Korzár logo Korzár Prešov
Pondelok, 20. november, 2017 | Meniny má Félix
Pridajte si svoje mesto

Štát sľubuje kultúrnejšie cestovanie vlakmi

Zápach zo záchodov, neprimeraná teplota či zničené sedadlá sa v slovenských vlakoch a na staniciach majú stať minulosťou.

Osobný vlak z Bardejova do Prešova. Podľa rušňovodiča ľahko v Bratislave vymyslieť, ťažšie na východe zrealizovať.(Zdroj: Mario Hudák)



BARDEJOV. Cestujúcich železničnou dopravou čaká podľa ministerstva dopravy zlepšenie úrovne cestovania. Ministerstvo avizovalo, že od Nového roka bude zavádzať nové štandardy vlakovej dopravy. Netýkajú sa len interiéru vlakov, ale aj železničných staníc.

Minister Ján Počiatek (Smer) uviedol: „Vlaková doprava nie je len o tom, aby sa cestujúci odviezli z jedného miesta do druhého. Ale aj o tom, aby ich cesta bola príjemným zážitkom. Aby mali motiváciu využívať vlaky čo možno najviac.“

A zmeny sa podľa neho nebudú týkať iba interiéru vlakov. „Štandardy, ktoré od Nového roka začneme postupne zavádzať na celom Slovensku, zvýšia nielen úroveň cestovania vo vlakoch, ale zlepšia aj situáciu na železničných staniciach,“ myslí si minister.

Zástrčky a wifi

Povinnou výbavou budú funkčné zástrčky vo vozňoch prvej triedy na vnútroštátnych trasách a bezplatné wifi pripojenie vo vozňoch prvej triedy vnútroštátnych rýchlikov na trati Bratislava - Žilina - Košice.

Prepravcovia budú mať povinnosť zabezpečiť, aby teplota v interiéri vozňov neklesla nikdy pod 18 stupňov Celzia.

A ak bude v lete teplota viac ako 30 stupňov, budú mať cestujúci vo vlakoch vybavených klimatizáciou garantovanú teplotu o päť stupňov nižšiu ako vonku.

Vybavené toalety bez zápachu

Už od začiatku roka budú musieť železniční dopravcovia dbať aj na to, aby sa z toaliet vo vlakoch nešíril nepríjemný zápach.

Najneskôr do jedného roka budú musieť zabezpečiť, aby v každom vozni osobného vlaku fungovala minimálne jedna toaleta počas celej cesty vlaku.

Toaleta musí byť nielen vybavená umývadlom s vodou, ale aj ostatnými hygienickými potrebami ako mydlo, toaletný papier a utierky.

Aj miesta pre bicykle

Ministerstvo určilo 57 staníc, na ktorých sa budú štandardy zavádzať prioritne.

Zlepšia sa nielen služby pre cestujúcich, ale aj úroveň samotných staníc. Priestory staníc musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode.

Stanice so zavedenou pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať pre cestujúcich dostupné splachovacie toalety. Železnice sa budú musieť postarať aj o exteriér staníc, prevádzkovateľ bude musieť odstraňovať škvrny, hrdzu či grafity. Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektor A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť príslušný vozeň.

Potešia sa aj cyklisti. Od nového roka musí byť na každých 50 sedadiel regionálneho osobného vlaku a na každých 100 sedadiel diaľkového osobného vlaku vytvorená možnosť prepraviť bicykel.

Fakty

Prehľad vybraných štandardov vo vlakoch, ktoré platia od 1. januára 2014:

Povinné budú funkčné elektrické zásuvky s napätím 220 V na pripojenie zariadení s nízkym odberom elektrickej energie a to minimálne vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych vlakov R.

Zabezpečená musí byť plná funkčnosť polohovateľných sedadiel, ako aj ďalších polohovateľných zariadení.

Viditeľné opravy poťahov môžu byť vykonané nanajvýš na 5 % sedadla/operadla a musia byť vykonané odborne.

Všetky sedadlá vozňov 1. triedy s textilným poťahom opierok hlavy musia mať pred odchodom vlaku čisté návleky.

V staniciach s technicko-hospodárskou údržbou (THÚ) sa návleky na opierky hlavy vymenia v prípade zistenia ich znečistenia.

V prípade ostatných vozňov (2. trieda) nesmú byť textilné opierky hlavy znečistené.

Interiérové sklené steny musia byť celistvé, bez známok poškodenia, ktoré by mohlo ohroziť cestujúcu verejnosť.

V každom vozni musí počas osvetľovacieho obdobia neobmedzene svietiť najmenej 80 % svietidiel, zariadenia pre tlmenie osvetlenia cestujúcimi musia byť funkčné vo všetkých prípadoch.

Zariadenie pre informovanie cestujúcich musí byť funkčné v primeranej hlasitosti a viditeľnosti, bez výpadkov a rušivých pazvukov. Vo vozňoch nesmie byť cítiť žiadny nepríjemný zápach z WC.

Zdroj: MDVaRR

Anketa

Čo hovoria na pohodlie cestovania vlakom cestujúci a železničiari?

Opýtali sme sa na železničnej stanici v Bardejove.

Rudolf Jutka z Bartošoviec síce necestuje často, ale s cestovaním vo vlaku je spokojný. „Ak cestujem, tak len z Bardejova do Bartošoviec. Myslím si, že vo vlaku je čisto a teplo. A nové súpravy, ktoré teraz z Bardejova jazdia, sú moderné a komfortné,“ prezradil.

Rudolf Sabol, ktorý celý život pracoval ako vozmajster na železnici, je tiež s cestovaním osobným vlakom z Bardejova do Prešova spokojný. „Vlaky sú pohodlné, samozrejme, ešte je čo zlepšovať, ale celkovo k pohodliu cestovania nemám výhrady,“ povedal nám pán Sabol.

Pán Marián, ktorý sa pred odchodom vlaku na stanici lúčil so svojou priateľkou, často cestuje vlakom z Bardejova cez Prešov a Kysak až do Bratislavy. „Vlaky by mohli chodiť aj častejšie. V rýchlikoch sú hygienické štandardy aj pohodlnosť cestovania podľa mňa na celkom dobrej úrovni. Uvítal by som ale niekedy čistejšie toalety alebo pohodlnejšie sedadlá, hlavne na takýchto lokálnych tratiach,“ komentoval svoje skúsenosti s cestovaním vo vlaku.

Roman Mašlej pochádza z dediny blízko Prešova. Už tri a pol roka pracuje v Írsku. Tvrdí, že nevýhoda na Slovensku je v tom, že za to, čo je v Írsku štandard, si doma musí priplácať. „Vagóny v Írsku sú už minimálne dva roky plne vybavené zástrčkami a wifi. Človek sa nenudí, ak si náhodou nezabudne kábel alebo slúchadlá. Na Slovensku sa za to musí platiť, treba si kúpiť prvú triedu. Jednoducho, ak chceš niečo extra na Slovensku, tak plať. Nikdy tam necítiť zápach z toaliet. Nenájdete žiadnu špinavú záchodovú dosku a podobne.“ Je to však aj o ľuďoch. „Íri sú oveľa čistotnejší,“ vyhlásil Roman. Je však niečo, čo by v našich vlakoch vyzdvihol. „Tam nemajú žiadne kupé, takže ak by niekto chcel súkromie, bohužiaľ,“ dodal Roman.

Rušňovodič osobného vlaku (ktorý nechcel byť menovaný) nám k novým štandardom cestovania povedal: „Slúžim na tratiach na východnom Slovensku už 38 rokov. Viete, čo sa robí tam hore, je všetko pekné, ale kým to príde tu k nám na východ, tak je to o ničom. Áno, malo by to tak byť, štandardy by sa mali zlepšovať, ale vidíme sami, že aj na tejto lokálnej trati máme staré mašinky. Všetko je po starom. Keď sa vymyslí niečo nové, zostane to v Bratislave, a potom keď sa tam niečo vyradí, ide to sem na východ. Všetko závisí od peňazí, a tých je zvyčajne málo alebo nie sú na správnom mieste.“

Podľa Anny Molčanovej z Bardejova, ktorá pracuje ako osobná pokladníčka v Železničnej spoločnosti Slovensko, sú nové súpravy, ktoré premávajú na trati Bardejov - Prešov raz, cez víkend aj dvakrát denne, perfektné. „Je v nich naozaj vysoký štandard cestovania. Sú vybavené zástrčkami, wifi pripojením atď. Čo sa týka starších, motorových vozňov, tak v tých je štandard klasický, taký, na aký sme boli zvyknutí predtým. Či sa s tým niečo bude robiť, neviem,“ povedala nám Anna Molčanová.

mh

Neprehliadnite tiež

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

SVET

Zomrel masový vrah Charles Manson

Manson zomrel vo väzení prirodzenou smrťou.

Najčítanejšie na Prešov Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  2. Modern luxury next to the Blue Church
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  8. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 173
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 955
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 066
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 671
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 547
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 405
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 076
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 010
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 826
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 720

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop