Korzár logo Korzár Prešov

Prešovčania sa v mestskej doprave potia ako v saune

Dopravný podnik mesta Prešov má vo vozovom parku len štyri klimatizované vozidlá.

Cestujúci. Komfortne sa môžu odviezť len v štyroch klimatizovaných autobusoch.Cestujúci. Komfortne sa môžu odviezť len v štyroch klimatizovaných autobusoch. (Zdroj: Anna Košuthová)

Horúčavy posledných dní nás potrápili nielen v rozpálenom meste, ale aj pri cestovaní v mestskej hromadnej doprave. Dopravný podnik má totiž vo vozovom parku len štyri klimatizované vozidlá, ďalších sto klímu nemá. Cestujúci sa teda musia uspokojiť s pootváranými oknami a malými ventilátormi. Niektorí však takéto prúdenie vzduchu znášajú zle.

PREŠOV. Staršia pani Mária Sabolová auto nemá, takže je na mestskú dopravu odkázaná. Každý rok v lete zápasí s rovnakým problémom.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Naozaj je veľmi teplo. Chápem ľudí, ktorí chcú mať otvorené okná počas jazdy, ale mne prievan spôsobuje zápal očí a uší. Stačí, že cestujem tri-štyri zastávky, a cítim bolesť v ušiach. Kto to zažil, vie, aké je to nepríjemné,“ posťažovala sa nám.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa nej, keby bola v trolejbusoch klíma, nestávalo by sa jej to.

Väčšina cestujúcich ešte ako-tak znáša horúčavy, ale pre malé deti sú dlhšie trasy zaťažujúce.

„Cestovali sme zo Sekčova na prírodné kúpalisko Delňa, čo trvá asi pol hodiny, ale synovi prišlo zle. Skoro odpadol, tak sme museli vystúpiť a počkať hodinu na ďalší spoj. Pootvárané okná nepomôžu. Vonku bolo 34 stupňov a vnútri najmenej o 4 stupne viac,“ odhadla mladá mamička Lucia Vargová.

Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP) má vo vozovom parku 44 trolejbusov a 60 autobusov. Klíma je však len v 4 nových nízkopodlažných autobusoch.

Ďalších 6 trolejbusov, ktorékúpili vlani, má klimatizované len kabíny pre vodičov.

Je klíma pridrahá?

Keď sme sa zaujímali, či dopravný podnik v týchto dňoch nezaznamenal sťažnosti od cestujúcich na neprimeranú horúčavu, riaditeľ Peter Janus nám odpovedal, že negatívne ohlasy nemajú. Skôr pochvaly na tie vozidlá, kde klíma je.

SkryťVypnúť reklamu

„V budúcnosti by sme chceli nakupovať vozidlá s klímou, ale tie, ktoré sú v pláne nákupu na nasledujúce roky, sú už vysúťažené a budú bohužiaľ bez klímy,“ informoval nás Janus.

Podľa neho by cestujúcim komfort radi dopriali, ale v týchto krízových rokoch bola cena vozidla rozhodujúca.

„Klimatizované vozidlá sú zhruba o 100-tisíc eur drahšie. Tým, že sa používa, je aj vyššia spotreba pohonných látok a museli by sme vynaložiť aj ďalšie zdroje na údržbu zariadenia. Neviem, či by to bolo efektívne. Horúčavy sú zvyčajne dva až tri týždne v roku a počet cestujúcich nám z roka na rok klesá,“ argumentoval riaditeľ.

Vodiči sa „pražia“ celú zmenu

Sedieť v lete za volantom osem hodín nie je jednoduché. Niektorí vodiči nám potvrdili, že síce majú v kabínach malé ventilátory a záclonky, ale pred slnkom ich chránia len veľmi slabo.

SkryťVypnúť reklamu

Kým štátni zamestnanci môžu počas horúčav z kancelárií odísť skôr, vodiči musia celú zmenu vydržať.

„Minulý rok sme mali pár dní taký režim, že na konečných zastávkach čakali na vodičov striedači, aby sa mohli na konečných zastávkach osviežiť, osprchovať aj oddýchnuť. Tento rok sme k tomu zatiaľ nepristúpili, ani nebola od vodičov taká požiadavka,“ povedal nám riaditeľ Janus.

Jediné, čo majú k dispozícii, sú letné uniformy a takzvané „picie“ lístky, za ktoré si môžu nakúpiť tekutiny podľa vlastného výberu.

Vodič Pavel Fedorčo nám potvrdil, že cestujúci sa každý rok v lete sťažujú, že sa v dopravných prostriedkoch cítia ako v saune a v zime ako v mrazničke.

Ani oni to však nemajú ľahké. V kabíne šoféra je počas dňa okolo 35 až 40 stupňov Celzia a popri týchto podmienkach musia občas čeliť aj kritike nervóznych cestujúcich.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 20 157
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 873
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 947
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 402
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 401
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 924
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 558
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 315
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 454
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 925
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 336
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  2. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  4. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  5. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  6. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  7. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  8. Martin Borecky: Rakovina
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 315
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 655
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 454
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 925
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 462
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 378
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 336
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu