Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Chystajú nový železničný grafikon, vyskytli sa prvé problémy

Nový návrh grafikonu vlakovej dopravy je už na svete. V súčasnosti platný cestovný poriadok vyvolal veľký rozruch.

Železničná doprava. Znovu sa dostala do centra pozornosti.Železničná doprava. Znovu sa dostala do centra pozornosti. (Zdroj: frk)

Nový návrh grafikonu vlakovej dopravy (GVD) je už na svete. V súčasnosti platný cestovný poriadok vyvolal veľký rozruch. Zdá sa, že tomu sa nevyhne ani nový návrh.

PREŠOV. Okolo desaťtisíc občanov sa podpísalo pod petíciu proti návrhu grafikonu vlakovej dopravy na roky 2012/2013.

Grafikon bol schválený a platí, neskôr prešiel korekciami. Petíciu inicioval železničiar Jozef Róbert Šmigalla, získal pre ňu aj podporu prešovského župana či primátora.

Šmigalla analyzoval aj nový návrh grafikonu na roky 2013/2014. A spokojný nie je. Podľa neho sa tvorcovia návrhu akoby riadili vetou „My robíme všetko pre to, aby ľudia necestovali a oni aj napriek tomu stále cestujú a cestujú.“

Skryť Vypnúť reklamu

Návrh na pripomienkovanie

Uviedol aj konkrétne výhrady. Oslovili sme preto ministerstvo dopravy, ktoré bude grafikon schvaľovať. Predtým ho budú môcť pripomienkovať samosprávy i občania.

Šmigalla uvádza, že vlak z Prahy stojí v Kysaku o 7.23 a prípoj do Prešova ide o 30 minút, pritom len 3 minúty pred príchodom rýchlika odchádza vlak z Kysaku do Prešova. Prečo je to tak?

„Tento problém na prípoj od vlaku EN 445 (Kysak príchod o 7.23) je minulosťou, pretože podľa posledných korekcií cestovného poriadku odchádza R 801 z Kysaku do Prešova o 7.35. Práve kvôli podobným situáciám sme vlakový grafikon predstavili verejnosti aj samosprávnym krajom v dostatočnom predstihu, aby bolo možné vychytať všetky podobné nezrovnalosti všade, kde je to možné,“ reagoval hovorca ministerstva Martin Kóňa, ktorému sme adresovali aj ďalšie zistenia J. R. Šmigallu.

Skryť Vypnúť reklamu

Ministerstvo: Kysak je úspech

Napríklad to, že v dvoch prípadoch sú čakacie doby na prípoj z Kysaku do Prešova 17 a 26 minút. Ostatné čakacie doby sú podľa neho akceptovateľné.

Pri dlhších podľa neho ľudia prechádzajú k iným spôsobom prepravy. Na pražské rýchliky sa čaká aj 30, resp. 36 minút.

„Práve nastavenie prípojov v Kysaku je jedným z najväčších úspechov nového grafikonu. Dalo by sa povedať, že vzhľadom na stav železničnej infraštruktúry a jazdné doby vlakov v tejto oblasti je toto spojenie priam ukážkové a veľmi nás prekvapuje, že niekto chce kritizovať toto pripojenie,“ uviedol Kóňa.

„Považujeme tiež za potrebné poznamenať, že tzv. pražské rýchliky (sú to len dva páry) nie sú vedené v takte s celodenným systémom bratislavských rýchlikov. Preto sme sa logicky sústredili pri tvorbe celodenného systému osobných vlakov na sprípojovanie bratislavských vlakov, ktoré možno označiť za systémové.“

Skryť Vypnúť reklamu

Zvolenské vlaky bez prípojov

Horšia situácia má byť pri „zvolenských“ rýchlikoch, kde nie sú prípoje vôbec. Šmigalla konštatoval, že ľudia si už síce zvykli na chýbajúce prípoje, ale zistenie „u niektorých rýchlikov cestujúci po príchode do Košíc, či už zo smeru Prešov alebo zo smeru Zvolen, uvidí doslova koncovky odchádzajúceho vlaku, je slušne povedané, nemiestny žart“.

Ministerstvo konštatovalo, že situácia v Košiciach, medzi osobnými vlakmi od Prešova a rýchlikom do Zvolena je spôsobená na jednej strane nemožnosťou skrátiť jazdnú dobu rýchlika medzi Zvolenom a Košicami, na druhej strane potrebou zabezpečiť križovanie systému osobných vlakov Košice - Prešov v Ličartovciach.

Aby bola zabezpečená primeraná doba príchodov a odchodov osobných vlakov do a z Prešova. Táto situácia bola predmetom rozsiahlej verejnej debaty pri príprave aktuálne platného grafikonu a podľa ministerstva ide o najlepšie možné riešenie.

„V prípade ak pán Šmigalla má nápad, ako tento problém vyriešiť bez toho, aby ľudia čakali niekde inde na trati, budeme veľmi radi, ak nám svoje riešenie pošle a my ho veľmi radi zapracujeme,“ uviedol k tomu Martin Kóňa.

„Ministerstvo dopravy po prvý raz po dlhom čase predstavilo návrh nového vlakového grafikonu, ktorý počíta s rozšírením štátom objednaného objemu vlakokilometrov a s tým súvisiacim aj rozšírením počtom spojov vo vlakovom grafikone 2013/2014.“

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  6. Magazín SME Ženy už v predaji
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Koronakríza: Pomoc našej banky počas pandémie ocenili vo svete
  2. Magazín SME Ženy už v predaji
  3. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  4. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  5. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  6. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  7. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  8. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  9. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  10. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 36 035
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 24 278
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 812
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 219
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 882
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 14 104
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 339
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 350
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 304
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi? 11 175
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ulica, kde našli mŕtvu prostitútku, je vyčistená

Obyvatelia košickej Stromovej ulice volali po zásahu roky.

Takto vyzerala obávaná ulica pred zásahom.

Chaos, rady a málo miest. Košickí starostovia sa obávajú fiaska

Mali šesť dní na prípravu testovania: Dali sme bokom zdravý rozum.

Starostovia robia napriek kritike k okolnostiam všetko pre to, aby testovanie zvládli.
Lokalita Lapanč medzi Veľkým Šarišom a Prešovom. V diaľke vidieť stavbu R4 i Šarišský hrad.
Priechod pre chodcov na Levočskej ulici bude zmodernizovaný.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Počet vážnych prípadov prekročil v Česku prvýkrát tisícku (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728 ľudí. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Ilustračná fotografia.

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Alexander Zverev.
CYNICKÁ OBLUDA

Najväčší žúr v histórii krajiny

Niektoré slovenské idiomy po tomto víkende už nebudú, čo bývali.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop