Počas dopravnej špičky je najrýchlejším prostriedkom bicykel. Tvrdia to odborníci na cyklodopravu. Podmienky na tento spôsob prepravy sú však nevyhovujúce. V Prešove chýba sto kilometrov cyklotrás.
PREŠOV. Mesto Prešov sa zapojilo do Európskeho týždňa mobility. Včera sa konal Deň trvalo udržateľnej dopravy, do ktorého sa zapojili odborníci na cyklistickú dopravu.
Tento druh preferuje Soňa Šestáková z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Je na čele medzinárodného projektu Central MeetBike za Slovensko.
„Hlavným koordinátorom sú Nemci, ktorí tiež mali tieto problémy s automobilovou dopravou v 70. rokoch. Rýchlo si však uvedomili, že nemôžu ísť len cestou budovania ciest pre autá, ale dôležitá je vyvážená mobilita. Práve oni nám dávajú know-how, ako to riešiť v našich mestách,“ hovorí S. Šestáková, podľa ktorej sa vzťah obyvateľov slovenských miest k cyklodoprave začína meniť.
Kým doposiaľ ju brali viac ako voľnočasovú aktivitu, postupne začínajú tento spôsob dopravy preferovať aj v každodennom živote.
V Nemecku a ďalších krajinách západnej Európy je postoj k cyklodoprave oveľa otvorenejší: „Tam je to veľký boom a ľudia to berú ako bežnú súčasť svojho životného štýlu. Jazdia do práce, do škôl, škôlok, na nákupy, je to štandardný spôsob dopravy v ich mestách a nemajú s ním žiadny problém. Je potrebné rovnomerne sa venovať všetkým druhom dopravy.“
Bicykel označila za rýchly a flexibilný dopravný prostriedok. Okrem zmeny myslenia chýbajú na Slovensku koncepčné riešenia dopravy.
Autá na prvom mieste
Zmenu myslenia požaduje za najväčší predpoklad rozvoja tohto druhu prepravy i Peter Klučka, národný cyklokordinátor z ministerstva dopravy.
Podľa jeho slov majú aj regionálni a komunálni politici zafixované stereotypy: „Ak sa spýtate akéhokoľvek politika, ako bude riešiť dopravu, okamžite začne hovoriť o cestách a autách. Prečo nezačnú rozprávať o tom, čo je vonku, v civilizovanom svete. Vo vyspelejšom svete je obvyklé, že najprv dáme šancu tým najohrozenejším účastníkom cestnej premávky, to sú chodci, matky s kočíkmi, imobilní občania a potom cyklisti. Vonku sa rozmýšľa takýmto spôsobom. To neznamená, že nedáme priestor aj autám, ale tá zmena myslenia je dôležitá. Najmä aby sme sa vzájomne rešpektovali, ako rovnocenní účastníci cestnej premávky.“
Peniaze z eurofondov
Z pohľadu Prešova vníma Klučka pozitívne „snahu ľudí z mesta prispieť k rozvoju cyklistickej dopravy“.
Šance vidí aj v tom, že v novom programovacom období sa budú môcť čerpať európske prostriedky na výstavbu nových cyklistických komunikácií, cykloturistických chodníčkov i doplnkovej infraštruktúry.
Cyklistická doprava by sa mala začať preferovať práve preto, že Slovensko prešlo rozmachom individuálnej automobilovej dopravy, čo má za dôsledok preplnenosť miest.
Klučka sa zúčastnil aj na bratislavskom teste o najrýchlejší dopravný prostriedok počas dopravnej špičky. Bicyklista jednoznačne zvíťazil.
Chystajú cyklochodník na Šváboch
V Prešove je momentálne 19 kilometrov cyklistických chodníkov a naplánovaných je 130 km. Cieľom aktivistov je spojiť mesto cyklistickým okruhom.
„Ide o zmysluplný dopravný systém, aby sa cyklisti mohli všade dostať bezpečnou trasou,“ hovorí Viera Štupáková, ktorá koordinuje odborné činnosti projektu Central MeetBike v Prešove.
Hoci sa časť plánov podarilo uskutočniť, rezervy sú ešte značné. Najbližšie sa má robiť cyklochodník na Šváboch, ktorý je v štádiu projektovej dokumentácie.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári