane nie sú vytvorené podmienky (WC, sprchy, priestory) a v súčasnosti SSC nemá finančné zdroje,“ dodala Hromcová.

Stanovisko

Nonstop váženie môže pomôcť k odľahčeniu ciest

Cestné váhy majú podľa odborníkov na dopravu najvyšší efekt, keď sa používajú nepretržite alebo aspoň v náhodných časoch. „Je tu riziko, že si takúto informáciu vodiči medzi sebou predajú, no buď budú musieť použiť inú trasu - ak existuje, alebo počkať na koniec váženia. Nepretržité a častejšie využívanie statických váh môže prispieť k odľahčeniu komunikácií od preťažených nákladných vozidiel,“ uviedol výskumný pracovník Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Ak kamióny nie sú preťažené, ani váženie nezabráni prejazdu cez dané obce, nadmernému zaťažovaniu a negatívnemu pôsobeniu na konštrukciu vozovky. Preťažené kamióny podľa Zuziaka ovplyvňujú kvalitu a životnosť vozovky, prejazd ťažkého nákladného vozidla dynamicky ovplyvňuje aj okolie cesty (hluk, vibrácie).

„Statické váhy sú určené a výhradne používané správcom komunikácie prípadne dopravnou políciou na preventívnu kontrolu kamiónov a pokutovanie vodičov. Iný efekt má zabudovanie dynamických váh, ktoré merajú preťaženie vozidiel nepretržite a patria medzi progresívne technológie v procese automatizovaného vymáhania práva v cestnej doprave u držiteľa vozidla. Tieto váhy však u nás nie sú ešte certifikované, čo neumožňuje ich plné využitie v procese automatizovaného vymáhania práva,“ dodal Zuziak.

iv

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 19 448
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 13 342
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 13 176
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 447
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 288
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 7 832
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 6 912
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 808
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 717
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 4 811
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Cez čiaru: Ktorí vplyvní ľudia dláždili cestu Haščákovi a Pente?

Kto boli vplyvní známi a kamaráti na strane Penty?

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

Peter Žiga pred novinármi.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Chaos sa šíri krajinou

Šialenejšie ako meniť zákon pre Cibulkovú je zaradiť poľnohospodárstvo do očkovania kritickej infraštruktúry.

Peter Schutz

Koronavírus na Slovensku: Celoplošné testovanie je zásah s najrýchlejším účinkom, tvrdí Krajčí (minúta po minúte)

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 220-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 362 obetí. V okrese Nitra platí sprísnený lockdown.

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop