Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Železnice chcú riešiť problémy s prípojmi na východe

Prioritou železníc má byť zosúladenie prípojov medzi vlakmi regionálnej dopravy na východnom Slovensku.

Vlaková doprava. Čakajú ju ďalšie zmeny.Vlaková doprava. Čakajú ju ďalšie zmeny. (Zdroj: frk)

Tvorcovia nového grafikonu vlakovej dopravy (GVD) 2013/2014 sa chcú vyhnúť kritike, aká sa na nich spustila v minulom období. Prioritou má byť zosúladenie prípojov medzi vlakmi regionálnej dopravy na východnom Slovensku.

PREŠOV. Dlhodobo udržateľný cestovný poriadok, pri ktorom si každý cestujúci bude mať možnosť zvyknúť si na „svoj“ vlak, taký je zámer tvorcov nového grafikonu, ktorého návrh je už na svete.

Zisťovali sme, aké najdôležitejšie zmeny čakajú cestujúcich na východnom Slovensku.

„Pri príprave nového grafikonu 2013/2014 sme sa veľmi podrobne sústredili aj na oblasť východného Slovenska, kde nám minulé obdobie ukázalo, že najviac problémov bolo v prípojovosti medzi vlakmi regionálnej dopravy v Prešove. Nový grafikon sa preto zameriava na ich zosúladenie predovšetkým na tých tratiach, ktoré sú z pohľadu regionálnej osobnej dopravy najviac využívané, teda je o ne najväčší záujem,“ zdôraznila Gabriela Jarošová z Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Posilnia trate na východe

V tomto prípade pôjde o systém celodenného dvojhodinového taktu regionálnych osobných vlakov, ktoré majú byť dobre sprípojované na vlaky diaľkovej dopravy (tie v prevažnej väčšine prípadov jazdia tiež v dvojhodinovom takte), ako aj medzi sebou navzájom.

"Počas poobednej špičky budú premávať približne každú hodinu. Samozrejme, musíme brať do úvahy existujúcu železničnú infraštruktúru a možný rozsah vlakových výkonov,“ doplnila Jarošová.

Konkretizovala, že ide o trate Košice - Poprad-Tatry, Košice - Čierna nad Tisou, Poprad-Tatry - Kežmarok a Margecany - Nálepkovo.

„Jednoducho povedané, na týchto tratiach bude v rámci možnosti jazdiť osobný vlak najmenej každé dve hodiny a bude dobre napojený na rýchliky alebo ďalšie nadväzujúce osobné vlaky,“ vysvetlila.

Skryť Vypnúť reklamu

Na východnom Slovensku majú podľa návrhu GVD pribudnúť nové spoje.

Podľa ministerstva má ísť o navýšenie o necelých 144-tisíc vlakových kilometrov.

Najviac sa to dotkne tratí Košice - Poprad-Tatry (34 826 vlkm), Poprad-Tatry - Stará Ľubovňa (13 188 vlkm), Košice - Lipany (25 465 vlkm), Košice - Čierna nad Tisou (20 797 vlkm), Prešov - Humenné (10 468 vlkm) a Prešov - Bardejov (29 996 vlkm).

Ako to bude s Lipanmi a Kysakom

Po lavíne kritiky, ktorá sa zdvihla proti existujúcemu grafikonu, ale objavuje sa aj pri novom návrhu, sme sa zaujímali, ako chce ministerstvo riešiť prípoje medzi vlakmi regionálnej dopravy v Prešove.

Týkalo sa to najmä cestovania z Lipian do Košíc, kde vlaky majú v súčasnosti dlhú čakaciu dobu v Prešove.

Podľa ministerstva dopravy nový návrh GVD zohľadňuje optimálny prechod osobných vlakov Kysak - Lipany cez stanicu Prešov, bez dlhého čakania v Prešove a Kysaku.

Skryť Vypnúť reklamu

„Systémová doba príchodu osobného vlaky z Kysaku do Prešova je párna hodina a 16. minúta, systémový pobyt vlaku v Prešove je 2 minúty. V opačnom smere je situácia nastavená symetricky - príchod do Prešova od Lipian je nepárna hodina a 39. minúta. Vlaky z Kysaku do Prešova a späť budú chodiť každú hodinu. Budú dobre spárované s rýchlikmi a tie, ktoré pokračujú do Lipian, budú v Prešove stáť iba dve minúty.“

Novinky v napojení na Humenné a Bardejov

Vyriešené majú byť aj prípoje osobných vlakov v stanici Prešov na smery Humenné i Bardejov.

„V smere na Humenné sme nastavili systémovú dobu odchodu osobných vlakov z Prešova na párnu hodinu a 44. minútu, čo pri ešte akceptovateľnom čase prestupu v Prešove 28 minút výrazne zlepšuje prestupové pomery v Humennom na smer Stakčín i Medzilaborce. Takto nastavený systém vlakov je dobre uspôsobený pre hodinový takt na trati Lipany - Prešov (uplatnený tu počas poobednej špičky), čo vytvára optimálne prepojenie od Lipian na Humenné s časom prestupu 5 minút. V smere na Bardejov je systémová doba odchodu osobných vlakov z Prešova párna hodina a 28. minúta, čo tu garantuje od Kysaku prestupový čas optimálnych 12 minút. Podobne to platí aj v opačnom smere,“ znela odpoveď.

Tvorcovia nového GVD tvrdia, že takto nastavený systém je udržateľný dlhší čas.

„Významnejšie zmeny v ďalších grafikonových obdobiach preto nepredpokladáme, takže ľudia budú mať možnosť zvyknúť si na tento grafikon a každý z nich si tak nájde ten 'svoj' vlak,“ dodala Gabriela Jarošová.



Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 188
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 652
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 521
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 305
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 879
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 815
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 314
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 243
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 115
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 980
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Po nehode autobusu v Krompachoch ostalo poškodené zábradlie.

Cestári: Robíme, čo je v našich silách.

2 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odberné miesto na covid.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 237-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala viac ako štyritisíc obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

4 h
Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

21 h
Vyštudoval biológiu a robil antropologický výskum v osade pri Krupine. V súčasnosti Andrej Belák pôsobí v Ústave etnológie a sociálnej antropológie SAV a v organizácii ministerstva zdravotníctva Zdravé regióny.

Antropológ Belák dostal Bielu vranu.

15 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop