Korzár logo Korzár Prešov
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Ku križovatke Levočská - Obrancov mieru padli pripomienky

K rekonštrukcii križovatky Levočská - Obrancov mieru dali ľudia 20 pripomienok.

Križovatka. Ľudia už cez ňu nebudú prechádzať, priechody nahradia lávky.Križovatka. Ľudia už cez ňu nebudú prechádzať, priechody nahradia lávky. (Zdroj: Anna Košuthová)

K rekonštrukcii križovatky Levočská - Obrancov mieru bolo včera na pôde radnice územné konanie. Zároveň to bola jediná šanca, keď mohli ľudia vzniesť k plánovanej stavbe pripomienky. Prišlo okolo 50 účastníkov a predložili 20 pripomienok. Tie Sekcia stavebného úradu a urbanistiky spolu s projektantmi vyhodnotí a zohľadní pri územnom rozhodnutí.

PREŠOV. Projektanti z Dopravoprojektu prezentovali pred účastníkmi konania zámer investora, ktorým je Slovenská správa ciest, na zvýšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy.

„Križovatku sme posudzovali na základe dopravnej analýzy a z nej vyplynulo, že už dnes nepostačuje. Je predpoklad, že o niekoľko rokov už bude bez stavebných úprav nevyhovujúca,“ uviedol riaditeľ prešovskej divízie Dopravoprojektu Dušan Skuban.

Odstránia úsek častých dopravných kolízií

Najväčším zásahom bude oprava existujúceho mosta cez železničné priecestie a stavba nového na jeho ľavej strane smerom z Levočskej ulice. Odstráni sa tak lievik, ktorý sa tam teraz vytvára a úsek častých kolízií vozidiel.

Kapacita križovatky sa otvorí zvýšením počtu jazdných pruhov na ceste I/18 v smere od Popradu na Obrancov mieru, odbočkou z Levočskej vľavo na Obrancov mieru a z ulice Vlada Clementisa pôjdu dva pruhy na Obrancov mieru a dva pruhy na Levočskú.

„Plynulosť dopravy sa tým rozhodne zlepší, lebo tranzitná nákladná doprava v Prešove je dnes okolo 10-15 percent a zvyšok je vnútromestská doprava. Diaľnica D1 ani rýchlostná cesta R4 by toto nevyriešila,“ dodal Skuban.

Pre chodcov a cyklistov sa situácia tiež zmení, a to vybudovaním lávok nad križovatkou. Z cesty zmiznú priechody pre chodcov aj svetelná signalizácia, tiež časť zastávok MHD.

Lávky ponad trolejovú sieť budú čiastočne vytvárať aj protihlukovú bariéru. Niektoré ulice sa budú musieť zaslepiť. Podľa projektantov sú to však minimálne zásahy, ktoré sa nedajú vyriešiť inak.

Nepadne žiadna stavba a investor refunduje všetky zničené dreviny, ktoré sa budú musieť zlikvidovať pri prekládkach sietí.

Zámer vraj obyvateľom „dvojky“ zablokuje výjazd

Obyvateľ Igor Lašan na územnom konaní namietal, že zámer zvýši prašnosť, otrasy aj hlučnosť na Obrancov mieru.

Zrušením priechodu pre chodcov na tejto ulici znemožnia prechod cez komunikáciu ľuďom, ktorí pôjdu do obchodného domu Centrál či deťom do ZŠ Čsl. armády.

„Nesúhlasím s tým, aby sa otvorila tranzitná doprava cez obytnú zónu namiesto toho, aby sa urýchlilo dokončenie diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4. Obmedzením na niektorých uliciach sa zhoršia podmienky podnikateľom a ľuďom sa zníži trhová hodnota bytov,“ argumentoval Lašan.

Zdôraznil tiež, že obyvateľom Sídliska II tak zablokujú výjazd do mesta.

„Nie je pravda, že tranzit pôjde cez mesto. Ten tvorí len 15 percent dopravy a smeruje cez Sekčov a Solivarskú ulicu. Početnejšia je cieľová a zdrojová doprava a tú potrebujeme riešiť cez tento uzol,“ oponovala vedúca oddelenia dopravy Adriana Compeľová.

Projektanti zase namietali, že cez štvorprúdovú cestu nemôžu ponechať zastávky MHD a priechody pre chodcov. Nebolo by to bezpečné.

Žiadajú protihlukové steny

Obyvateľ Karel Novosad nabádal projektantov, aby zvážili, či lávky pre chodcov umiestnia ponad križovatku a trolejové vedenie.

„Kdekoľvek vo svete som videl, že lávky sú vedené pod zemou. Bude to mať oceľovú konštrukciu a tá časom zhrdzavie. Nebude to ani estetické. Mali by sa riešiť protihlukové bariéry na Obrancov mieru, kde je okolo sto bytov, lebo tam už ľudia nevedia spávať,“ konštatoval obyvateľ tejto ulice Karel Novosad.

Protihlukové steny v pláne sú. Jedna na Urbánkovej ulici, preto by mala byť zaslepená a o druhej sa uvažuje na Obrancov mieru pri prvom paneláku od križovatky.

Dva najväčšie problémy

V súvislosti s lávkami pre chodcov a cyklistov autori projektu zdôraznili, že viesť priechody pod zemou by bolo z priestorových dôvodov zložité aj kvôli rieke Torysa a potoku Vydumanec.

Ich výšku a bezpečnosť prejazdu pre vozičkárov, mamičky s deťmi aj starších ľudí konzultovali s odborníkmi a tí potvrdili, že 9-metrové stúpanie na podestu nebude problém.

Medzi ľuďmi rezonoval aj problém výjazdu z Fučíkovej na Kollárovu ulicu.

„Posúdime ich tak, aby sme v maximálnej miere uspokojili všetkých dotknutých. Problém znemožnenia odbočenia vpravo z Obrancov mieru na Ul. Čsl. armády a železničné priecestie sú dva najväčšie problémy, ktoré budeme musieť vyriešiť,“ konštatoval riaditeľ prešovskej sekcie Dopravoprojektu Dušan Skuban.

Stavba by mala trvať 18 mesiacov. Ak sa nebude predlžovať čas na vydanie územného rozhodnutia a následne stavebného povolenia, malo by sa začať stavať už na budúci rok.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 030
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 092
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 212
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 340
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 322
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 122
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 921
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 968
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 815
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 756
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus v Bardejove: Odberné miesta otvorili, testuje sa už tretí deň (minúta po minúte)

Cieľom pilotného celoplošného testovania je spomaliť šírenie ochorenia Covid-19.

Testovanie v Bardejove.
Historikovi pripomína monotónna biela omietka zateplený panelák.
Interiér krematória prešiel úpravou.
Vizsolyská biblie, inak nazývaná aj Károlyiho biblia. Je vzácna, keďže ide o prvý maďarský preklad Svätého písma z roku 1590.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop