Mestskú hromadnú dopravu v Prešove čakajú ďalšie škrty. Dopravný podnik navrhuje zvýšenie cestovného. Za základný lístok si podľa jeho návrhu Prešovčania zaplatia nie 40, ale 50 centov. Úmerne s tým by zdraželi i ďalšie jednorazové i časové lístky. Primátor je zásadne proti, prikláňa sa k možnosti škrtania spojov.
PREŠOV. Predstavenstvo mestskej akciovej spoločnosti Dopravný podnik mesta Prešov (DPMP) sa zaoberalo ďalším návrhom úsporných opatrení. Jedným z nich je úprava tarify cestovného.
Návrh bol predložený mestu, konkrétne primátorovi ako zástupcovi jediného akcionára.
„Stále hľadáme nejaké opatrenia, aby sme zabezpečili chod spoločnosti. Jedným z opatrení v návrhu je úprava tarify cestovného,“ potvrdil tieto informácie výkonný riaditeľ DPMP Peter Janus.
Naposledy bola cena základného cestovného upravovaná v roku 2008. Posledná úprava zľavnených lístkov bola v roku 2011, kde sa znížila zľava z 50 na 40 percent.
Ak by návrh DPMP prešiel, cestujúci by zaplatili za základný lístok (desaťminútový v prvom tarifnom pásme) nie 40, ale 50 centov.
Aj ceny ďalších lístkov by stúpli zhruba o 10 centov, úmerne k nim by sa zvýšili aj ceny časových predplatných lístkov.
Lukratívnych vecí už v Prešove veľa neostalo, a tak nečudo, že je momentálne taký ruch okolo technických služieb a dopravného podniku, píše Michal Frank
Peniaze z mesta meškajú
V prípade, že by návrh neprešiel, zvýši sa strata, resp. záväzok mesta voči akciovej spoločnosti.
Mesto má už v súčasnosti voči svojej firme podlžnosti. Podľa riaditeľa stále dlhuje za minulý rok vyše 600-tisíc eur za zrealizované výkony.
Podľa zmluvy platí samospráva dopravcovi 3,6 milióna eur ročne za MHD ako službu vo verejnom záujme. Mesačne posiela preddavky vo výške 300-tisíc eur. „Tieto úhrady prebiehajú, s určitým omeškaním,“ konštatoval riaditeľ.
Uvedená suma sa v posledných rokoch nezvyšovala, náklady áno, aj keď sa ich spoločnosť snaží kresať. Podľa Janusa by bolo optimálne, keby dopravca získal o 10 až 15 percent viac.
Ako neodradiť cestujúcich
Cesta zvyšovania jazdného je nepopulárna, prináša so sebou aj odliv pasažierov.
Znižovanie spojov a intervalov by síce znamenalo úsporu, ale obmedzená ponuka spôsobuje podľa dopravcu ešte väčší úbytok cestujúcich.
„Je to presne to, že len čo znižujeme ponuku, znižujú sa počty cestujúcich i tržby. Základnú obslužnosť, ktorá už je značne okresaná, je potrebné zachovať. Napríklad človek, ktorý má mesačný cestovný lístok a v soboty, nedele by nemal možnosť ho využiť, tak zváži, či si znovu kúpi mesačník,“ uviedol riaditeľ Janus.
„Snažíme sa optimalizovať aj ďalšie položky, ale je to ako sklenená guľa. Neviem dnes povedať, koľko bude stáť nafta v decembri.“
Primátor: Som zásadne proti
Oslovili sme aj primátora mesta. Ten je zásadne proti zvyšovaniu cestovného a tvrdí, že treba hľadať ďalšie možnosti šetrenia. Prikláňa sa aj k možnosti obmedzovania spojov.
„Ten, kto najlepšie ovláda dopravnú politiku a súčasne možnosti jej riešenia a možnosti mesta, je výkonný riaditeľ a členovia predstavenstva, ktoré je zložené z poslancov mestského zastupiteľstva. Predpokladám, že v najbližších dňoch predložia konkrétne návrhy, ja som však zásadne proti akémukoľvek zvyšovaniu. Je potrebné hľadať vnútorné zdroje a efektivitu,“ uviedol primátor Pavel Hagyari (nez.).
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári