Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

V Krajnej Poľane budú vozidlá vážiť častejšie

Preťažené kamióny prechádzajúce cez hraničný priechod s Poľskom si vyberajú svoju daň. Cesty sú zničené.

Krajná Poľana. Podľa miestnych pri váhach na preventívne váženie vidno policajtov a ich zamestnancov len sporadicky.Krajná Poľana. Podľa miestnych pri váhach na preventívne váženie vidno policajtov a ich zamestnancov len sporadicky. (Zdroj: Vladimír Ilečko)

Preťažené kamióny prechádzajúce cez hraničný priechod s Poľskom si vyberajú svoju daň. Na ceste od Šarišského Štiavnika (okres Svidník) po hranicu sú vyjazdené koľaje hlboké desiatky centimetrov. Kompetentní tvrdia, že preventívne váženie vozidiel tu prebieha každý druhý týždeň. Odborníci považujú za najefektívnejšie nonstop váženie.

KRAJNÁ POĽANA/VYŠNÝ KOMÁRNIK. Statické a dynamické cestné váhy pri obci Krajná Poľana (okres Svidník) Slovenská správa ciest (SSC) nainštalovala pred troma rokmi. Preventívne váženie vozidiel tu podľa miestnych prebieha zriedkakedy.

„Ťažko povedať ako často vážia, ale už som ich tam videl. V obci máme nonstop premávku, niekedy za sebou prejde aj desať kamiónov. Koľaje sú hlavne teraz v lete na ceste pomaly až po kolená. Ak by nákladiaky vážili častejšie, verím tomu, že bolo by to lepšie,“ hovorí Mirko Venger.

Podľa prevádzkara predajne potravín na úseku vážia vozidlá asi dvakrát až trikrát do mesiaca. Kamióny tu spôsobujú hluk a otrasy permanentne.

„Ak sú tu raz tieto váhy postavené, mali byť vážiť nonstop. Kamióny tu stále prechádzajú a na jednej strane tu podnikatelia majú nejaké zárobky, ale spôsobujú nadmerný hluk.“

Čašníčka s neďalekého motela vída pracovníkov pri vážiacich súpravách maximálne dvakrát do mesiaca.

„Je tu veľká premávka naložených kamiónov, ale vážia tu pomerne málo. Vídať ich tu možno dvakrát do mesiaca, niekedy aj raz. Preventívne by pomohlo, ak by tu vážili stále,“ reagovala Ľuba Horochoničová.

Mesačne pokutujú 25 vozidiel

Váženie na statických váhach v Krajnej Poľane prebieha v zmysle plánu váženia za asistencie polície. Podľa prešovského krajského policajného hovorcu Daniela Džobanika polícia pri vážení na statických váhach asistuje 9 až 10–krát mesačne.

„V zmysle dohody medzi ministerstvom dopravy a Prezídiom PZ je odporúčané minimálne dvakrát štvrťročne s prihliadnutím na ročné obdobie, váži sa však oveľa častejšie. Návrh harmonogramu váženia vypracúva príslušná Slovenská správa ciest.“

Mesačne je podľa krajského hovorcu polície na úseku zistených v priemere 25 priestupkov preťažených vozidiel.

„Za mesiac máj je to 25 priestupkov, za mesiac jún 27 priestupkov preťažených vozidiel. Z toho sú približne dva kamióny, ostatné sú motorové vozidla do 3,5 tony,“ dodal Džobanik.

Vodičovi preťaženého vozidla môže byť políciou uložená pokuta do 650 eur a následne je ešte v správnom konaní riešený prevádzkovateľ vozidla, ktorého rieši Slovenská správa ciest.

SSC zvýšila počet dní

Prevádzku statických a dynamických váh zabezpečuje zmluvný partner SSC. Podľa hovorkyne Zuzany Hromcovej váženie v Krajnej Poľane prebieha prevažne každý druhý týždeň. Aktuálne došlo k zmenám.

„SSC zvýšila počet vážnych dní na I/73 Krajná Poľana nasledovne v mesiaci júl na sedem dní, v auguste na osem dní a v septembri na osem dní, pričom výkon váženia sa uskutočňuje nepretržite počas celých týždňov a v rôznych časoch, teda aj v noci,“ uviedla Z. Hromcová.

Nad plánovaným nonstop vážením v Krajnej Poľane SSC zatiaľ neuvažuje.

„Na nepretržité váženie na Krajnej Poľane nie sú vytvorené podmienky (WC, sprchy, priestory) a v súčasnosti SSC nemá finančné zdroje,“ dodala Hromcová.

Stanovisko

Nonstop váženie môže pomôcť k odľahčeniu ciest

Cestné váhy majú podľa odborníkov na dopravu najvyšší efekt, keď sa používajú nepretržite alebo aspoň v náhodných časoch. „Je tu riziko, že si takúto informáciu vodiči medzi sebou predajú, no buď budú musieť použiť inú trasu - ak existuje, alebo počkať na koniec váženia. Nepretržité a častejšie využívanie statických váh môže prispieť k odľahčeniu komunikácií od preťažených nákladných vozidiel,“ uviedol výskumný pracovník Miloš Zuziak z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Ak kamióny nie sú preťažené, ani váženie nezabráni prejazdu cez dané obce, nadmernému zaťažovaniu a negatívnemu pôsobeniu na konštrukciu vozovky. Preťažené kamióny podľa Zuziaka ovplyvňujú kvalitu a životnosť vozovky, prejazd ťažkého nákladného vozidla dynamicky ovplyvňuje aj okolie cesty (hluk, vibrácie).

„Statické váhy sú určené a výhradne používané správcom komunikácie prípadne dopravnou políciou na preventívnu kontrolu kamiónov a pokutovanie vodičov. Iný efekt má zabudovanie dynamických váh, ktoré merajú preťaženie vozidiel nepretržite a patria medzi progresívne technológie v procese automatizovaného vymáhania práva v cestnej doprave u držiteľa vozidla. Tieto váhy však u nás nie sú ešte certifikované, čo neumožňuje ich plné využitie v procese automatizovaného vymáhania práva,“ dodal Zuziak.

iv

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 943
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 874
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 8 908
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 541
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 5 664
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 122
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 656
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 469

Blogy SME

  1. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  3. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  4. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  6. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  7. Irena Šimuneková: Voda
  8. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 383
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 539
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 10 726
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 264
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 701
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 178
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 449
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 359
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Miroslav Sopko: O prejavoch lásky
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch.
  3. Silvia Valkovič: Malá ľudská tragédia
  4. Lórant Kulík: Na marhuľovom festivale v Gönci platili jednotné ceny: Slováci prišli ochutnať marhule, džem a pálenku
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922)
  6. Miroslav Galovič: Slovenské Černobyle XXVII / Cykloleto 2022. Časť 2 - Varínske ruiny.
  7. Irena Šimuneková: Voda
  8. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 383
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 13 539
  3. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 10 726
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 264
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 701
  6. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 178
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 449
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 359
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu