Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Prešovčania sa v mestskej doprave potia ako v saune

Dopravný podnik mesta Prešov má vo vozovom parku len štyri klimatizované vozidlá.

Cestujúci. Komfortne sa môžu odviezť len v štyroch klimatizovaných autobusoch.Cestujúci. Komfortne sa môžu odviezť len v štyroch klimatizovaných autobusoch. (Zdroj: Anna Košuthová)

Horúčavy posledných dní nás potrápili nielen v rozpálenom meste, ale aj pri cestovaní v mestskej hromadnej doprave. Dopravný podnik má totiž vo vozovom parku len štyri klimatizované vozidlá, ďalších sto klímu nemá. Cestujúci sa teda musia uspokojiť s pootváranými oknami a malými ventilátormi. Niektorí však takéto prúdenie vzduchu znášajú zle.

PREŠOV. Staršia pani Mária Sabolová auto nemá, takže je na mestskú dopravu odkázaná. Každý rok v lete zápasí s rovnakým problémom.

„Naozaj je veľmi teplo. Chápem ľudí, ktorí chcú mať otvorené okná počas jazdy, ale mne prievan spôsobuje zápal očí a uší. Stačí, že cestujem tri-štyri zastávky, a cítim bolesť v ušiach. Kto to zažil, vie, aké je to nepríjemné,“ posťažovala sa nám.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa nej, keby bola v trolejbusoch klíma, nestávalo by sa jej to.

Väčšina cestujúcich ešte ako-tak znáša horúčavy, ale pre malé deti sú dlhšie trasy zaťažujúce.

„Cestovali sme zo Sekčova na prírodné kúpalisko Delňa, čo trvá asi pol hodiny, ale synovi prišlo zle. Skoro odpadol, tak sme museli vystúpiť a počkať hodinu na ďalší spoj. Pootvárané okná nepomôžu. Vonku bolo 34 stupňov a vnútri najmenej o 4 stupne viac,“ odhadla mladá mamička Lucia Vargová.

Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP) má vo vozovom parku 44 trolejbusov a 60 autobusov. Klíma je však len v 4 nových nízkopodlažných autobusoch.

Ďalších 6 trolejbusov, ktorékúpili vlani, má klimatizované len kabíny pre vodičov.

Je klíma pridrahá?

Keď sme sa zaujímali, či dopravný podnik v týchto dňoch nezaznamenal sťažnosti od cestujúcich na neprimeranú horúčavu, riaditeľ Peter Janus nám odpovedal, že negatívne ohlasy nemajú. Skôr pochvaly na tie vozidlá, kde klíma je.

Skryť Vypnúť reklamu

„V budúcnosti by sme chceli nakupovať vozidlá s klímou, ale tie, ktoré sú v pláne nákupu na nasledujúce roky, sú už vysúťažené a budú bohužiaľ bez klímy,“ informoval nás Janus.

Podľa neho by cestujúcim komfort radi dopriali, ale v týchto krízových rokoch bola cena vozidla rozhodujúca.

„Klimatizované vozidlá sú zhruba o 100-tisíc eur drahšie. Tým, že sa používa, je aj vyššia spotreba pohonných látok a museli by sme vynaložiť aj ďalšie zdroje na údržbu zariadenia. Neviem, či by to bolo efektívne. Horúčavy sú zvyčajne dva až tri týždne v roku a počet cestujúcich nám z roka na rok klesá,“ argumentoval riaditeľ.

Vodiči sa „pražia“ celú zmenu

Sedieť v lete za volantom osem hodín nie je jednoduché. Niektorí vodiči nám potvrdili, že síce majú v kabínach malé ventilátory a záclonky, ale pred slnkom ich chránia len veľmi slabo.

Skryť Vypnúť reklamu

Kým štátni zamestnanci môžu počas horúčav z kancelárií odísť skôr, vodiči musia celú zmenu vydržať.

„Minulý rok sme mali pár dní taký režim, že na konečných zastávkach čakali na vodičov striedači, aby sa mohli na konečných zastávkach osviežiť, osprchovať aj oddýchnuť. Tento rok sme k tomu zatiaľ nepristúpili, ani nebola od vodičov taká požiadavka,“ povedal nám riaditeľ Janus.

Jediné, čo majú k dispozícii, sú letné uniformy a takzvané „picie“ lístky, za ktoré si môžu nakúpiť tekutiny podľa vlastného výberu.

Vodič Pavel Fedorčo nám potvrdil, že cestujúci sa každý rok v lete sťažujú, že sa v dopravných prostriedkoch cítia ako v saune a v zime ako v mrazničke.

Ani oni to však nemajú ľahké. V kabíne šoféra je počas dňa okolo 35 až 40 stupňov Celzia a popri týchto podmienkach musia občas čeliť aj kritike nervóznych cestujúcich.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  6. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  7. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. Úprava osobného motorového vozidla
  10. Important information for Brazilians living in Slovakia
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 436
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 325
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 550
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 990
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 11 606
  6. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 11 289
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 205
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 610
  9. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje 9 592
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 523
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop