Od roku 2008 do septembra tohto roku sa v Prešove búrlivo diskutuje o oprávnení spoločnosti Vinci Park Slovakia (VPS) vyberať parkovné. Okresná prokuratúra ešte nestihla koncesnú zmluvu preskúmať, ale už tento víkend otázka zákonnosti či nezákonnosti prestane byť zaujímavou. V parlamente totiž prešla novela cestného zákona. Podľa nej už od 1. decembra môžu súkromné firmy parkovacie plochy v majetku samospráv prevádzkovať a vyberať parkovné.
PREŠOV. Verejnú mienku značne ovplyvnili aj protesty prokurátorov vo viacerých mestách, ktorí namietali, že príjem z parkovného na miestnych komunikáciách patrí podľa zákona o obecnom zriadení samosprávam.
Riešiť nezákonnosť spätne už zrejme stratí zmysel. Novela cestného zákona totiž zlegalizovala doteraz nezákonný stav.
Upozorňovali na to aj prešovskí poslanci a vyzývali primátora, aby parkovacie plochy zveril mestským firmám.
Pripomíname, že VPS 5 rokov prevádzkovala parkoviská v centre mesta s tým, že mala za výber parkovného priemerný mesačný príjem okolo 25- tisíc eur.
Mestu však odvádzala do rozpočtu len časť zdrojov, v priemere 5-tisíc eur a to všetko na základe zmluvy, ktorú primátor Pavel Hagyari (nez.) podpísal bez súhlasu mestského zastupiteľstva. Platnosť zmluvy skončila v auguste 2013.
Aký je súčasný stav?
Od 17. septembra 2013 je správcom parkovacích plôch mestská eser– očka Prešov Real a prevádzkovateľom zase VPS na základe dočasnej koncesnej zmluvy.
Rozhodlo o tom mestské zastupiteľstvo 16. 09. 2013 a už na druhý deň bola zmluva medzi mestskou firmou a VPS podpísaná.
V nej sa VPS zaviazala, že bude z výberu parkovného pre Prešov Real mesačne odvádzať 5-tisíc eur. Tie však ostanú v ich účtovníctve a neprídu do rozpočtu mesta. Odvtedy to tak je.
V uznesení však bola aj podmienka, že mesto vyhlási novú verejnú súťaž na prevádzkovateľa a jej podmienky do konca septembra predloží poslancom na prerokovanie. To sa však nestalo.
Musia schváliť nové VZN
Keďže je už november, zaujímalo nás, v čom bol problém. Natíska sa tu otázka, či to nebola len hra o čas a teraz, keď 1. decembra nadobudne účinnosť novela zákona, nová súťaž už ani nebude potrebná.
„Podmienkou súťaže je prijatie všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o regulácii statickej dopravy. V súčasnosti je návrh v komisii a na základe dohody politických klubov je predpoklad, že sa prerokuje začiatkom budúceho roka,“ reagoval na našu otázku primátor Pavel Hagyari (nez.).
Dovtedy bude všetko po starom. Parkovné bude príjmom VPS a z neho len 5-tisíc eur bude odvádzaných mestskej eseročke.
Tá tieto zdroje podľa jedného z konateľov, Juraja Hudáča, využije na opravy a rekonštrukcie objektov v majetku mesta.
Drutarovský: Zmluva je aj tak nevýhodná
Poslanci z pravicového klubu celé mesiace kritizovali tento stav a aj po odhlasovaní spomínaného uznesenia žiadali primátora, aby ho nepodpísal. Nestalo sa tak.
„Názor sme nezmenili. Novela zákona je účelová, presadil si ju Smer, hoci neprešla riadnym procesom pripomienkovania. Čo sa týka Prešova, terajšia zmluva je nevýhodná pre mesto. Keby bola férová súťaž, možno by sa prihlásila firma, z ktorej by malo mesto väčší osoh. Stále si tiež myslím, že prevádzku parkovacích plôch by mohlo robiť mesto cez svoje firmy a nie súkromná spoločnosť,“ reagoval Richard Drutarovský (Nova).
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári