Nový slovenský šlabikár vyvolal veľký rozruch. Hupsov šlabikár Lipka kritizujú za to, že sa v jednom texte objavuje chlapec, ktorý býva sám s rozvedenou matkou. Jednou z autoriek šlabikára je známa slovenská spisovateľka pre deti a mládež Gabriela Futová.
PREŠOV. Proti Hupsovmu šlabikáru Lipka sa zdvihla vlna kritiky najmä z niektorých cirkevných kruhov. Pýtajú sa naň aj poslanci za OĽaNO.
Kritikom prekáža najmä pasáž pri písmene „ž“, v ktorej figuruje chlapček žijúci s matkou, ktorý chodieva k otcovi na víkendy a jeho mama sa bude znovu vydávať. Podľa našich zistení sa však za kritikou môže skrývať aj konkurenčný boj vydavateľstiev.
Jednou zo štyroch spoluautoriek je uznávaná spisovateľka Gabriela Futová z Prešova. Na svojom konte má 14 kníh pre deti a mládež, ich preklady vyšli i v zahraničí. Boli sme zvedaví na jej názor, ako zainteresovanej osoby.
Viacstupňová kontrola
„Práca na šlabikári trvala takmer tri roky. Nie je pravda, že to prebehlo bez odbornej komunikácie. Každý si odviedol svoju časť práce, celá naša robota bola lektorovaná ďalšími odborníkmi a učiteľmi. Bolo to dôkladne a starostlivo skontrolované, aj ja som musela svoje texty upraviť a prerábať, aby ladili s celým zámerom šlabikára,“ povedala pre Korzár Gabriela Futová a zdôraznila, že aj veci ako iná skladba písmen boli spravené zámerne.
Podieľali sa na nich odborníci zo špeciálnej pedagogiky: „Ani jedna vec tam nie je urobená len tak, celý šlabikár je absolútne premyslený.“
Za šlabikárom si jednoznačne stojí a obhajuje ho: „Zúčastnila som sa metodických školení, aby som sa o tom šlabikári dozvedela viac a som nadšená. Celý šlabikár je spravený tak, aby sa deti učili hravo. Aby nemali pocit, že len drilujú. Veľa detí má poruchy pozornosti, nevydržia obsedieť a tento šlabikár je postavený tak, aby sa hrali a pritom učili.“
Vymyslela „neutrálneho“ škriatka
Futová vymyslela do šlabikára postavičku škriatka Hupsa a je autorkou beletristických textov o tomto škriatkovi.
„Bolo potrebné dať tam postavičku, ktorá by sprevádzala deti celou knihou. Uvažovala som nad tým, že ak tam dám dievčatko, chlapci sa s ním nemusia stotožniť a naopak. Ak by som dala celú rodinu, môžu s tým mať problém deti, ktoré nemajú takúto rodinu. Škriatok mi prišiel neutrálny.“
Aj pre deti z neúplných rodín
Vyjadrila sa aj k inkriminovanej pasáži písmenka „ž“, proti ktorej sa zdvihla vlna kritiky.
„Nie som jej autorkou, ale osobne s ňou nemám absolútne žiadny problém. Celý šlabikár je orientovaný prorodinne,“ zdôraznila spisovateľka.
Podľa jej slov nie je pravda, že tam dieťa vždy vystupuje len s jedným z rodičov: „Sú tam články, kde je kompletná rodina, potom také, že je buď s jedným, alebo s druhým rodičom. Keď si to premietneme do života, je to úplne normálne. Pretože rodičia chodia aj do práce, v mnohých zamestnaniach aj cez víkendy, teda je úplne normálne tráviť čas len s jedným z rodičov, aj pri kompletnej rodine. Tá kritika je teda pritiahnutá za vlasy.“
Rozvodovosť na Slovensku presiahla 50 percent. Bolo teda zámerom venovať priestor v šlabikári aj deťom z takýchto rodín? „K tomu sa neviem vyjadriť, ale pravdepodobne áno. Už keď poviete neúplná rodina či nekompletná rodina, môže to dieťa raniť,“ povedala G. Futová.
Aj ona sama vyrástla len s mamou. Na šlabikári, v ktorom bola kompletná rodina, no v pamäti jej utkvel len traktor.
„Je pravda, že som sa pri tom pozastavovala, že ja tatka nemám. Takže si myslím, že pre detskú dušičku je to úplne normálne, stačí sa s nimi rozprávať. Aj učiteľky, keď im prídu do triedy deti, hneď sa dozvedia, kde je aká situácia a musia vedieť, ako s tými deťmi komunikovať. Nemôžu ich poslať do kúta, lebo nie sú z kompletnej rodiny,“ uviedla spisovateľka Gabriela Futová a dodala, že nevie, čo si má o celom „humbugu“ okolo šlabikára myslieť.
Zistili sme
Ministerstvo: Šlabikár je moderný a kvalitný
Oslovili sme aj ministerstvo školstva. Jeho hovorca Michal Kaliňák potvrdil, že ministerstvo v tejto chvíli neuvažuje o úprave ani stiahnutí učebnice. Vyjadril sa aj k ďalším otázkam. Čo teda uvádza ministerstvo?
„Hupsov šlabikár Lipka je koncipovaný v súlade s požiadavkami platného Štátneho vzdelávacieho programu tak po obsahovej, ako i odbornej stránke. Zároveň rešpektuje všeobecné i špecifické ciele výchovy a vzdelávania. Taktiež rešpektuje najmodernejšie trendy vo vzdelávaní a dodržiava spoločenskú korektnosť.“
Šlabikár obsahuje „texty a cvičenia zamerané najmä na rozvíjanie jazykových a komunikačných kompetencií žiakov“.
Na margo pretriasanej pasáže o chlapčekovi z rozvedenej rodiny uvádza: „Článok obsahovo vychádza zo súčasnej spoločenskej reality, zobrazuje ju veku primerane a je zameraný na skutočnosť, aby sa deti z neúplných rodín nevyčleňovali z kolektívu detí a aby vnímali, že aj po rozpade pôvodnej, resp. fungovaní neúplnej rodiny je vždy možné založiť si novú plnohodnotnú rodinu, ktorá bude napĺňať tradičné hodnoty a funkcie. Škola by nemala vychovávať dieťa mimo reálneho sveta.“
Jedným z dôvodov boli podnety priamo zo škôl, od pedagógov, ktorí sú zo strany žiakov konfrontovaní s týmito otázkami.
Ministerstvo pripomína, že šlabikár bol komplexne posúdený deviatimi lektormi v šiestich kategóriách. V záverečných vyjadreniach odporúčali navrhovanú učebnicu vydať. Učitelia dostali metodické komentáre i multimediálny disk, šlabikár prešiel aj jazykovou korektúrou.
„V Hupsovom šlabikári Lipka nie sú použité nespisovné slová alebo slangové výrazy. V jednotlivých textoch je použitý jazyk blízky mentalite šesťročných detí.“
frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári