Lokalitu Cemjata Prešovčania odjakživa vnímali ako oblasť, kam chodia s deťmi na výlety, za relaxom, ale najčastejšie tam dochádzajú záhradkári. Väčšina majiteľov záhrad sa tam dopravuje mestskou hromadnou dopravou, preto predložili dopravnému podniku požiadavku, aby v lokalite zriadili ešte jednu zastávku. Mali na to svoje dôvody.
PREŠOV. Kolónia s pozemkami a záhradnými chatkami je pomerne rozsiahla. Ťahá sa od začiatku diaľnice smerom z Prešova takmer po koniec katastra mesta v smere na Bzenov (okres Prešov).
Na trase sú teraz dve zastávky pre linku č. 18, a to Cemjata - Čertov kameň a Cemjata - Chatová osada. Záhradkári však hovoria, že to nestačí. Nie každý má auto a mnohí sú na mestskú dopravu odkázaní. Prekáža im, že zastávky sú od tretej osady veľmi vzdialené.
„Pre nás je vzdialenosť k najbližšej zastávke asi dva kilometre a keď má človek niesť plody zo záhrady a je už aj starší, nie je to príjemné. Dôležitejšia je však bezpečnosť. Musíme ísť po frekventovanej ceste. Keď okolo mňa prefičí nákladné vozidlo, až ma zatrasie. Len čakám, kedy ma auto zmetie z cesty,“ popísala dôvody záhradkárka Kvetoslava Mikitová.
Za seba, ale aj za ostatných majiteľov pozemkov v lokalite svoju požiadavku predložila poslancom aj na výbore mestskej časti. Ako dôkaz, že pozemky vlastnia, doložila za všetkých vlastníkov výpisy z katastra nehnuteľností a žiadosť s podpismi.
„Záleží nám na tom, aby tam spoj chodil cez víkendy aspoň raz za 2-3 hodiny, lebo práve cez voľné dni do osady so záhradami chodí najviac ľudí. Podľa mňa nemôže byť taký problém osadiť ešte jeden označník s cestovným poriadkom a upozorniť vodičov, aby tam zastavili,“ dodala Mikitová.
Pripomenula aj udalosť spred dvoch rokov, kedy sa na spomínanej komunikácii stala nehoda a chodec po zrážke s vozidlom zomrel.
Ďalším argumentom je fakt, že časť osadníkov na svojich pozemkoch plánuje stavať domy a bývať tam celoročne.
Zastávka nie je problém, ale obratisko
Zaujímalo nás, čo na možnosť riešenia tejto požiadavky hovorí riaditeľ Dopravného podniku mesta Prešov, a.s. Peter Janus. Zaoberali sa tým a v zásade nemajú námietky, ale má to jeden háčik.
„Počas týždňa by to nebol problém, ale cez soboty a nedele linka č. 18 nezachádza do Bzenova, preto by sme potrebovali vyriešiť miesto, kde sa bude autobus na ceste bezpečne otáčať. Bod, kde konkrétne by sa osadil nový označník a kde by bolo vhodné miesto na otáčanie, musíme riešiť s mestským úradom a správcom cesty,“ vysvetlil Janus a dodal, že stanovisko v tomto znení pripravili aj pre radnicu, konkrétne pre oddelenie cestnej dopravy, energetiky a životného prostredia.
Dopadne to ako na Terchovskej?
Rokovania budú teda pokračovať, ale potreba obratiska veľmi pripomína problém, s ktorým už roky zápasia obyvatelia Terchovskej ulice.
Linka MHD k nim nechodí preto, že sa na ulici nemali midibusy kde bezpečne otáčať. Keď sa ľuďom z Terchovskej po rokoch naliehania podarilo nájsť vlastníka, ktorý by bol ochotný predať pozemok na obratisko, našli sa peniaze, bolo vydané územné rozhodnutie aj stavebné povolenie, zrazu komisia pre nakladanie s majetkom mesta dala k zámeru nesúhlasné stanovisko.
Stavba sa tesne pred cieľom stopla a peniaze rozpustili na iné účely. Po kritike chce mesto zámer ešte raz prehodnotiť, ale tento rok už z toho zrejme nič nebude.
Hranica katastra mesta. Na rázcestí k osade je dosť miesta na otáčanie autobusu aj označenie zastávky.
Linka č. 18. Prešovčania majú na Cemjate chaty, ale niektorí sa tam plánujú usadiť natrvalo.
Obratisko. Foto: ako
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári