Korzár logo Korzár Prešov

Chystajú nový železničný grafikon, vyskytli sa prvé problémy

Nový návrh grafikonu vlakovej dopravy je už na svete. V súčasnosti platný cestovný poriadok vyvolal veľký rozruch.

Železničná doprava. Znovu sa dostala do centra pozornosti.Železničná doprava. Znovu sa dostala do centra pozornosti. (Zdroj: frk)

Nový návrh grafikonu vlakovej dopravy (GVD) je už na svete. V súčasnosti platný cestovný poriadok vyvolal veľký rozruch. Zdá sa, že tomu sa nevyhne ani nový návrh.

PREŠOV. Okolo desaťtisíc občanov sa podpísalo pod petíciu proti návrhu grafikonu vlakovej dopravy na roky 2012/2013.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Grafikon bol schválený a platí, neskôr prešiel korekciami. Petíciu inicioval železničiar Jozef Róbert Šmigalla, získal pre ňu aj podporu prešovského župana či primátora.

Šmigalla analyzoval aj nový návrh grafikonu na roky 2013/2014. A spokojný nie je. Podľa neho sa tvorcovia návrhu akoby riadili vetou „My robíme všetko pre to, aby ľudia necestovali a oni aj napriek tomu stále cestujú a cestujú.“

SkryťVypnúť reklamu

Návrh na pripomienkovanie

Uviedol aj konkrétne výhrady. Oslovili sme preto ministerstvo dopravy, ktoré bude grafikon schvaľovať. Predtým ho budú môcť pripomienkovať samosprávy i občania.

Šmigalla uvádza, že vlak z Prahy stojí v Kysaku o 7.23 a prípoj do Prešova ide o 30 minút, pritom len 3 minúty pred príchodom rýchlika odchádza vlak z Kysaku do Prešova. Prečo je to tak?

„Tento problém na prípoj od vlaku EN 445 (Kysak príchod o 7.23) je minulosťou, pretože podľa posledných korekcií cestovného poriadku odchádza R 801 z Kysaku do Prešova o 7.35. Práve kvôli podobným situáciám sme vlakový grafikon predstavili verejnosti aj samosprávnym krajom v dostatočnom predstihu, aby bolo možné vychytať všetky podobné nezrovnalosti všade, kde je to možné,“ reagoval hovorca ministerstva Martin Kóňa, ktorému sme adresovali aj ďalšie zistenia J. R. Šmigallu.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo: Kysak je úspech

Napríklad to, že v dvoch prípadoch sú čakacie doby na prípoj z Kysaku do Prešova 17 a 26 minút. Ostatné čakacie doby sú podľa neho akceptovateľné.

Pri dlhších podľa neho ľudia prechádzajú k iným spôsobom prepravy. Na pražské rýchliky sa čaká aj 30, resp. 36 minút.

„Práve nastavenie prípojov v Kysaku je jedným z najväčších úspechov nového grafikonu. Dalo by sa povedať, že vzhľadom na stav železničnej infraštruktúry a jazdné doby vlakov v tejto oblasti je toto spojenie priam ukážkové a veľmi nás prekvapuje, že niekto chce kritizovať toto pripojenie,“ uviedol Kóňa.

„Považujeme tiež za potrebné poznamenať, že tzv. pražské rýchliky (sú to len dva páry) nie sú vedené v takte s celodenným systémom bratislavských rýchlikov. Preto sme sa logicky sústredili pri tvorbe celodenného systému osobných vlakov na sprípojovanie bratislavských vlakov, ktoré možno označiť za systémové.“

SkryťVypnúť reklamu

Zvolenské vlaky bez prípojov

Horšia situácia má byť pri „zvolenských“ rýchlikoch, kde nie sú prípoje vôbec. Šmigalla konštatoval, že ľudia si už síce zvykli na chýbajúce prípoje, ale zistenie „u niektorých rýchlikov cestujúci po príchode do Košíc, či už zo smeru Prešov alebo zo smeru Zvolen, uvidí doslova koncovky odchádzajúceho vlaku, je slušne povedané, nemiestny žart“.

Ministerstvo konštatovalo, že situácia v Košiciach, medzi osobnými vlakmi od Prešova a rýchlikom do Zvolena je spôsobená na jednej strane nemožnosťou skrátiť jazdnú dobu rýchlika medzi Zvolenom a Košicami, na druhej strane potrebou zabezpečiť križovanie systému osobných vlakov Košice - Prešov v Ličartovciach.

Aby bola zabezpečená primeraná doba príchodov a odchodov osobných vlakov do a z Prešova. Táto situácia bola predmetom rozsiahlej verejnej debaty pri príprave aktuálne platného grafikonu a podľa ministerstva ide o najlepšie možné riešenie.

„V prípade ak pán Šmigalla má nápad, ako tento problém vyriešiť bez toho, aby ľudia čakali niekde inde na trati, budeme veľmi radi, ak nám svoje riešenie pošle a my ho veľmi radi zapracujeme,“ uviedol k tomu Martin Kóňa.

„Ministerstvo dopravy po prvý raz po dlhom čase predstavilo návrh nového vlakového grafikonu, ktorý počíta s rozšírením štátom objednaného objemu vlakokilometrov a s tým súvisiacim aj rozšírením počtom spojov vo vlakovom grafikone 2013/2014.“

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 55 229
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 027
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 375
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 439
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 974
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 074
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 868
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 071
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 932
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 921
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 488
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 181
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 815
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 144
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 932
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 921
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 488
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 181
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 815
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 144
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 747
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu