Korzár logo Korzár Prešov
Utorok, 31. január, 2023 | Meniny má Emil

Cestovné v prímestskej doprave v Prešovskom kraji zvýšili o 7 percent

Zdá sa, že o 5 až 20 centov drahšie cestovné nie je vysoké, ale pre niektoré rodiny sa výrazne prejaví.

Cestujúci tvrdia, že každý cent sa odrazí na ich mesačných výdavkoch za dopravu.Cestujúci tvrdia, že každý cent sa odrazí na ich mesačných výdavkoch za dopravu. (Zdroj: Anna Košuthová)

Dopravcovia v Prešovskom kraji – teda SAD Prešov, Humenné, Poprad a Bus Karpaty Stará Ľubovňa – zvýšili cestovné v prímestskej doprave v priemere o 7 percent. Dôvodom je prispôsobenie cenám platným v Košickom samosprávnom kraji, ale aj zvýšenie nákladov na nákup pohonných hmôt. Zdá sa, že o 5 až 20 centov drahšie cestovné nie je vysoké, ale pre niektoré rodiny sa výrazne odrazí na mesačných výdavkoch.

PREŠOV. Podľa generálneho riaditeľa SAD Prešov, a. s. Jozefa Kičuru cenový výmer nie je z ich dielne. Určil ho Prešovský samosprávny kraj (PSK).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Máme platnú zmluvu na 10 rokov a na jej základe nám cenový výmer určujú a tiež dotujú straty za zľavnené cestovné. Teraz išlo aj o to, aby sme ceny dorovnali s Košickým samosprávnym krajom,“ vysvetlil Kičura.

Veľa ľudí z oboch krajov migruje za prácou. Cestujúci sa sťažovali na rozdielnosť cien, ak cestovali na rovnakej trase košickým a prešovským spojom. Išlo teda o zosúladenie taríf.

Zvýši sa však nielen jednorazové cestovné, ale aj zľavnené, teda aj žiacke a dôchodcovské lístky.

Každý cent sa počíta

Ľudia si už síce na každoročné zvyšovanie cien zvykli, ale každá rodina pocíti aj tých pár centov. Potvrdila nám to aj Terézia Halická. Cestuje za prácou z Prešova do Mirkoviec.

„Doteraz som platila 1 euro, teraz bude stáť jedna cesta 1,20 eura, ale spoj ktorým chodím ja, má ešte zachádzku do Žehne, takže za jednu cestu zaplatím 1,30 eura. Radšej ani nepočítam, o koľko viac to bude stáť mesačne, nič sa s tým nedá robiť. Do práce sa musím dopraviť,“ podelila sa s nami o názor Terézia Halická.

SkryťVypnúť reklamu

Mariana Fecková zase dochádza z Drienova do Prešova. Pracuje len na polovičný úväzok a zvýšenie cestovného ju zaskočilo.

„Pocítim to veľmi. Z Drienova do Prešova je to len 13 kilometrov, ale doteraz som platila za jednu cestu 85 centov, teraz 1,15 eura. Keď však idem na popoludňajšiu zmenu, večer má autobus zachádzku du susednej dediny. Rozdiel sú tri kilometre, ale mne sa cestovné zvýši už na 1,30 eura. Mesačne ma to bude stáť asi o 15 eur viac,“ vysvetlila nám.

Pani Helena zase cestuje z Veľkého Slivníka do Prešova. Kým doteraz platila na 20–kilometrovej trase 1,35 eura, po novom za jednu cestu zaplatí 1,50 eura, teda cestovné za cestu tam a späť sa jej zvýšilo o 30 centov.

Dopravcovia budú mať na výkony 18 miliónov

PSK z roka na rok platí dopravcom za výkony vo verejnom záujme viac. Nepomohla ani optimalizácia a zníženie obslužnosti v kraji o 1,2 milióna kilometrov v roku 2011, hoci ľuďom obmedzenie poriadne skomplikovalo život.

SkryťVypnúť reklamu

Výsledkom je nižšia frekvencia spojov, ale tým aj znížené tržby pre dopravcov.

„V roku 2009 prešovská župa dávala na výkony vo verejnom záujme 12 miliónov eur, ale v roku 2013 to už bolo 18 miliónov. Len za štyri roky išlo teda o nárast o 6 miliónov a už nie sú zdroje na ďalšie zvyšovanie. Tento rok budú mať dopravcovia k dispozícii tiež len 18 miliónov eur,“ zdôvodnila hovorkyňa Úradu PSK Veronika Fitzeková.

Plánujú investovať a upraviť prešovskú stanicu

Vlani manažment SAD uvoľnil zdroje na obnovu autobusovej stanice v Sabinove a do vozového parku dokúpil 18 nových autobusov pre prímestskú dopravu. Zaujímalo nás preto, čo plánujú tento rok.

„Tiež máme v pláne kúpiť 18 autobusov pre prímestskú dopravu. Ďalej chceme na prešovskej stanici urobiť vodiace lišty pre nevidiacich a toalety pre zdravotne postihnutých. Chceme tiež uzavrieť areál stanice rampami, aby nám doň nevchádzali vodiči na osobných autách a nekomplikovali príjazdy a výjazdy autobusov. Bez karty sa tam už nedostane žiadne auto,“ popísal investičné plány riaditeľ Kičura.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  2. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  3. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  4. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  5. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  6. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  8. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  1. Ako možno získať prídavky na dieťa v Nemecku?
  2. Kupujete balenú vodu? Vypočítajte si, koľko za ňu ročne miniete!
  3. Táto váha berie vaše chudnutie vážne: Kalórie počíta za vás!
  4. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  5. Svalovice sa netreba obávať
  6. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  7. Study program MANAGEMENT in English language
  8. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 670
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 6 988
  3. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 205
  4. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 2 053
  5. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 589
  6. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 1 583
  7. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 1 491
  8. Skontrolujte si, či nemáte predražené úvery a poistenie 683

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  3. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 12 438
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 229
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 598
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 677
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 652
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 845
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 667
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 269
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Irena Šimuneková: Keď sme na SME
  2. Ján Škerko: Všetko ide podľa plánu, Putinovi sa kráti čas
  3. Otilia Horrocks: Šetríte? Šetríme, šetria.
  4. Marek Brenčič: Pár kilometrov od agresora, dva týždne na Ukrajine
  5. Vladimír Krátky: Ako to dopadne na Ukrajine ?
  6. Jano Kováčik: Nové hlavné mestá vznikajú aj v 21. storočí
  7. Lubo Repka: Dostali sa plavebné spoločnosti z krízy?
  8. Tupou Ceruzou: Tanky pre Ukrajinu
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 12 438
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 12 229
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 6 598
  4. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 677
  5. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 4 652
  6. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 845
  7. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 667
  8. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 269
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu