Dopravcovia v Prešovskom kraji – teda SAD Prešov, Humenné, Poprad a Bus Karpaty Stará Ľubovňa – zvýšili cestovné v prímestskej doprave v priemere o 7 percent. Dôvodom je prispôsobenie cenám platným v Košickom samosprávnom kraji, ale aj zvýšenie nákladov na nákup pohonných hmôt. Zdá sa, že o 5 až 20 centov drahšie cestovné nie je vysoké, ale pre niektoré rodiny sa výrazne odrazí na mesačných výdavkoch.
PREŠOV. Podľa generálneho riaditeľa SAD Prešov, a. s. Jozefa Kičuru cenový výmer nie je z ich dielne. Určil ho Prešovský samosprávny kraj (PSK).
„Máme platnú zmluvu na 10 rokov a na jej základe nám cenový výmer určujú a tiež dotujú straty za zľavnené cestovné. Teraz išlo aj o to, aby sme ceny dorovnali s Košickým samosprávnym krajom,“ vysvetlil Kičura.
Veľa ľudí z oboch krajov migruje za prácou. Cestujúci sa sťažovali na rozdielnosť cien, ak cestovali na rovnakej trase košickým a prešovským spojom. Išlo teda o zosúladenie taríf.
Zvýši sa však nielen jednorazové cestovné, ale aj zľavnené, teda aj žiacke a dôchodcovské lístky.
Každý cent sa počíta
Ľudia si už síce na každoročné zvyšovanie cien zvykli, ale každá rodina pocíti aj tých pár centov. Potvrdila nám to aj Terézia Halická. Cestuje za prácou z Prešova do Mirkoviec.
„Doteraz som platila 1 euro, teraz bude stáť jedna cesta 1,20 eura, ale spoj ktorým chodím ja, má ešte zachádzku do Žehne, takže za jednu cestu zaplatím 1,30 eura. Radšej ani nepočítam, o koľko viac to bude stáť mesačne, nič sa s tým nedá robiť. Do práce sa musím dopraviť,“ podelila sa s nami o názor Terézia Halická.
Mariana Fecková zase dochádza z Drienova do Prešova. Pracuje len na polovičný úväzok a zvýšenie cestovného ju zaskočilo.
„Pocítim to veľmi. Z Drienova do Prešova je to len 13 kilometrov, ale doteraz som platila za jednu cestu 85 centov, teraz 1,15 eura. Keď však idem na popoludňajšiu zmenu, večer má autobus zachádzku du susednej dediny. Rozdiel sú tri kilometre, ale mne sa cestovné zvýši už na 1,30 eura. Mesačne ma to bude stáť asi o 15 eur viac,“ vysvetlila nám.
Pani Helena zase cestuje z Veľkého Slivníka do Prešova. Kým doteraz platila na 20–kilometrovej trase 1,35 eura, po novom za jednu cestu zaplatí 1,50 eura, teda cestovné za cestu tam a späť sa jej zvýšilo o 30 centov.
Dopravcovia budú mať na výkony 18 miliónov
PSK z roka na rok platí dopravcom za výkony vo verejnom záujme viac. Nepomohla ani optimalizácia a zníženie obslužnosti v kraji o 1,2 milióna kilometrov v roku 2011, hoci ľuďom obmedzenie poriadne skomplikovalo život.
Výsledkom je nižšia frekvencia spojov, ale tým aj znížené tržby pre dopravcov.
„V roku 2009 prešovská župa dávala na výkony vo verejnom záujme 12 miliónov eur, ale v roku 2013 to už bolo 18 miliónov. Len za štyri roky išlo teda o nárast o 6 miliónov a už nie sú zdroje na ďalšie zvyšovanie. Tento rok budú mať dopravcovia k dispozícii tiež len 18 miliónov eur,“ zdôvodnila hovorkyňa Úradu PSK Veronika Fitzeková.
Plánujú investovať a upraviť prešovskú stanicu
Vlani manažment SAD uvoľnil zdroje na obnovu autobusovej stanice v Sabinove a do vozového parku dokúpil 18 nových autobusov pre prímestskú dopravu. Zaujímalo nás preto, čo plánujú tento rok.
„Tiež máme v pláne kúpiť 18 autobusov pre prímestskú dopravu. Ďalej chceme na prešovskej stanici urobiť vodiace lišty pre nevidiacich a toalety pre zdravotne postihnutých. Chceme tiež uzavrieť areál stanice rampami, aby nám doň nevchádzali vodiči na osobných autách a nekomplikovali príjazdy a výjazdy autobusov. Bez karty sa tam už nedostane žiadne auto,“ popísal investičné plány riaditeľ Kičura.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári