Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 18. júl, 2018 | Meniny má Kamila
Nájdete nás na webe

Štát sľubuje kultúrnejšie cestovanie vlakmi

Zápach zo záchodov, neprimeraná teplota či zničené sedadlá sa v slovenských vlakoch a na staniciach majú stať minulosťou.

Osobný vlak z Bardejova do Prešova. Podľa rušňovodiča ľahko v Bratislave vymyslieť, ťažšie na východe zrealizovať.(Zdroj: Mario Hudák)



BARDEJOV. Cestujúcich železničnou dopravou čaká podľa ministerstva dopravy zlepšenie úrovne cestovania. Ministerstvo avizovalo, že od Nového roka bude zavádzať nové štandardy vlakovej dopravy. Netýkajú sa len interiéru vlakov, ale aj železničných staníc.

Minister Ján Počiatek (Smer) uviedol: „Vlaková doprava nie je len o tom, aby sa cestujúci odviezli z jedného miesta do druhého. Ale aj o tom, aby ich cesta bola príjemným zážitkom. Aby mali motiváciu využívať vlaky čo možno najviac.“

A zmeny sa podľa neho nebudú týkať iba interiéru vlakov. „Štandardy, ktoré od Nového roka začneme postupne zavádzať na celom Slovensku, zvýšia nielen úroveň cestovania vo vlakoch, ale zlepšia aj situáciu na železničných staniciach,“ myslí si minister.

Zástrčky a wifi

Povinnou výbavou budú funkčné zástrčky vo vozňoch prvej triedy na vnútroštátnych trasách a bezplatné wifi pripojenie vo vozňoch prvej triedy vnútroštátnych rýchlikov na trati Bratislava - Žilina - Košice.

Prepravcovia budú mať povinnosť zabezpečiť, aby teplota v interiéri vozňov neklesla nikdy pod 18 stupňov Celzia.

A ak bude v lete teplota viac ako 30 stupňov, budú mať cestujúci vo vlakoch vybavených klimatizáciou garantovanú teplotu o päť stupňov nižšiu ako vonku.

Vybavené toalety bez zápachu

Už od začiatku roka budú musieť železniční dopravcovia dbať aj na to, aby sa z toaliet vo vlakoch nešíril nepríjemný zápach.

Najneskôr do jedného roka budú musieť zabezpečiť, aby v každom vozni osobného vlaku fungovala minimálne jedna toaleta počas celej cesty vlaku.

Toaleta musí byť nielen vybavená umývadlom s vodou, ale aj ostatnými hygienickými potrebami ako mydlo, toaletný papier a utierky.

Aj miesta pre bicykle

Ministerstvo určilo 57 staníc, na ktorých sa budú štandardy zavádzať prioritne.

Zlepšia sa nielen služby pre cestujúcich, ale aj úroveň samotných staníc. Priestory staníc musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode.

Stanice so zavedenou pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať pre cestujúcich dostupné splachovacie toalety. Železnice sa budú musieť postarať aj o exteriér staníc, prevádzkovateľ bude musieť odstraňovať škvrny, hrdzu či grafity. Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektor A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť príslušný vozeň.

Potešia sa aj cyklisti. Od nového roka musí byť na každých 50 sedadiel regionálneho osobného vlaku a na každých 100 sedadiel diaľkového osobného vlaku vytvorená možnosť prepraviť bicykel.

Fakty

Prehľad vybraných štandardov vo vlakoch, ktoré platia od 1. januára 2014:

Povinné budú funkčné elektrické zásuvky s napätím 220 V na pripojenie zariadení s nízkym odberom elektrickej energie a to minimálne vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych vlakov R.

Zabezpečená musí byť plná funkčnosť polohovateľných sedadiel, ako aj ďalších polohovateľných zariadení.

Viditeľné opravy poťahov môžu byť vykonané nanajvýš na 5 % sedadla/operadla a musia byť vykonané odborne.

Všetky sedadlá vozňov 1. triedy s textilným poťahom opierok hlavy musia mať pred odchodom vlaku čisté návleky.

V staniciach s technicko-hospodárskou údržbou (THÚ) sa návleky na opierky hlavy vymenia v prípade zistenia ich znečistenia.

V prípade ostatných vozňov (2. trieda) nesmú byť textilné opierky hlavy znečistené.

Interiérové sklené steny musia byť celistvé, bez známok poškodenia, ktoré by mohlo ohroziť cestujúcu verejnosť.

V každom vozni musí počas osvetľovacieho obdobia neobmedzene svietiť najmenej 80 % svietidiel, zariadenia pre tlmenie osvetlenia cestujúcimi musia byť funkčné vo všetkých prípadoch.

Zariadenie pre informovanie cestujúcich musí byť funkčné v primeranej hlasitosti a viditeľnosti, bez výpadkov a rušivých pazvukov. Vo vozňoch nesmie byť cítiť žiadny nepríjemný zápach z WC.

Zdroj: MDVaRR

Anketa

Čo hovoria na pohodlie cestovania vlakom cestujúci a železničiari?

Opýtali sme sa na železničnej stanici v Bardejove.

Rudolf Jutka z Bartošoviec síce necestuje často, ale s cestovaním vo vlaku je spokojný. „Ak cestujem, tak len z Bardejova do Bartošoviec. Myslím si, že vo vlaku je čisto a teplo. A nové súpravy, ktoré teraz z Bardejova jazdia, sú moderné a komfortné,“ prezradil.

Rudolf Sabol, ktorý celý život pracoval ako vozmajster na železnici, je tiež s cestovaním osobným vlakom z Bardejova do Prešova spokojný. „Vlaky sú pohodlné, samozrejme, ešte je čo zlepšovať, ale celkovo k pohodliu cestovania nemám výhrady,“ povedal nám pán Sabol.

Pán Marián, ktorý sa pred odchodom vlaku na stanici lúčil so svojou priateľkou, často cestuje vlakom z Bardejova cez Prešov a Kysak až do Bratislavy. „Vlaky by mohli chodiť aj častejšie. V rýchlikoch sú hygienické štandardy aj pohodlnosť cestovania podľa mňa na celkom dobrej úrovni. Uvítal by som ale niekedy čistejšie toalety alebo pohodlnejšie sedadlá, hlavne na takýchto lokálnych tratiach,“ komentoval svoje skúsenosti s cestovaním vo vlaku.

Roman Mašlej pochádza z dediny blízko Prešova. Už tri a pol roka pracuje v Írsku. Tvrdí, že nevýhoda na Slovensku je v tom, že za to, čo je v Írsku štandard, si doma musí priplácať. „Vagóny v Írsku sú už minimálne dva roky plne vybavené zástrčkami a wifi. Človek sa nenudí, ak si náhodou nezabudne kábel alebo slúchadlá. Na Slovensku sa za to musí platiť, treba si kúpiť prvú triedu. Jednoducho, ak chceš niečo extra na Slovensku, tak plať. Nikdy tam necítiť zápach z toaliet. Nenájdete žiadnu špinavú záchodovú dosku a podobne.“ Je to však aj o ľuďoch. „Íri sú oveľa čistotnejší,“ vyhlásil Roman. Je však niečo, čo by v našich vlakoch vyzdvihol. „Tam nemajú žiadne kupé, takže ak by niekto chcel súkromie, bohužiaľ,“ dodal Roman.

Rušňovodič osobného vlaku (ktorý nechcel byť menovaný) nám k novým štandardom cestovania povedal: „Slúžim na tratiach na východnom Slovensku už 38 rokov. Viete, čo sa robí tam hore, je všetko pekné, ale kým to príde tu k nám na východ, tak je to o ničom. Áno, malo by to tak byť, štandardy by sa mali zlepšovať, ale vidíme sami, že aj na tejto lokálnej trati máme staré mašinky. Všetko je po starom. Keď sa vymyslí niečo nové, zostane to v Bratislave, a potom keď sa tam niečo vyradí, ide to sem na východ. Všetko závisí od peňazí, a tých je zvyčajne málo alebo nie sú na správnom mieste.“

Podľa Anny Molčanovej z Bardejova, ktorá pracuje ako osobná pokladníčka v Železničnej spoločnosti Slovensko, sú nové súpravy, ktoré premávajú na trati Bardejov - Prešov raz, cez víkend aj dvakrát denne, perfektné. „Je v nich naozaj vysoký štandard cestovania. Sú vybavené zástrčkami, wifi pripojením atď. Čo sa týka starších, motorových vozňov, tak v tých je štandard klasický, taký, na aký sme boli zvyknutí predtým. Či sa s tým niečo bude robiť, neviem,“ povedala nám Anna Molčanová.

mh

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 19 931
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 099
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 11 919
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 819
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 436
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 965
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 588
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 591
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 482
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 221

Neprehliadnite tiež

Solivarčanov vystrašili zosuvy. Sklad soli nemá statiku ohrozenú

Podľa kompetentných nie sú dôvody na obavy.

Ukrajinského teroristu delí od slobody jedenásť dní

Originály medzinárodného zatykača ešte do Košíc nedorazili.

Dolným Zemplínom sa prehnala supercela

Zo Slovenska si to namierila na severovýchod Maďarska.

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kto bude udeľovať Ficove štátne vyznamenania

Nové štátne ceny chce udeľovať vláda.

Stĺpček Jakuba Fila

Vatry zvrchovanosti, Svätopluk. Prečo nie august 1968?

Že si komunisti nevšimli november ´89, sa stalo smutnosmiešnou glosou ich sveta.

KULTÚRA

Vraždu Kuciaka nemali chuť spracúvať. Ukázalo sa, že je čas

Joj chystá tretie pokračovanie seriálu Za sklom.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop