Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Železnice chcú riešiť problémy s prípojmi na východe

Prioritou železníc má byť zosúladenie prípojov medzi vlakmi regionálnej dopravy na východnom Slovensku.

Vlaková doprava. Čakajú ju ďalšie zmeny.Vlaková doprava. Čakajú ju ďalšie zmeny. (Zdroj: frk)

Tvorcovia nového grafikonu vlakovej dopravy (GVD) 2013/2014 sa chcú vyhnúť kritike, aká sa na nich spustila v minulom období. Prioritou má byť zosúladenie prípojov medzi vlakmi regionálnej dopravy na východnom Slovensku.

PREŠOV. Dlhodobo udržateľný cestovný poriadok, pri ktorom si každý cestujúci bude mať možnosť zvyknúť si na „svoj“ vlak, taký je zámer tvorcov nového grafikonu, ktorého návrh je už na svete.

Zisťovali sme, aké najdôležitejšie zmeny čakajú cestujúcich na východnom Slovensku.

„Pri príprave nového grafikonu 2013/2014 sme sa veľmi podrobne sústredili aj na oblasť východného Slovenska, kde nám minulé obdobie ukázalo, že najviac problémov bolo v prípojovosti medzi vlakmi regionálnej dopravy v Prešove. Nový grafikon sa preto zameriava na ich zosúladenie predovšetkým na tých tratiach, ktoré sú z pohľadu regionálnej osobnej dopravy najviac využívané, teda je o ne najväčší záujem,“ zdôraznila Gabriela Jarošová z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Skryť Vypnúť reklamu

Posilnia trate na východe

V tomto prípade pôjde o systém celodenného dvojhodinového taktu regionálnych osobných vlakov, ktoré majú byť dobre sprípojované na vlaky diaľkovej dopravy (tie v prevažnej väčšine prípadov jazdia tiež v dvojhodinovom takte), ako aj medzi sebou navzájom.

"Počas poobednej špičky budú premávať približne každú hodinu. Samozrejme, musíme brať do úvahy existujúcu železničnú infraštruktúru a možný rozsah vlakových výkonov,“ doplnila Jarošová.

Konkretizovala, že ide o trate Košice - Poprad-Tatry, Košice - Čierna nad Tisou, Poprad-Tatry - Kežmarok a Margecany - Nálepkovo.

„Jednoducho povedané, na týchto tratiach bude v rámci možnosti jazdiť osobný vlak najmenej každé dve hodiny a bude dobre napojený na rýchliky alebo ďalšie nadväzujúce osobné vlaky,“ vysvetlila.

Skryť Vypnúť reklamu

Na východnom Slovensku majú podľa návrhu GVD pribudnúť nové spoje.

Podľa ministerstva má ísť o navýšenie o necelých 144-tisíc vlakových kilometrov.

Najviac sa to dotkne tratí Košice - Poprad-Tatry (34 826 vlkm), Poprad-Tatry - Stará Ľubovňa (13 188 vlkm), Košice - Lipany (25 465 vlkm), Košice - Čierna nad Tisou (20 797 vlkm), Prešov - Humenné (10 468 vlkm) a Prešov - Bardejov (29 996 vlkm).

Ako to bude s Lipanmi a Kysakom

Po lavíne kritiky, ktorá sa zdvihla proti existujúcemu grafikonu, ale objavuje sa aj pri novom návrhu, sme sa zaujímali, ako chce ministerstvo riešiť prípoje medzi vlakmi regionálnej dopravy v Prešove.

Týkalo sa to najmä cestovania z Lipian do Košíc, kde vlaky majú v súčasnosti dlhú čakaciu dobu v Prešove.

Podľa ministerstva dopravy nový návrh GVD zohľadňuje optimálny prechod osobných vlakov Kysak - Lipany cez stanicu Prešov, bez dlhého čakania v Prešove a Kysaku.

Skryť Vypnúť reklamu

„Systémová doba príchodu osobného vlaky z Kysaku do Prešova je párna hodina a 16. minúta, systémový pobyt vlaku v Prešove je 2 minúty. V opačnom smere je situácia nastavená symetricky - príchod do Prešova od Lipian je nepárna hodina a 39. minúta. Vlaky z Kysaku do Prešova a späť budú chodiť každú hodinu. Budú dobre spárované s rýchlikmi a tie, ktoré pokračujú do Lipian, budú v Prešove stáť iba dve minúty.“

Novinky v napojení na Humenné a Bardejov

Vyriešené majú byť aj prípoje osobných vlakov v stanici Prešov na smery Humenné i Bardejov.

„V smere na Humenné sme nastavili systémovú dobu odchodu osobných vlakov z Prešova na párnu hodinu a 44. minútu, čo pri ešte akceptovateľnom čase prestupu v Prešove 28 minút výrazne zlepšuje prestupové pomery v Humennom na smer Stakčín i Medzilaborce. Takto nastavený systém vlakov je dobre uspôsobený pre hodinový takt na trati Lipany - Prešov (uplatnený tu počas poobednej špičky), čo vytvára optimálne prepojenie od Lipian na Humenné s časom prestupu 5 minút. V smere na Bardejov je systémová doba odchodu osobných vlakov z Prešova párna hodina a 28. minúta, čo tu garantuje od Kysaku prestupový čas optimálnych 12 minút. Podobne to platí aj v opačnom smere,“ znela odpoveď.

Tvorcovia nového GVD tvrdia, že takto nastavený systém je udržateľný dlhší čas.

„Významnejšie zmeny v ďalších grafikonových obdobiach preto nepredpokladáme, takže ľudia budú mať možnosť zvyknúť si na tento grafikon a každý z nich si tak nájde ten 'svoj' vlak,“ dodala Gabriela Jarošová.



Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 142
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 375
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 615
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 967
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 798
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 656
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 845
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 757
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 618
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 950
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Na úrade dostali termín počas zákazu vychádzania. Prišli, hrozili im pokutou

Rezort vnútra zatvoril svoje pracoviská až v utorok.

Počas utorka pristúpilo ministerstvo k zatvoreniu svojich pracovísk pre verejnosť.

Šiesti poslanci košickej župy odchádzajú z poslaneckého klubu Smeru

Nemôžu vytvoriť svoj vlastný. Chcú zmenu rokovacieho poriadku.

Ján Jakubov bude zrejme predsedom nového poslaneckého klubu strany Hlas.

Kauza správkyne nebankovky SaS Slovensko sa možno vráti na začiatok

Krajský súd zrušil rozsudok okresného, ten bude pokračovať v dokazovaní.

Obžalovaná Kristína Rigová (vpravo) s advokátkou Helenou Knopovou na krajskom súde.

V Medzilaborciach začali stavať stanicu. Stará už bola len na hanbu

Poslúži cestujúcim, ktorí idú vlakom aj autobusom.

Práce na výstavbe vlakovej a autobusovej stanice v Medzilaborciach sa začali.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop