Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 20. január, 2021 | Meniny má DaliborKrížovkyKrížovky

Ku križovatke Levočská - Obrancov mieru padli pripomienky

K rekonštrukcii križovatky Levočská - Obrancov mieru dali ľudia 20 pripomienok.

Križovatka. Ľudia už cez ňu nebudú prechádzať, priechody nahradia lávky.Križovatka. Ľudia už cez ňu nebudú prechádzať, priechody nahradia lávky. (Zdroj: Anna Košuthová)

K rekonštrukcii križovatky Levočská - Obrancov mieru bolo včera na pôde radnice územné konanie. Zároveň to bola jediná šanca, keď mohli ľudia vzniesť k plánovanej stavbe pripomienky. Prišlo okolo 50 účastníkov a predložili 20 pripomienok. Tie Sekcia stavebného úradu a urbanistiky spolu s projektantmi vyhodnotí a zohľadní pri územnom rozhodnutí.

PREŠOV. Projektanti z Dopravoprojektu prezentovali pred účastníkmi konania zámer investora, ktorým je Slovenská správa ciest, na zvýšenie bezpečnosti a plynulosti dopravy.

„Križovatku sme posudzovali na základe dopravnej analýzy a z nej vyplynulo, že už dnes nepostačuje. Je predpoklad, že o niekoľko rokov už bude bez stavebných úprav nevyhovujúca,“ uviedol riaditeľ prešovskej divízie Dopravoprojektu Dušan Skuban.

Odstránia úsek častých dopravných kolízií

Najväčším zásahom bude oprava existujúceho mosta cez železničné priecestie a stavba nového na jeho ľavej strane smerom z Levočskej ulice. Odstráni sa tak lievik, ktorý sa tam teraz vytvára a úsek častých kolízií vozidiel.

Kapacita križovatky sa otvorí zvýšením počtu jazdných pruhov na ceste I/18 v smere od Popradu na Obrancov mieru, odbočkou z Levočskej vľavo na Obrancov mieru a z ulice Vlada Clementisa pôjdu dva pruhy na Obrancov mieru a dva pruhy na Levočskú.

„Plynulosť dopravy sa tým rozhodne zlepší, lebo tranzitná nákladná doprava v Prešove je dnes okolo 10-15 percent a zvyšok je vnútromestská doprava. Diaľnica D1 ani rýchlostná cesta R4 by toto nevyriešila,“ dodal Skuban.

Pre chodcov a cyklistov sa situácia tiež zmení, a to vybudovaním lávok nad križovatkou. Z cesty zmiznú priechody pre chodcov aj svetelná signalizácia, tiež časť zastávok MHD.

Lávky ponad trolejovú sieť budú čiastočne vytvárať aj protihlukovú bariéru. Niektoré ulice sa budú musieť zaslepiť. Podľa projektantov sú to však minimálne zásahy, ktoré sa nedajú vyriešiť inak.

Nepadne žiadna stavba a investor refunduje všetky zničené dreviny, ktoré sa budú musieť zlikvidovať pri prekládkach sietí.

Zámer vraj obyvateľom „dvojky“ zablokuje výjazd

Obyvateľ Igor Lašan na územnom konaní namietal, že zámer zvýši prašnosť, otrasy aj hlučnosť na Obrancov mieru.

Zrušením priechodu pre chodcov na tejto ulici znemožnia prechod cez komunikáciu ľuďom, ktorí pôjdu do obchodného domu Centrál či deťom do ZŠ Čsl. armády.

„Nesúhlasím s tým, aby sa otvorila tranzitná doprava cez obytnú zónu namiesto toho, aby sa urýchlilo dokončenie diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R4. Obmedzením na niektorých uliciach sa zhoršia podmienky podnikateľom a ľuďom sa zníži trhová hodnota bytov,“ argumentoval Lašan.

Zdôraznil tiež, že obyvateľom Sídliska II tak zablokujú výjazd do mesta.

„Nie je pravda, že tranzit pôjde cez mesto. Ten tvorí len 15 percent dopravy a smeruje cez Sekčov a Solivarskú ulicu. Početnejšia je cieľová a zdrojová doprava a tú potrebujeme riešiť cez tento uzol,“ oponovala vedúca oddelenia dopravy Adriana Compeľová.

Projektanti zase namietali, že cez štvorprúdovú cestu nemôžu ponechať zastávky MHD a priechody pre chodcov. Nebolo by to bezpečné.

Žiadajú protihlukové steny

Obyvateľ Karel Novosad nabádal projektantov, aby zvážili, či lávky pre chodcov umiestnia ponad križovatku a trolejové vedenie.

„Kdekoľvek vo svete som videl, že lávky sú vedené pod zemou. Bude to mať oceľovú konštrukciu a tá časom zhrdzavie. Nebude to ani estetické. Mali by sa riešiť protihlukové bariéry na Obrancov mieru, kde je okolo sto bytov, lebo tam už ľudia nevedia spávať,“ konštatoval obyvateľ tejto ulice Karel Novosad.

Protihlukové steny v pláne sú. Jedna na Urbánkovej ulici, preto by mala byť zaslepená a o druhej sa uvažuje na Obrancov mieru pri prvom paneláku od križovatky.

Dva najväčšie problémy

V súvislosti s lávkami pre chodcov a cyklistov autori projektu zdôraznili, že viesť priechody pod zemou by bolo z priestorových dôvodov zložité aj kvôli rieke Torysa a potoku Vydumanec.

Ich výšku a bezpečnosť prejazdu pre vozičkárov, mamičky s deťmi aj starších ľudí konzultovali s odborníkmi a tí potvrdili, že 9-metrové stúpanie na podestu nebude problém.

Medzi ľuďmi rezonoval aj problém výjazdu z Fučíkovej na Kollárovu ulicu.

„Posúdime ich tak, aby sme v maximálnej miere uspokojili všetkých dotknutých. Problém znemožnenia odbočenia vpravo z Obrancov mieru na Ul. Čsl. armády a železničné priecestie sú dva najväčšie problémy, ktoré budeme musieť vyriešiť,“ konštatoval riaditeľ prešovskej sekcie Dopravoprojektu Dušan Skuban.

Stavba by mala trvať 18 mesiacov. Ak sa nebude predlžovať čas na vydanie územného rozhodnutia a následne stavebného povolenia, malo by sa začať stavať už na budúci rok.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  10. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  1. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  2. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  3. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  6. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  9. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  10. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 27 024
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 24 265
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 257
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 151
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 745
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 662
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 444
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 645
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 542
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 582
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Pritlačená župa odkryla odmeny. Priemerne 1 037 eur na úradníka

Otázky nestačili, zabral až slobodný prístup k informáciám.

Košický župan Rastislav Trnka.
POZNÁMKA

Prešľap župy s odmenami je nepochopiteľný

Odpoveď kraja bola všetko iné, len nie priesvitná a zrejmá.

Úrad Košického samosprávneho kraja.
Marián Pouchan oceňuje pomoc starostky Malej Lodiny Adriány Fečkovej.
Nástroj na plašenie kormoránov.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prokuratúra chystá oslabenie boja s extrémizmom, ktorý chcela vláda ako prioritu

Samostatné oddelenie špeciálnej prokuratúry má dnes päť ľudí.

Milan Mazurek v budove Najvyššieho súdu (vpravo).
Dobré ráno

Dobré ráno: Obvinili Fica, Kotlebu aj Mazureka. Teraz im hrozí zánik

Pripravuje sa reorganizácia prokuratúry.

Komentár Zuzany Kepplovej

Žilinka vykročil ľavou

Rozpustenie Honzovho úradu sa nezdá ako dobrý začiatok perestrojky na prokuratúre.

Zuzana Kepplová.
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop