Korzár logo Korzár Prešov

Štát sľubuje kultúrnejšie cestovanie vlakmi

Zápach zo záchodov, neprimeraná teplota či zničené sedadlá sa v slovenských vlakoch a na staniciach majú stať minulosťou.

Osobný vlak z Bardejova do Prešova. Podľa rušňovodiča ľahko v Bratislave vymyslieť, ťažšie na východe zrealizovať.Osobný vlak z Bardejova do Prešova. Podľa rušňovodiča ľahko v Bratislave vymyslieť, ťažšie na východe zrealizovať. (Zdroj: Mario Hudák)



BARDEJOV. Cestujúcich železničnou dopravou čaká podľa ministerstva dopravy zlepšenie úrovne cestovania. Ministerstvo avizovalo, že od Nového roka bude zavádzať nové štandardy vlakovej dopravy. Netýkajú sa len interiéru vlakov, ale aj železničných staníc.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minister Ján Počiatek (Smer) uviedol: „Vlaková doprava nie je len o tom, aby sa cestujúci odviezli z jedného miesta do druhého. Ale aj o tom, aby ich cesta bola príjemným zážitkom. Aby mali motiváciu využívať vlaky čo možno najviac.“

A zmeny sa podľa neho nebudú týkať iba interiéru vlakov. „Štandardy, ktoré od Nového roka začneme postupne zavádzať na celom Slovensku, zvýšia nielen úroveň cestovania vo vlakoch, ale zlepšia aj situáciu na železničných staniciach,“ myslí si minister.

SkryťVypnúť reklamu

Zástrčky a wifi

Povinnou výbavou budú funkčné zástrčky vo vozňoch prvej triedy na vnútroštátnych trasách a bezplatné wifi pripojenie vo vozňoch prvej triedy vnútroštátnych rýchlikov na trati Bratislava - Žilina - Košice.

Prepravcovia budú mať povinnosť zabezpečiť, aby teplota v interiéri vozňov neklesla nikdy pod 18 stupňov Celzia.

A ak bude v lete teplota viac ako 30 stupňov, budú mať cestujúci vo vlakoch vybavených klimatizáciou garantovanú teplotu o päť stupňov nižšiu ako vonku.

Vybavené toalety bez zápachu

Už od začiatku roka budú musieť železniční dopravcovia dbať aj na to, aby sa z toaliet vo vlakoch nešíril nepríjemný zápach.

Najneskôr do jedného roka budú musieť zabezpečiť, aby v každom vozni osobného vlaku fungovala minimálne jedna toaleta počas celej cesty vlaku.

SkryťVypnúť reklamu

Toaleta musí byť nielen vybavená umývadlom s vodou, ale aj ostatnými hygienickými potrebami ako mydlo, toaletný papier a utierky.

Aj miesta pre bicykle

Ministerstvo určilo 57 staníc, na ktorých sa budú štandardy zavádzať prioritne.

Zlepšia sa nielen služby pre cestujúcich, ale aj úroveň samotných staníc. Priestory staníc musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode.

Stanice so zavedenou pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať pre cestujúcich dostupné splachovacie toalety. Železnice sa budú musieť postarať aj o exteriér staníc, prevádzkovateľ bude musieť odstraňovať škvrny, hrdzu či grafity. Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektor A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť príslušný vozeň.

SkryťVypnúť reklamu

Potešia sa aj cyklisti. Od nového roka musí byť na každých 50 sedadiel regionálneho osobného vlaku a na každých 100 sedadiel diaľkového osobného vlaku vytvorená možnosť prepraviť bicykel.

Fakty

Prehľad vybraných štandardov vo vlakoch, ktoré platia od 1. januára 2014:

Povinné budú funkčné elektrické zásuvky s napätím 220 V na pripojenie zariadení s nízkym odberom elektrickej energie a to minimálne vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych vlakov R.

Zabezpečená musí byť plná funkčnosť polohovateľných sedadiel, ako aj ďalších polohovateľných zariadení.

Viditeľné opravy poťahov môžu byť vykonané nanajvýš na 5 % sedadla/operadla a musia byť vykonané odborne.

Všetky sedadlá vozňov 1. triedy s textilným poťahom opierok hlavy musia mať pred odchodom vlaku čisté návleky.

V staniciach s technicko-hospodárskou údržbou (THÚ) sa návleky na opierky hlavy vymenia v prípade zistenia ich znečistenia.

V prípade ostatných vozňov (2. trieda) nesmú byť textilné opierky hlavy znečistené.

Interiérové sklené steny musia byť celistvé, bez známok poškodenia, ktoré by mohlo ohroziť cestujúcu verejnosť.

V každom vozni musí počas osvetľovacieho obdobia neobmedzene svietiť najmenej 80 % svietidiel, zariadenia pre tlmenie osvetlenia cestujúcimi musia byť funkčné vo všetkých prípadoch.

Zariadenie pre informovanie cestujúcich musí byť funkčné v primeranej hlasitosti a viditeľnosti, bez výpadkov a rušivých pazvukov. Vo vozňoch nesmie byť cítiť žiadny nepríjemný zápach z WC.

Zdroj: MDVaRR

Anketa

Čo hovoria na pohodlie cestovania vlakom cestujúci a železničiari?

Opýtali sme sa na železničnej stanici v Bardejove.

Rudolf Jutka z Bartošoviec síce necestuje často, ale s cestovaním vo vlaku je spokojný. „Ak cestujem, tak len z Bardejova do Bartošoviec. Myslím si, že vo vlaku je čisto a teplo. A nové súpravy, ktoré teraz z Bardejova jazdia, sú moderné a komfortné,“ prezradil.

Rudolf Sabol, ktorý celý život pracoval ako vozmajster na železnici, je tiež s cestovaním osobným vlakom z Bardejova do Prešova spokojný. „Vlaky sú pohodlné, samozrejme, ešte je čo zlepšovať, ale celkovo k pohodliu cestovania nemám výhrady,“ povedal nám pán Sabol.

Pán Marián, ktorý sa pred odchodom vlaku na stanici lúčil so svojou priateľkou, často cestuje vlakom z Bardejova cez Prešov a Kysak až do Bratislavy. „Vlaky by mohli chodiť aj častejšie. V rýchlikoch sú hygienické štandardy aj pohodlnosť cestovania podľa mňa na celkom dobrej úrovni. Uvítal by som ale niekedy čistejšie toalety alebo pohodlnejšie sedadlá, hlavne na takýchto lokálnych tratiach,“ komentoval svoje skúsenosti s cestovaním vo vlaku.

Roman Mašlej pochádza z dediny blízko Prešova. Už tri a pol roka pracuje v Írsku. Tvrdí, že nevýhoda na Slovensku je v tom, že za to, čo je v Írsku štandard, si doma musí priplácať. „Vagóny v Írsku sú už minimálne dva roky plne vybavené zástrčkami a wifi. Človek sa nenudí, ak si náhodou nezabudne kábel alebo slúchadlá. Na Slovensku sa za to musí platiť, treba si kúpiť prvú triedu. Jednoducho, ak chceš niečo extra na Slovensku, tak plať. Nikdy tam necítiť zápach z toaliet. Nenájdete žiadnu špinavú záchodovú dosku a podobne.“ Je to však aj o ľuďoch. „Íri sú oveľa čistotnejší,“ vyhlásil Roman. Je však niečo, čo by v našich vlakoch vyzdvihol. „Tam nemajú žiadne kupé, takže ak by niekto chcel súkromie, bohužiaľ,“ dodal Roman.

Rušňovodič osobného vlaku (ktorý nechcel byť menovaný) nám k novým štandardom cestovania povedal: „Slúžim na tratiach na východnom Slovensku už 38 rokov. Viete, čo sa robí tam hore, je všetko pekné, ale kým to príde tu k nám na východ, tak je to o ničom. Áno, malo by to tak byť, štandardy by sa mali zlepšovať, ale vidíme sami, že aj na tejto lokálnej trati máme staré mašinky. Všetko je po starom. Keď sa vymyslí niečo nové, zostane to v Bratislave, a potom keď sa tam niečo vyradí, ide to sem na východ. Všetko závisí od peňazí, a tých je zvyčajne málo alebo nie sú na správnom mieste.“

Podľa Anny Molčanovej z Bardejova, ktorá pracuje ako osobná pokladníčka v Železničnej spoločnosti Slovensko, sú nové súpravy, ktoré premávajú na trati Bardejov - Prešov raz, cez víkend aj dvakrát denne, perfektné. „Je v nich naozaj vysoký štandard cestovania. Sú vybavené zástrčkami, wifi pripojením atď. Čo sa týka starších, motorových vozňov, tak v tých je štandard klasický, taký, na aký sme boli zvyknutí predtým. Či sa s tým niečo bude robiť, neviem,“ povedala nám Anna Molčanová.

mh

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 605
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 094
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 664
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 887
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 912
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu