Nový návrh grafikonu vlakovej dopravy (GVD) je už na svete. V súčasnosti platný cestovný poriadok vyvolal veľký rozruch. Zdá sa, že tomu sa nevyhne ani nový návrh.
PREŠOV. Okolo desaťtisíc občanov sa podpísalo pod petíciu proti návrhu grafikonu vlakovej dopravy na roky 2012/2013.
Grafikon bol schválený a platí, neskôr prešiel korekciami. Petíciu inicioval železničiar Jozef Róbert Šmigalla, získal pre ňu aj podporu prešovského župana či primátora.
Šmigalla analyzoval aj nový návrh grafikonu na roky 2013/2014. A spokojný nie je. Podľa neho sa tvorcovia návrhu akoby riadili vetou „My robíme všetko pre to, aby ľudia necestovali a oni aj napriek tomu stále cestujú a cestujú.“
Návrh na pripomienkovanie
Uviedol aj konkrétne výhrady. Oslovili sme preto ministerstvo dopravy, ktoré bude grafikon schvaľovať. Predtým ho budú môcť pripomienkovať samosprávy i občania.
Šmigalla uvádza, že vlak z Prahy stojí v Kysaku o 7.23 a prípoj do Prešova ide o 30 minút, pritom len 3 minúty pred príchodom rýchlika odchádza vlak z Kysaku do Prešova. Prečo je to tak?
„Tento problém na prípoj od vlaku EN 445 (Kysak príchod o 7.23) je minulosťou, pretože podľa posledných korekcií cestovného poriadku odchádza R 801 z Kysaku do Prešova o 7.35. Práve kvôli podobným situáciám sme vlakový grafikon predstavili verejnosti aj samosprávnym krajom v dostatočnom predstihu, aby bolo možné vychytať všetky podobné nezrovnalosti všade, kde je to možné,“ reagoval hovorca ministerstva Martin Kóňa, ktorému sme adresovali aj ďalšie zistenia J. R. Šmigallu.
Ministerstvo: Kysak je úspech
Napríklad to, že v dvoch prípadoch sú čakacie doby na prípoj z Kysaku do Prešova 17 a 26 minút. Ostatné čakacie doby sú podľa neho akceptovateľné.
Pri dlhších podľa neho ľudia prechádzajú k iným spôsobom prepravy. Na pražské rýchliky sa čaká aj 30, resp. 36 minút.
„Práve nastavenie prípojov v Kysaku je jedným z najväčších úspechov nového grafikonu. Dalo by sa povedať, že vzhľadom na stav železničnej infraštruktúry a jazdné doby vlakov v tejto oblasti je toto spojenie priam ukážkové a veľmi nás prekvapuje, že niekto chce kritizovať toto pripojenie,“ uviedol Kóňa.
„Považujeme tiež za potrebné poznamenať, že tzv. pražské rýchliky (sú to len dva páry) nie sú vedené v takte s celodenným systémom bratislavských rýchlikov. Preto sme sa logicky sústredili pri tvorbe celodenného systému osobných vlakov na sprípojovanie bratislavských vlakov, ktoré možno označiť za systémové.“
Zvolenské vlaky bez prípojov
Horšia situácia má byť pri „zvolenských“ rýchlikoch, kde nie sú prípoje vôbec. Šmigalla konštatoval, že ľudia si už síce zvykli na chýbajúce prípoje, ale zistenie „u niektorých rýchlikov cestujúci po príchode do Košíc, či už zo smeru Prešov alebo zo smeru Zvolen, uvidí doslova koncovky odchádzajúceho vlaku, je slušne povedané, nemiestny žart“.
Ministerstvo konštatovalo, že situácia v Košiciach, medzi osobnými vlakmi od Prešova a rýchlikom do Zvolena je spôsobená na jednej strane nemožnosťou skrátiť jazdnú dobu rýchlika medzi Zvolenom a Košicami, na druhej strane potrebou zabezpečiť križovanie systému osobných vlakov Košice - Prešov v Ličartovciach.
Aby bola zabezpečená primeraná doba príchodov a odchodov osobných vlakov do a z Prešova. Táto situácia bola predmetom rozsiahlej verejnej debaty pri príprave aktuálne platného grafikonu a podľa ministerstva ide o najlepšie možné riešenie.
„V prípade ak pán Šmigalla má nápad, ako tento problém vyriešiť bez toho, aby ľudia čakali niekde inde na trati, budeme veľmi radi, ak nám svoje riešenie pošle a my ho veľmi radi zapracujeme,“ uviedol k tomu Martin Kóňa.
„Ministerstvo dopravy po prvý raz po dlhom čase predstavilo návrh nového vlakového grafikonu, ktorý počíta s rozšírením štátom objednaného objemu vlakokilometrov a s tým súvisiacim aj rozšírením počtom spojov vo vlakovom grafikone 2013/2014.“
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári