Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Prešovčania sa v mestskej doprave potia ako v saune

Dopravný podnik mesta Prešov má vo vozovom parku len štyri klimatizované vozidlá.

Cestujúci. Komfortne sa môžu odviezť len v štyroch klimatizovaných autobusoch.Cestujúci. Komfortne sa môžu odviezť len v štyroch klimatizovaných autobusoch. (Zdroj: Anna Košuthová)

Horúčavy posledných dní nás potrápili nielen v rozpálenom meste, ale aj pri cestovaní v mestskej hromadnej doprave. Dopravný podnik má totiž vo vozovom parku len štyri klimatizované vozidlá, ďalších sto klímu nemá. Cestujúci sa teda musia uspokojiť s pootváranými oknami a malými ventilátormi. Niektorí však takéto prúdenie vzduchu znášajú zle.

PREŠOV. Staršia pani Mária Sabolová auto nemá, takže je na mestskú dopravu odkázaná. Každý rok v lete zápasí s rovnakým problémom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Naozaj je veľmi teplo. Chápem ľudí, ktorí chcú mať otvorené okná počas jazdy, ale mne prievan spôsobuje zápal očí a uší. Stačí, že cestujem tri-štyri zastávky, a cítim bolesť v ušiach. Kto to zažil, vie, aké je to nepríjemné,“ posťažovala sa nám.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa nej, keby bola v trolejbusoch klíma, nestávalo by sa jej to.

Väčšina cestujúcich ešte ako-tak znáša horúčavy, ale pre malé deti sú dlhšie trasy zaťažujúce.

„Cestovali sme zo Sekčova na prírodné kúpalisko Delňa, čo trvá asi pol hodiny, ale synovi prišlo zle. Skoro odpadol, tak sme museli vystúpiť a počkať hodinu na ďalší spoj. Pootvárané okná nepomôžu. Vonku bolo 34 stupňov a vnútri najmenej o 4 stupne viac,“ odhadla mladá mamička Lucia Vargová.

Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP) má vo vozovom parku 44 trolejbusov a 60 autobusov. Klíma je však len v 4 nových nízkopodlažných autobusoch.

Ďalších 6 trolejbusov, ktorékúpili vlani, má klimatizované len kabíny pre vodičov.

Je klíma pridrahá?

Keď sme sa zaujímali, či dopravný podnik v týchto dňoch nezaznamenal sťažnosti od cestujúcich na neprimeranú horúčavu, riaditeľ Peter Janus nám odpovedal, že negatívne ohlasy nemajú. Skôr pochvaly na tie vozidlá, kde klíma je.

SkryťVypnúť reklamu

„V budúcnosti by sme chceli nakupovať vozidlá s klímou, ale tie, ktoré sú v pláne nákupu na nasledujúce roky, sú už vysúťažené a budú bohužiaľ bez klímy,“ informoval nás Janus.

Podľa neho by cestujúcim komfort radi dopriali, ale v týchto krízových rokoch bola cena vozidla rozhodujúca.

„Klimatizované vozidlá sú zhruba o 100-tisíc eur drahšie. Tým, že sa používa, je aj vyššia spotreba pohonných látok a museli by sme vynaložiť aj ďalšie zdroje na údržbu zariadenia. Neviem, či by to bolo efektívne. Horúčavy sú zvyčajne dva až tri týždne v roku a počet cestujúcich nám z roka na rok klesá,“ argumentoval riaditeľ.

Vodiči sa „pražia“ celú zmenu

Sedieť v lete za volantom osem hodín nie je jednoduché. Niektorí vodiči nám potvrdili, že síce majú v kabínach malé ventilátory a záclonky, ale pred slnkom ich chránia len veľmi slabo.

SkryťVypnúť reklamu

Kým štátni zamestnanci môžu počas horúčav z kancelárií odísť skôr, vodiči musia celú zmenu vydržať.

„Minulý rok sme mali pár dní taký režim, že na konečných zastávkach čakali na vodičov striedači, aby sa mohli na konečných zastávkach osviežiť, osprchovať aj oddýchnuť. Tento rok sme k tomu zatiaľ nepristúpili, ani nebola od vodičov taká požiadavka,“ povedal nám riaditeľ Janus.

Jediné, čo majú k dispozícii, sú letné uniformy a takzvané „picie“ lístky, za ktoré si môžu nakúpiť tekutiny podľa vlastného výberu.

Vodič Pavel Fedorčo nám potvrdil, že cestujúci sa každý rok v lete sťažujú, že sa v dopravných prostriedkoch cítia ako v saune a v zime ako v mrazničke.

Ani oni to však nemajú ľahké. V kabíne šoféra je počas dňa okolo 35 až 40 stupňov Celzia a popri týchto podmienkach musia občas čeliť aj kritike nervóznych cestujúcich.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  3. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  6. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  7. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  8. Na Slovensku vznikla Detská dopravná nadácia
  1. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 12 571
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 11 725
  3. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 290
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 016
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 408
  6. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 584
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 021
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny 1 528

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  2. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  4. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  5. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  8. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 761
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 732
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 257
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 660
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 080
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 006
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 343
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 935
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

ÚHP protiinflačný balík nerieši.


8 h
Peter Tkačenko

Matovič žongluje so stámiliónmi, novinári preberajú jeho heslá a premiér kyvká hlavou.


12 h
Ilustračné foto.

Poisťovne prerábajú klientom zmluvy, podľa nich nezodpovedajú realite.


14 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Blogy SME

  1. Lórant Kulík: Auto-Moto: Veterány potešili Košičanov, dobrú náladu rozdávali muzikanti a maturanti
  2. Martin Šuraba: Šimonka (1092) a gaslighting
  3. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 2021 - 6.časť
  4. Dana Janebová: Kráľ je nahý...
  5. Tupou Ceruzou: Pôjdeš do basy, ty hajzel!
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Soňa Bulbeck: Letná pohoda na jazere Draždiak...
  8. Anna Milanová: Spoločenské podhubie...
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 20 761
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 732
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 8 257
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 660
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil. Základné informácie a grafika 5 080
  6. Věra Tepličková: Príde aj Mr. Bean? 4 006
  7. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 343
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 935
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu