Šancu majú ako subdodávatelia.
BARDEJOV. Juhozápadný obchvat mesta sa plánuje už pätnásť rokov. Slovenská správa ciest začiatkom januára oznámila, že pripravuje tender na jeho výstavbu.
Obchvat bude dlhý 5,3 kilometra, predpokladaná cena je 31,43 milióna eur.
Financie potečú z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a štátneho Operačného program Doprava. Z centra mesta odkloní dopravu na Poprad z oboch smerov, z Prešova aj Svidníka (a opačne).
Financie odkontrolujú cestári
Vo Vestníku vejejného obstarávania bolo 11. januára zverejnené Predbežné oznámenie na predmet zákazky „I/77 Bardejov, juhozápadný obchvat“. Čoskoro by teda malo byť vyhlásené aj verejné obstarávanie.
Podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest (SSC) Zuzany Hromcovej boli Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania a súťažné podklady predložené na schválenie ministerstvu dopravy a čaká sa na ich odsúhlasenie.
„Výsledná cena vyjde z výsledku verejného obstarávania. Tok financií bude ako hlavný investor kontrolovať Slovenská správa ciest,“ vysvetlila Hromcová.
Tranzitná doprava na ceste I/77 povedie mimo zastavaného územia mesta.
Podľa Hromcovej sa odľahčenie dopravy priaznivo prejaví na znížení negatívnych vplyvov na životné prostredie aj na obyvateľov Bardejova.
„Realizácia projektu bude mať významný vplyv aj na zvýšenie bezpečnosti premávky a zníženie počtu dopravných nehôd. Prispeje k úspore času účastníkov tranzitnej dopravy, ako aj vodičov užívajúcich pôvodnú komunikáciu cez obytnú časť a zvýši tak ich dopravný komfort,“ dodala Hromcová.
Súčasťou obchvatu budú podľa cestárov aj tri metre vysoké protihlukové steny z trieskocementových tvárnic na štyroch úsekoch v celkovej dĺžke 1 614 metrov.
Odkloniť tranzit
Podľa Jozefa Mačejovského z oddelenia životného prostredia Mestského úradu v Bardejove je hlavný efekt ten, že doprava, ktorá nemusí ísť cez mesto, pôjde po obchvate. Kamióny a nákladné autá, ktoré teraz mestom len prechádzajú, už nebudú zaťažovať komunikácie v centre.
„Druhú časť odľahčenia dopravy tvoria vodiči zo sídliska Obrancov mieru, ktorí chcú ísť na Starú Ľubovňu. Tí budú môcť po obchvate z juhu obísť mesto bez toho, aby prechádzali Dlhým radom alebo Štefánikovou ulicou.“
Obchvat je podľa Mačejovského projektovaný ako rýchlostná komunikácia. Obsahuje tri odbočenia a štyri premostenia.
Pamätá sa aj na zásobovacie cesty na polia a do záhradkárskych osád, v blízkosti ktorých obchvat povedie. Neďaleko nich by mali vzniknúť aj nové cyklistické trasy.
„Majetkovoprávne vysporiadanie robil štát prostredníctvom SSC. Pokiaľ viem, tak vysporiadanie je hotové na 99%. Dve lokality zostávajú zatiaľ nevysporiadané,“ upresnil Mačejovský.
Stavebné povolenie by podľa neho malo byť najprv vydané na prvú etapu stavby, to znamená od hrádze (premostenia) cez Topľu za obcou Mokroluh až po sídlisko Družba.
Po vysporiadaní zostávajúcich lokalít by sa malo pokračovať v druhej etape, teda zo sídliska Družba až po napojenie na komunikáciu I/77 smerom z Prešova na Svidník pri mestskom cintoríne.
Hanuščak vidí šancu aj pre domáce firmy
O tom, že začiatkom jari by sa mali začať práce na miliardovom obchvate, informoval aj primátor Bardejova Boris Hanuščak (Smer).
Starostov obcí okresu Bardejov na spoločnom zasadnutí vo Sveržove s tým vo svojom príhovore oboznámil minulý štvrtok.
Podľa primátora tender, ktorý vyhlási Slovenská správa ciest, nevyhrajú bardejovské firmy.
Víťazné firmy ale podľa neho určite budú hľadať subdodávateľov v meste a okrese Bardejov.
Fakty
Bardejov - juhozápadný obchvat
Trasa juhozápadného obchvatu mesta Bardejov má začiatok za obcou Mokroluh.
Povedie z cesty I/77 za Mokroluhom v časti Pod Dúbravou na juh, kde v časti Pri Hati bude križovať rieku Topľa. Odtiaľ sa bude stáčať juhovýchodným smerom ponad sídlisko Družba a zástavbu rodinných domov (časť Dlhé role). Odtiaľ povedie paralelne s Ťačevskou ulicou ponad garáže nad sídliskom Obrancov mieru (Komenského ulica), odkiaľ pôjde východným smerom pomedzi reštauráciou Arkáda a mestským cintorínom, kde sa oblúkom stočí severovýchodne a na ulici Kpt. Nálepku sa napojí na cestu 545 z Prešova.
Obchvat je navrhnutý ako rýchlostná komunikácia v šírkovom usporiadaní s jazdnými pruhmi šírky 2 x 3,5 metra a spevnenou krajnicou šírky 2 x 1,5 metra, celková dĺžka úpravy cesty I/77 je 5 310 metrov.
Bude obsahovať štyri premostenia a tri odbočenia na vedľajšie cesty.
Súčasťou obchvatu budú podľa cestárov aj tri metre vysoké protihlukové steny z trieskocementových tvárnic na štyroch úsekoch v celkovej dĺžke 1614 metrov.
Stavebné práce by mali začať ma jar tohto roku, plánovaná výstavba by mala trvať 17 mesiacov, ukončený by mal byť najneskôr do troch rokov.
Predpokladané náklady na jeho stavbu sú 31,43 milióna eur.
mh
Anketa
Čo si myslíte o stavbe obchvatu v Bardejove?
Opýtali sme sa v uliciach Bardejova.
Vladimír Dzamba, Bardejov: „Prisťahovali sme sa tu len nedávno zo Svidníka. Ten obchvat musia urobiť, hlavne pre nás, ktorí bývame tu na Štefánikovej ulici. Máme nový dom a bojíme sa, že ak by obchvat nebol, mohli by nám popraskať rohy, takže to len vítame. Aj vychádzanie z dvora na cestu bude menej komplikované“
Pavol Tej, Bardejov: „Podľa mňa by to malo byť dobre. Aj nám vadí, že nám po ulici jazdia nákladné autá, aj keď bývame mimo hlavnej trasy na Družstevnej ulici. Samozrejme, vychádzanie na križovatku od štadióna na hlavnú cestu by sa malo odľahčiť. Pre autá, ktoré idú z Mikulovskej ulice, niekedy na križovatke čakám aj päť minút.“
Anna Ďenďurová, Bardejov: „Pri štvrtej základnej škole je situácia na križovatke katastrofálna. Ani jeden vodič nespomalí, pokiaľ sami nevkročíte na vozovku. Keď idem s dieťaťom zo školy, je to veľmi nebezpečné. Takže pre nás je to dobrá správa, vítame to.“
mh
Predpokladaná trasa obchvatu. Pokračovať bude okolo hate cez rieku Topľa, ponad sídlisko Družba a Ťačevskú ulicu k mestskému cintorínu až na cestu Prešov-Svidník. Foto: MH
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári