Horúčavy posledných dní nás potrápili nielen v rozpálenom meste, ale aj pri cestovaní v mestskej hromadnej doprave. Dopravný podnik má totiž vo vozovom parku len štyri klimatizované vozidlá, ďalších sto klímu nemá. Cestujúci sa teda musia uspokojiť s pootváranými oknami a malými ventilátormi. Niektorí však takéto prúdenie vzduchu znášajú zle.
PREŠOV. Staršia pani Mária Sabolová auto nemá, takže je na mestskú dopravu odkázaná. Každý rok v lete zápasí s rovnakým problémom.
„Naozaj je veľmi teplo. Chápem ľudí, ktorí chcú mať otvorené okná počas jazdy, ale mne prievan spôsobuje zápal očí a uší. Stačí, že cestujem tri-štyri zastávky, a cítim bolesť v ušiach. Kto to zažil, vie, aké je to nepríjemné,“ posťažovala sa nám.
Podľa nej, keby bola v trolejbusoch klíma, nestávalo by sa jej to.
Väčšina cestujúcich ešte ako-tak znáša horúčavy, ale pre malé deti sú dlhšie trasy zaťažujúce.
„Cestovali sme zo Sekčova na prírodné kúpalisko Delňa, čo trvá asi pol hodiny, ale synovi prišlo zle. Skoro odpadol, tak sme museli vystúpiť a počkať hodinu na ďalší spoj. Pootvárané okná nepomôžu. Vonku bolo 34 stupňov a vnútri najmenej o 4 stupne viac,“ odhadla mladá mamička Lucia Vargová.
Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP) má vo vozovom parku 44 trolejbusov a 60 autobusov. Klíma je však len v 4 nových nízkopodlažných autobusoch.
Ďalších 6 trolejbusov, ktorékúpili vlani, má klimatizované len kabíny pre vodičov.
Je klíma pridrahá?
Keď sme sa zaujímali, či dopravný podnik v týchto dňoch nezaznamenal sťažnosti od cestujúcich na neprimeranú horúčavu, riaditeľ Peter Janus nám odpovedal, že negatívne ohlasy nemajú. Skôr pochvaly na tie vozidlá, kde klíma je.
„V budúcnosti by sme chceli nakupovať vozidlá s klímou, ale tie, ktoré sú v pláne nákupu na nasledujúce roky, sú už vysúťažené a budú bohužiaľ bez klímy,“ informoval nás Janus.
Podľa neho by cestujúcim komfort radi dopriali, ale v týchto krízových rokoch bola cena vozidla rozhodujúca.
„Klimatizované vozidlá sú zhruba o 100-tisíc eur drahšie. Tým, že sa používa, je aj vyššia spotreba pohonných látok a museli by sme vynaložiť aj ďalšie zdroje na údržbu zariadenia. Neviem, či by to bolo efektívne. Horúčavy sú zvyčajne dva až tri týždne v roku a počet cestujúcich nám z roka na rok klesá,“ argumentoval riaditeľ.
Vodiči sa „pražia“ celú zmenu
Sedieť v lete za volantom osem hodín nie je jednoduché. Niektorí vodiči nám potvrdili, že síce majú v kabínach malé ventilátory a záclonky, ale pred slnkom ich chránia len veľmi slabo.
Kým štátni zamestnanci môžu počas horúčav z kancelárií odísť skôr, vodiči musia celú zmenu vydržať.
„Minulý rok sme mali pár dní taký režim, že na konečných zastávkach čakali na vodičov striedači, aby sa mohli na konečných zastávkach osviežiť, osprchovať aj oddýchnuť. Tento rok sme k tomu zatiaľ nepristúpili, ani nebola od vodičov taká požiadavka,“ povedal nám riaditeľ Janus.
Jediné, čo majú k dispozícii, sú letné uniformy a takzvané „picie“ lístky, za ktoré si môžu nakúpiť tekutiny podľa vlastného výberu.
Vodič Pavel Fedorčo nám potvrdil, že cestujúci sa každý rok v lete sťažujú, že sa v dopravných prostriedkoch cítia ako v saune a v zime ako v mrazničke.
Ani oni to však nemajú ľahké. V kabíne šoféra je počas dňa okolo 35 až 40 stupňov Celzia a popri týchto podmienkach musia občas čeliť aj kritike nervóznych cestujúcich.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári