Podstatnejšie však je, že úrady majú byť bližšie k ľuďom a teda by mali svoje záležitosti vybaviť pod jednou strechou. V Prešove to síce platí, ale niektoré odbory sú ešte na iných adresách.
PREŠOV. Podľa prednostu Okresného úradu v Prešove Vladimíra Jánošíka nebolo možné z kapacitných dôvodov umiestniť všetky odbory pod jednu strechu. Ľudia však môžu svoje záležitosti naozaj vybaviť v jednej budove.
„Ak si nevedia poradiť, môžu písomné žiadosti či sťažnosti doniesť k nám na podateľňu alebo organizačný odbor a my ich posunieme na vybavenie príslušnému odboru. Na budúci rok budú túto funkciu spĺňať kontaktné pracoviská či klientske centrá v každom okresnom meste a teda aj u nás,“ informoval o zmenách prednosta Jánošík.
V súčasnosti je pod okresným úradom 12 špecializovaných odborov, ale už ich neriadia prednostovia, ale vedúci odborov. V súčasnosti má úrad 284 pracovníkov.
„Chystám sa niečo vybaviť na odbore výstavby a ani neviem, kam mám vlastne ísť, lebo oni sedeli v budove samosprávneho kraja. Tých úradov je toľko, že som už dávno stratila prehľad. Vraj sa teraz všetko vybavuje na okresnom úrade, tak idem skúsiť najprv tam,“ povedala nám Marcela Krajňáková.
Prišla z vidieka a na úrad niesla sťažnosť. Na vrátnici ju usmernili, kde ju má odniesť. Zdalo sa, že všetko išlo rýchlo a bez zbytočných rečí. Čas ukáže, ako bude s vybavením spokojná. Na naše prekvapenie však boli chodby úradu takmer prázdne. Pred kanceláriami nestáli žiadni ľudia.
Na čom chcú ušetriť?
Reálne sa teda zatiaľ veľa nezmenilo, úradníkov neprepúšťali, a tak nás zaujímalo, v čom spočíva sľubované šetrenie v rámci reformy ESO. Po niekoľkých dňoch od začiatku zmien sa to síce ešte nemohlo prejaviť, ale aj tak nás zaujímalo, ako sa šetrenie prejaví.
„Pôjde o úspory v obslužných činnostiach, napríklad za faktúrovanie služieb, spracovanie miezd, v ekonomike či informatike. Len to, že napríklad s mobilnými operátormi sa nebude uzatvárať množstvo zmlúv, ale jedna, znamená úsporu v desiatkach tisíc eur. To všetko sa prejaví v znížených nákladoch,“ vysvetlil prednosta.
Čo sa týka nákladov na prenájom objektov, Jánošík zdôraznil, že síce budú aj naďalej platiť, ale len režijné náklady za energie a vodu, čo je rozhodne menej ako nájom v komerčných priestoroch.
Na žiadosť samospráv a ľudí tiež zjednotili úradné hodiny. Jednotlivé odbory ich totiž mali nastavené rôzne.
Odteraz budú vždy v pondelok, utorok a štvrtok od 8. do 15. hod., v stredu od 8. do 17. hod. a v piatok do 14. hod.
Aj Sabinov má svoj úrad
Mimochodom, od začiatku októbra už funguje samostatne aj Okresný úrad v Sabinove.
Jeho prednostom je Ján Baňas a v kompetencii má odbor krízového riadenia, starostlivosti o životné prostredie a katastrálny odbor.
V súčasnosti je tam 26 pracovníkov, ale už na budúci rok pribudne aj klientske centrum a teda ľudia si tam budú môcť vybaviť všetko cez podanie žiadostí, sťažností, vybavenie živnostenského oprávnenia či poľovného lístka.
Zistili sme
Aké odbory fungujú na okresnom úrade?
Organizačný odbor - Námestie mieru 3 (OÚ), vedúca Monika Platková
Odbor všeobecnej a vnútornej správy - Nám. mieru 3 (OÚ), vedúci Eugen Longauer
Odbor živnostenského podnikania - Nám. mieru 3 (OÚ), vedúci Stanislav Baňas
Odbor krízového riadenia – Nám. mieru 3 (OÚ), poverený vedúci Stanislav Ižarik
Majetkovoprávny odbor - Nám. mieru 3 (OÚ), vedúci Stanislav Ižarik
Odbor školstva – T. Ševčenka 11, vedúca Kvetoslava Komanická
Odbor výstavby a bytovej politiky – Nám mieru 3 (OÚ), vedúca Andrea Marcinková
Odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií – Nám. mieru 2 (PSK), vedúci Vladimír Luterán
Odbor starostlivosti o životné prostredie – Nám. mieru 2 (OÚ), vedúci Miroslav Benko
Pozemkový a lesný odbor –Masarykova 10, vedúca Mária Nováková
Katastrálny odbor – Konštantínova6, vedúci Daniel Švirk
Odbor opravných prostriedkov – Nám. mieru 2 (OÚ), vedúci Róbert Baran
ak
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári