Korzár logo Korzár Prešov
Piatok, 9. jún, 2023 | Meniny má Stanislava

Železnice chcú riešiť problémy s prípojmi na východe

Prioritou železníc má byť zosúladenie prípojov medzi vlakmi regionálnej dopravy na východnom Slovensku.

Vlaková doprava. Čakajú ju ďalšie zmeny.Vlaková doprava. Čakajú ju ďalšie zmeny. (Zdroj: frk)

Tvorcovia nového grafikonu vlakovej dopravy (GVD) 2013/2014 sa chcú vyhnúť kritike, aká sa na nich spustila v minulom období. Prioritou má byť zosúladenie prípojov medzi vlakmi regionálnej dopravy na východnom Slovensku.

PREŠOV. Dlhodobo udržateľný cestovný poriadok, pri ktorom si každý cestujúci bude mať možnosť zvyknúť si na „svoj“ vlak, taký je zámer tvorcov nového grafikonu, ktorého návrh je už na svete.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zisťovali sme, aké najdôležitejšie zmeny čakajú cestujúcich na východnom Slovensku.

„Pri príprave nového grafikonu 2013/2014 sme sa veľmi podrobne sústredili aj na oblasť východného Slovenska, kde nám minulé obdobie ukázalo, že najviac problémov bolo v prípojovosti medzi vlakmi regionálnej dopravy v Prešove. Nový grafikon sa preto zameriava na ich zosúladenie predovšetkým na tých tratiach, ktoré sú z pohľadu regionálnej osobnej dopravy najviac využívané, teda je o ne najväčší záujem,“ zdôraznila Gabriela Jarošová z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

SkryťVypnúť reklamu

Posilnia trate na východe

V tomto prípade pôjde o systém celodenného dvojhodinového taktu regionálnych osobných vlakov, ktoré majú byť dobre sprípojované na vlaky diaľkovej dopravy (tie v prevažnej väčšine prípadov jazdia tiež v dvojhodinovom takte), ako aj medzi sebou navzájom.

"Počas poobednej špičky budú premávať približne každú hodinu. Samozrejme, musíme brať do úvahy existujúcu železničnú infraštruktúru a možný rozsah vlakových výkonov,“ doplnila Jarošová.

Konkretizovala, že ide o trate Košice - Poprad-Tatry, Košice - Čierna nad Tisou, Poprad-Tatry - Kežmarok a Margecany - Nálepkovo.

„Jednoducho povedané, na týchto tratiach bude v rámci možnosti jazdiť osobný vlak najmenej každé dve hodiny a bude dobre napojený na rýchliky alebo ďalšie nadväzujúce osobné vlaky,“ vysvetlila.

SkryťVypnúť reklamu

Na východnom Slovensku majú podľa návrhu GVD pribudnúť nové spoje.

Podľa ministerstva má ísť o navýšenie o necelých 144-tisíc vlakových kilometrov.

Najviac sa to dotkne tratí Košice - Poprad-Tatry (34 826 vlkm), Poprad-Tatry - Stará Ľubovňa (13 188 vlkm), Košice - Lipany (25 465 vlkm), Košice - Čierna nad Tisou (20 797 vlkm), Prešov - Humenné (10 468 vlkm) a Prešov - Bardejov (29 996 vlkm).

Ako to bude s Lipanmi a Kysakom

Po lavíne kritiky, ktorá sa zdvihla proti existujúcemu grafikonu, ale objavuje sa aj pri novom návrhu, sme sa zaujímali, ako chce ministerstvo riešiť prípoje medzi vlakmi regionálnej dopravy v Prešove.

Týkalo sa to najmä cestovania z Lipian do Košíc, kde vlaky majú v súčasnosti dlhú čakaciu dobu v Prešove.

Podľa ministerstva dopravy nový návrh GVD zohľadňuje optimálny prechod osobných vlakov Kysak - Lipany cez stanicu Prešov, bez dlhého čakania v Prešove a Kysaku.

SkryťVypnúť reklamu

„Systémová doba príchodu osobného vlaky z Kysaku do Prešova je párna hodina a 16. minúta, systémový pobyt vlaku v Prešove je 2 minúty. V opačnom smere je situácia nastavená symetricky - príchod do Prešova od Lipian je nepárna hodina a 39. minúta. Vlaky z Kysaku do Prešova a späť budú chodiť každú hodinu. Budú dobre spárované s rýchlikmi a tie, ktoré pokračujú do Lipian, budú v Prešove stáť iba dve minúty.“

Novinky v napojení na Humenné a Bardejov

Vyriešené majú byť aj prípoje osobných vlakov v stanici Prešov na smery Humenné i Bardejov.

„V smere na Humenné sme nastavili systémovú dobu odchodu osobných vlakov z Prešova na párnu hodinu a 44. minútu, čo pri ešte akceptovateľnom čase prestupu v Prešove 28 minút výrazne zlepšuje prestupové pomery v Humennom na smer Stakčín i Medzilaborce. Takto nastavený systém vlakov je dobre uspôsobený pre hodinový takt na trati Lipany - Prešov (uplatnený tu počas poobednej špičky), čo vytvára optimálne prepojenie od Lipian na Humenné s časom prestupu 5 minút. V smere na Bardejov je systémová doba odchodu osobných vlakov z Prešova párna hodina a 28. minúta, čo tu garantuje od Kysaku prestupový čas optimálnych 12 minút. Podobne to platí aj v opačnom smere,“ znela odpoveď.

Tvorcovia nového GVD tvrdia, že takto nastavený systém je udržateľný dlhší čas.

„Významnejšie zmeny v ďalších grafikonových obdobiach preto nepredpokladáme, takže ľudia budú mať možnosť zvyknúť si na tento grafikon a každý z nich si tak nájde ten 'svoj' vlak,“ dodala Gabriela Jarošová.



Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Ako zvládnuť zápal močových ciest bez antibiotík?
  4. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  7. Najskôr boli nitrianskymi kniežatami, potom uhorskými kráľmi
  8. Nový diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  1. Ojazdených elektromobilov je v SR 3x viac než pred covidom
  2. V Bratislave vznikla nová stomatologická klinika
  3. Zláka vás vôňa Atlantiku či krásy vnútrozemia Portugalska?
  4. Ostré videnie vďaka špeciálnym biometrickým šošovkám
  5. Viac kusov hydiny do každej rodiny
  6. Super zábava, super deň
  7. Špecialisti na úspory vám bezplatne poradia
  8. Ako znížiť vysoký cholesterol?
  1. Čierne zlato zeme premenili v Lipanoch na aquaparkové potešenie 15 661
  2. Hodnotenie profesionála: testovali sme hotely v Side a Beleku 9 098
  3. Prečo sa oplatí nakupovať na online trhovisku? Poznáme dôvody 6 751
  4. Staršie domy zatepľujú druhýkrát. Majitelia urobili chybu 5 812
  5. Ak si teraz predplatíte mesačník INDEX, získate knihu zadarmo 5 150
  6. Dovolenkový raj kúsok za hranicami 4 766
  7. Ako znížiť vysoký cholesterol? 4 298
  8. Aká má byť hrúbka izolácie pri rekonštrukcii domu? 4 227

Blogy SME

  1. Milan Brejcha: Môže úprimný katolík voliť Proresívne Slovensko? Pokojne áno.
  2. Vladimír Krátky: Fico liezol na Úrad vlády cez plot.
  3. Miroslav Kocúr: Prečo Ukrajina nie je ruské "dieťa" ani ruský domov
  4. Ján Šeďo: "Dneprogres" zaplavil Záporožie v roku 1941, "Kachovka" dnes.
  5. Tomáš Kraus: Deň víťazstva
  6. Roland Šipoš: Vzťahy
  7. Monika Mezeiova: Krásy stredného veku
  8. Marián Viskupič: Veronika, digitalizácia, eurofondy...tri slová, obyčajné slová
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 17 517
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 9 813
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 9 590
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 905
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 5 728
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 338
  7. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 801
  8. Rastislav Puchala: Zakázať Bibliu? 4 439
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Milan Brejcha: Môže úprimný katolík voliť Proresívne Slovensko? Pokojne áno.
  2. Vladimír Krátky: Fico liezol na Úrad vlády cez plot.
  3. Miroslav Kocúr: Prečo Ukrajina nie je ruské "dieťa" ani ruský domov
  4. Ján Šeďo: "Dneprogres" zaplavil Záporožie v roku 1941, "Kachovka" dnes.
  5. Tomáš Kraus: Deň víťazstva
  6. Roland Šipoš: Vzťahy
  7. Monika Mezeiova: Krásy stredného veku
  8. Marián Viskupič: Veronika, digitalizácia, eurofondy...tri slová, obyčajné slová
  1. Vlasta Sedláková: Ruský štandard 17 517
  2. Martin Sukupčák: Barbari aj na Slovensku 9 813
  3. Ľudmila Križanovská: Známy spevák šlágrov zneuctil pamiatku Daniela Heribana 9 590
  4. Elena Antalová: Dano...Počul tajomný akord ako Cohen, a jeho srdce už nevládalo zaspievať Aleluja 6 905
  5. Miroslav Kocúr: Príklad Handzuš 5 728
  6. Ján Šeďo: Západ nejaví záujem o dianie na Slovensku a odchádzajú aj veľkí investori. 5 338
  7. Michal Porubän: Adamovi Blahovi a Lile Blahovej po roku 2030.Aký bol Váš otec Ľuboš Blaha v skutočnosti, keď ste boli ešte deti. 4 801
  8. Rastislav Puchala: Zakázať Bibliu? 4 439
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie Video
SkryťZatvoriť reklamu