Svidnícka sa umiestnila v oboch rebríčkoch medzi poslednými. Bardejovská je na tom lepšie.
BARDEJOV/SVIDNÍK. Ako sú pacienti spokojní so správaním lekárov, so starostlivosťou sestier, s kvalitou ubytovania, s poskytnutou zdravotnou starostlivosťou alebo s kvalitou stravy?
Aj na tieto otázky odpovedali hospitalizovaní poistenci Všeobecnej zdravotnej poisťovne a Dôvery.
Poisťovne každoročne hodnotia a zostavujú rebríček nemocníc. Jedným z kritérií je aj názor pacientov. Štátna i súkromná poisťovňa tento rok rozposlali 28-tisíc dotazníkov. Späť dostali len asi 8-tisíc odpovedí.
Veľké štátne nemocnice na východe pacienti hodnotili ako najhoršie alebo priemerné. Na chvoste rebríčkov skončili aj súkromné nemocnice Penty.
Všeobecná zdravotná poisťovňa zostavila rebríček, kde zahrnula štátne, súkromné i špecializované nemocnice do jedného hodnotenia. Na prvých troch miestach skončili NZZ Kardiocentrum Nitra s.r.o., Národný onkologický ústav v Bratislave a Vojenské zdravotnícke zariadenia, a.s. Nová Polianka. Menej pozitívne hodnotili pacienti štátne nemocnice.
Posledné miesta obsadil východ
Do poslednej dvadsiatky sa dostala Univerzitná nemocnica L. Pasteura Košice aj Fakultná nemocnica J. A. Reimana Prešov. Rebríček uzatvára Nemocnica s poliklinikou Sv. Barbory Rožňava.
Na chvoste sú aj nemocnice v Michalovciach, Svidníku a Trebišove. Spolu s rožňavskou nemocnicou ich prevádzkuje spoločnosť Svet zdravia, ktorá patrí investičnej skupine Penta.
Svidnícka nemocnica skončila v hodnotení VZP na 77. mieste z 81 hodnotených a v rebríčku Dôvery na 42. zo 47 hodnotených všeobecných nemocníc.
Zlepšovanie kvality je beh na dlhú trať
Hovorkyňa siete Zuzana Gajdošíková pre Sme spochybnila reprezentatívnosť prieskumu, pretože počet vrátených dotazníkov podľa nej nemá dostatočnú výpovednú hodnotu. Čo sa týka hodnotenia svidníckej nemocnice uviedla, že nemocnicu prevzala spoločnosť na prelome rokov 2011 a 2012 v nie práve najlepšej kondícii.
Rok 2012, ktorého sa dané hodnotenie týka, bol podľa Gajdošíkovej rokom revitalizácie, obnovy medicínskej oblasti a ekonomického zastabilizovania. Proces zlepšovania kvality zdravotnej starostlivosti a prostredia jednotlivých nemocníc je podľa Gajdošíkovej „behom na dlhú trať“.
Situácia vo Svidníku majiteľov trápi
„Vo svidníckej nemocnici sme v roku 2012 ambulantne vyšetrili viac ako 78–tisíc pacientov, preto je potrebné zvážiť, či 2 828 dotazníkov na 81 nemocníc, čo v priemere vychádza 35 dotazníkov na jednu nemocnicu, má dostatočnú výpovednú hodnotu. Po podrobnej analýze indikátorov sme ďalej zistili, že do hodnotenia nemocnice boli zahrnuté aj stomatologické ambulancie, ktoré sú privátne,“ priblížila Gajdošíková.
Ako ďalej uviedla, nič to však nemení na fakte, že situácia v nemocnici vedenie spoločnosti trápi, a preto sa ju snaží riešiť.
„Veríme, že prijaté opatrenia nám pomôžu v identifikovaní oblastí s potrebným potenciálom pre zlepšenie a ich skvalitnenie časom ocení aj samotný pacient,“ dodala Gajdošíková.
Petko: Bardejov obstál na trojku
Bardejovskú nemocnicu hodnotili poisťovne lepšie. V hodnotení VZP sa umiestnila na 47. mieste a Dôvera ju vo svojom hodnotení 47 všeobecných nemocníc vyhodnotila ako osemnástu v poradí.
Riaditeľ Nemocnice s poliklinikou sv. Jakuba v Bardejove Marián Petko nám k hodnoteniu povedal: „Považujem za objektívnejšie, keď sa hodnotia zvlášť špecializované nemocnice, zvlášť ústavy a zvlášť všeobecné nemocnice. Ak ich dávame do jedného mecha, nikdy to nemôže byť rovnocenný súboj.“
Podľa Petka je hodnotenie bardejovskej nemocnice dobré, to znamená doslovne na trojku. Na druhej strane to vypovedá o tom, že pre pacientov ešte majú čo zlepšovať.
„My vieme, že je čo zlepšovať, pretože si pravidelne robíme aj vlastné anonymné dotazníky. Pokiaľ by prieskum mal byť dôveryhodný, mala by to robiť nezávislá inštitúcia, ako napríklad pri hodnotení vysokých škôl,“ myslí si Petko.
Existuje objektívny prieskum?
Ako uviedol Petko, medzi hodnotiacimi poisťovňami a poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti existujú rôzne prepojenia.
„Myslím, že objektívny prieskum v súčasnosti na Slovensku neexistuje, pretože buď hodnotí ministerstvo alebo poisťovne,“ komentoval hodnotenie poisťovní Petko.
Medzi ďalšie indikátory kvality okrem názoru pacientov patrí napríklad úmrtnosť pacientov v nemocnici k celkovému počtu hospitalizovaných pacientov, výskyt preležanín či výskyt infekcií počas hospitalizácie.
Dôvera na svojej internetovej stránke upozorňuje, že výsledky spokojnosti pacientov nezobrazujú celkové hodnotenie poskytovateľov.
„Ponúkajú len subjektívny obraz pacientov, bez pridaných informácií z pohľadu zdravotnej poisťovne.“
Prieskumy
Podmienky relevantnosti
Korzár zisťoval na Štatistickom úrade SR, aké podmienky musí spĺňať relevantný prieskum.
„Vykonávame štatistické zisťovania, ktoré sa riadia vopred stanovenou metodikou. V prvom rade určíme predmet zisťovania, cieľovú populáciu, kritériá a spôsob jej výberu. Veľkosť súboru vybraných ľudí závisí od požadovanej presnosti odhadov. Kvalita výsledného odhadu však nezávisí len od veľkosti súboru, ale od dosiahnutej miery návratnosti,“ vysvetlil nám hovorca Marián Jánošík.
Respondentov vyberajú náhodne z úplného zoznamu. Ide o rôzne kartotéky či registre a mapy.
Štatistický úrad SR odmietol komentovať, či prieskum Všeobecnej zdravotnej poisťovne je dostatočne relevantný, pretože ide o samostatnú spoločnosť, ktorá má vypracované svoje vlastné pracovné postupy.
kar
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári