Prvou adventnou nedeľou sa začalo obdobie očakávania Ježišovho narodenia, duchovných príprav na vianočné sviatky a zároveň cirkevný liturgický rok.
BARDEJOV. Advent, z latinského slova adventus čiže príchod alebo očakávanie, je názov pre prvé štyri nedele cirkevného roku.
Myslí sa tým príchod historický, každoročne sa opakujúci, aj príchod apokalyptický, druhý príchod Krista.
Tajomstvo adventu
Po skončení poľnohospodárskych prác, po oslavách vďakyvzdania úrody nastáva obdobie zimného pokoja a času prípravy na Vianoce - advent.
Jeho počiatky siahajú do doby pápeža Gregora Veľkého, ktorý ho zaviedol okolo roku 600. Trvanie adventu nebolo vždy rovnaké, pohybovalo sa od 4 do 8 týždňov. Postupne od roku 922 sa záväzne ustálilo ako 4-týždňové obdobie. Začína nedeľou, ktorá je najbližšie k 30. novembru.
V kresťanskom chápaní bol advent časom pokánia, zamyslenia sa nad sebou. Tento čas žili ľudia tajomstvom očakávania príchodu vykupiteľa. Obdobie, ktoré charakterizujú prípravy na príchod Krista, možno nazvať obdobím kajúcnosti a očistenia človeka.
Každopádne príchod zimy znamenal pre roľníkov nielen zmenu v charaktere práce, ale aj v spôsobe života, ktorého ťažisko sa prenieslo z voľných priestranstiev pod strechy domov.
Polia osireli, prikryl ich sneh, dobytok bol už v maštaliach a pre ľudí nastalo mnoho príležitostí na vzájomné stretávanie sa a na spoločné kolektívne činnosti.
Malý pôst
Advent niekedy nazývali aj malý pôst. Dodržiaval sa zákaz tanečných zábav a svadieb, obmedzili sa hlučné večerné pochôdzky mládeže.
Nastala posvätná tichosť, muzikanti odložili svoje nástroje, chlapci schovali štrngajúce podkovy, deti nesmeli vziať do rúk cengajúce zvončeky. Žartovne sa hovorilo, že aj psy brechali tichšie a kohúty kikiríkali ospanlivo.
V ľudských príbytkoch ubudlo hádok, hnevu a nedorozumení. Na ľudí doliehala aj akási tieseň, či úzkosť. Veď sa museli na jednej strane vyrovnať s úbytkom denného svetla a na druhej strane prijať istotu, že príde jasné svetlo, ktoré zastaví cestu do reálnej a duševnej tmy večnosti.
V očakávaní spasiteľa
Dlhé stáročia očakávali ľudia príchod Spasiteľa. Hovorili o ňom proroci, vieme o tom zo svätého písma.
Jedným zo zvykov, ktorý patril k adventu, bolo chodenie na „roráty“. Tieto každodenné sväté omše ku cti Bohorodičky Panny Márie dostali meno od slov úvodného latinského žalmu, ktorý kňaz spieval na stupňoch oltára: „Rorate coeli desuper“ - „rosu dajte nebesá zhora, otvor sa zem a daj nám Spasiteľa ...“ Vytvárali magickú atmosféru onoho času očakávania.
Začínali ešte pred rozvidnením. Ľudia vstávali za tmy, poobliekali sa do teplých šiat, lebo vonku už bola zima. Vzali si lampáše či baterky a neraz brodiac sa snehom a znášajúc štipľavý mráz smerovali do kostola.
Obloky chrámu už bývali roz– svietené a hoci bolo iba šesť hodín ráno, boli vnútra kostolov plné ľudí všetkých vekových kategórií. Nechýbali ani deti. Radosťou malých a prestížou odrastenejších detí bolo zapálenie sviečky.
Adventné sviečočky mali rozmanité tvary, umne stočené z tenkých pramienkov knôtu, obalených voskovou vrstvičkou. Sviece ožarovali priestor nespočetnými odleskami, veľkí aj malí pozorne počúvali a v duchu sa tešili na najkúzelnejšie chvíle roka. Organ hral a v kostoloch sa spievala pieseň: „Ajhľa, Hospodin príde a všetci svätí s ním. A bude v onen deň svetlo veľké.“
Anketa
Čo pre vašu cirkev znamená advent a aké je jeho posolstvo?
Opýtali sem sa kňazov jednotlivých cirkví.
Otec Michal Onderko ml., dekan gréckokatolíckej cirkvi, Bardejov
Gréckokatolícka Filipovka (advent) je čas prípravy na zázrak. Raz som čítal takúto myšlienku: „Šťastie mi klopalo na dvere, ale nikto nebol doma, lebo som hľadal štvorlístok na záhrade.“ Otázka pre každého z nás znie, či vôbec veríme v zázrak Vianoc. Tí, ktorí neveria v tento zázrak, hľadajú ho medzi haldami tovaru v hypermarketoch a čo je na tom „výborné“, môžu si svoje šťastie kúpiť aj na splátky. Ale toto nie sú Vianoce. Boh ti neponúka čínsky výrobok, Boh ti ponúka seba samého. Vianoce sú milostivý čas, kedy sa otvorí nebo a Boh zostupuje na zem a klope nám na dvere, aby sme Bohu otvorili a prijali Jeho radosť, pokoj a lásku. Iba vtedy zažijeme zázrak a aj u nás doma budú Vianoce.
Mons. Pavol Marton, dekan rímskokatolíckej cirkvi, Bardejov
Advent je časom prípravy na Vianoce. Tie sú veľkou slávnosťou, pretože si pripomíname príchod Boha, ktorý na svet prichádza ako malé nevinné dieťa. Zároveň je to aj taká výzva k ostražitosti a pripravenosti, že čakáme aj ten definitívny príchod Boha na svet na konci vekov ako sudca, ako pán celého sveta a vesmíru. Teraz prvou adventnou nedeľou sme začali aj nový liturgický rok, nastúpili sme na novú cestu a putujeme k cieľu. Tým cieľom je pre nás Boh a spása. Na tejto púti nás sprevádza Ježiš Kristus. Advent je novou výzvou k zmene, k obráteniu. Mali by sme aj my niečím prekvapiť Boha, že niečo zanecháme, v niečom sa zmeníme, niečoho sa zriekneme. Pretože aj malá zmena je zmenou. Je to výzva k zmene.
Duchovný otec Ján Lakata, arcidekan pravoslávnej cirkvi, Bardejov
Pravoslávna cirkev nepoužíva výraz advent, ale pôst. Tento pôst je tzv. Roždenstvenskij post pred narodením Ježiša Krista. U nás znamená pôst zameranie sa na pokoru pred Bohom. Ak by človek v tomto čase jedol hlavne ťažké jedlá, dostal by sa do takej „bujnosti“ a nebol by potom pokorný. Naša cirkev chce, aby ľudia boli pokorní, pretože z pýchy dal Boh vyhodiť aj anjelov aj Adama a Evu z raja. Aby sme sa mohli na Vianoce radovať, mali by sme mať v sebe pokoru. Tento náš pôst trvá štyridsať dní. Roždenstvenskij pôst je trošku mäkší ako veľký pôst, je v ňom povolená viackrát ryba.
Marek Cingeľ, evanjelický farár, Richvald, okres Bardejov
Advent je pre evanjelickú cirkev a jej členov vzácnym časom, keď si môže nanovo uvedomiť nielen veľkosť Božej lásky a milosti, ktorá pred vyše 2000 rokmi prišla v Ježišovi Kristovi, ale ktorá prichádza i dnes tam, kde človek vidí v Ježišovi nielen múdreho a veľkého človeka, ale Božieho Syna a Záchrancu sveta i jednotlivca. Adventné obdobie nám pripomína i to, že Kristus ešte raz na túto zem príde a to v sláve a moci. V advente si uvedomujeme, že to nebeské a večné sa stalo a stáva v Ježišovi skrze našu vieru v našich srdciach a životoch pozemským a obmedzeným, aby nás povzbudilo, potešilo a nasmerovalo od seba k Bohu, od časnosti k večnosti, od pýchy k láske. Preto je advent aj intenzívnym obdobím sebaspytovania svedomia, pýtaním sa a hľadaním pravdy, ktorú prináša Ježiš.
mh
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári