V Prešove bude civilné letisko, metro, vlaková linka Košice - Prešov - Poprad i priamy spoj do Bratislavy, MHD bude mať vlastné jazdné pruhy... Podobných plánov sa napočúvali Prešovčania z úst primátora dosť.
Výsledok je ten, že v meste nie je možné udržať ani len jeden funkčný dopravný podnik.
Mesto nie je schopné zaplatiť svojej akciovke ani to, čo si zmluvne dohodlo (o nejakom navyšovaní či nedajboh progrese ani nevravíme). Preddavky meškajú, za minulý rok je tam sekera, nedoplatky sú aj z minulých rokov...
A to ešte donedávna bol dopravný podnik pýchou Prešova, ktorú mu iné mestá závideli: často a presne jazdiace spoje, prijateľné cestovné, postupná modernizácia vozov, a tak ďalej.
V súčasnosti toto všetko smeruje do zabudnutia. Hustota spojov je ohlodaná na kosť, z čoho pramení menej cestujúcich, nižšia kvalita cestovania (v špičke sú busy prepchaté), zvýšené intervaly a to máme ešte dôvodné obavy, že dôjde k ďalším zrušeniam či obmedzeniam liniek a uvedené problémy sa znásobia.
Cestovné zrejme pôjde znovu hore a o modernizácii vozového parku sa ani nebavme.
Ešte v roku 2009 sám primátor tvrdil, že DPMP je „najprosperujúcejší mestský podnik v Prešove“. Doslova.
Čo sa odvtedy zmenilo? Ak nerátame univerzálne výhovorky z radnice (za všetko môže kríza a poslanci), tak dokopy nič. Roky predtým MHD v pohode fungovala. A zrazu je v ohrození.
Z toho má človek nedobrý pocit a kladie si otázky, či neexistujú nejaké úvahy zlikvidovať fungujúcu spoločnosť, sprivatizovať ju, prípadne si nájsť iného dopravcu...
Lukratívnych vecí už v Prešove veľa neostalo, a tak nečudo, že je momentálne taký ruch okolo technických služieb a dopravného podniku... Odpovede nepoznáme, nešpekulujme, ale dobrý pocit z toho nemáme.
Zvlášť po skúsenostiach s parkovaním, ktoré sú dôsledkom svojvoľne podpísanej koncesnej zmluvy o správe parkovísk.
Nehovoriac o tom, že deň po jej vypršaní (to teda zrejme prekvapilo všetkých, že po auguste prišiel september) radnica netuší, čo robiť, čie sú funkčné parkovacie automaty (primátor sa x-krát hájil tým, že podľa zmluvy pripadnú mestu, ale zatiaľ to tak nie je), kto ich má spravovať...
A dokonca ľuďom odťahujú autá, hoci nemajú (de iure) komu zaplatiť! A to ešte Prešovčanov niekde čaká účet za parkoviská postavené na sídliskách inou súkromnou firmou...
Faktom je, že MHD sa týka všetkých Prešovčanov, aj tých, ktorí ňou nejazdia. Už len tým, že ovplyvňuje hustotu osobných automobilov v centre i mimo neho.
Situácia je kritická. Otázka už nestojí tak, či tu bude metro, letisko, ale či sa vôbec podarí zachrániť doposiaľ funkčnú mestskú hromadnú dopravu, alebo dopadneme ako s parkoviskami - za veľa peňazí málo muziky.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári