Korzár logo Korzár Prešov

Bardejovský obchvat začnú stavať na jar

Podľa bardejovského primátora tridsaťmiliónový tender určite nevyhrajú firmy z Bardejova.

Začínať by mal za obcou Mokroluh. Niekde v týchto miestach bude napojený na cestu do Starej Ľubovne.Začínať by mal za obcou Mokroluh. Niekde v týchto miestach bude napojený na cestu do Starej Ľubovne. (Zdroj: Mario Hudák)

Šancu majú ako subdodávatelia.

BARDEJOV. Juhozápadný obchvat mesta sa plánuje už pätnásť rokov. Slovenská správa ciest začiatkom januára oznámila, že pripravuje tender na jeho výstavbu.

Obchvat bude dlhý 5,3 kilometra, predpokladaná cena je 31,43 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Financie potečú z Európskeho fondu regionálneho rozvoja a štátneho Operačného program Doprava. Z centra mesta odkloní dopravu na Poprad z oboch smerov, z Prešova aj Svidníka (a opačne).

Financie odkontrolujú cestári

Vo Vestníku vejejného obstarávania bolo 11. januára zverejnené Predbežné oznámenie na predmet zákazky „I/77 Bardejov, juhozápadný obchvat“. Čoskoro by teda malo byť vyhlásené aj verejné obstarávanie.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest (SSC) Zuzany Hromcovej boli Oznámenie o vyhlásení verejného obstarávania a súťažné podklady predložené na schválenie ministerstvu dopravy a čaká sa na ich odsúhlasenie.

„Výsledná cena vyjde z výsledku verejného obstarávania. Tok financií bude ako hlavný investor kontrolovať Slovenská správa ciest,“ vysvetlila Hromcová.

Tranzitná doprava na ceste I/77 povedie mimo zastavaného územia mesta.

Podľa Hromcovej sa odľahčenie dopravy priaznivo prejaví na znížení negatívnych vplyvov na životné prostredie aj na obyvateľov Bardejova.

„Realizácia projektu bude mať významný vplyv aj na zvýšenie bezpečnosti premávky a zníženie počtu dopravných nehôd. Prispeje k úspore času účastníkov tranzitnej dopravy, ako aj vodičov užívajúcich pôvodnú komunikáciu cez obytnú časť a zvýši tak ich dopravný komfort,“ dodala Hromcová.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou obchvatu budú podľa cestárov aj tri metre vysoké protihlukové steny z trieskocementových tvárnic na štyroch úsekoch v celkovej dĺžke 1 614 metrov.

Odkloniť tranzit

Podľa Jozefa Mačejovského z oddelenia životného prostredia Mestského úradu v Bardejove je hlavný efekt ten, že doprava, ktorá nemusí ísť cez mesto, pôjde po obchvate. Kamióny a nákladné autá, ktoré teraz mestom len prechádzajú, už nebudú zaťažovať komunikácie v centre.

„Druhú časť odľahčenia dopravy tvoria vodiči zo sídliska Obrancov mieru, ktorí chcú ísť na Starú Ľubovňu. Tí budú môcť po obchvate z juhu obísť mesto bez toho, aby prechádzali Dlhým radom alebo Štefánikovou ulicou.“

Obchvat je podľa Mačejovského projektovaný ako rýchlostná komunikácia. Obsahuje tri odbočenia a štyri premostenia.

SkryťVypnúť reklamu

Pamätá sa aj na zásobovacie cesty na polia a do záhradkárskych osád, v blízkosti ktorých obchvat povedie. Neďaleko nich by mali vzniknúť aj nové cyklistické trasy.

„Majetkovoprávne vysporiadanie robil štát prostredníctvom SSC. Pokiaľ viem, tak vysporiadanie je hotové na 99%. Dve lokality zostávajú zatiaľ nevysporiadané,“ upresnil Mačejovský.

Stavebné povolenie by podľa neho malo byť najprv vydané na prvú etapu stavby, to znamená od hrádze (premostenia) cez Topľu za obcou Mokroluh až po sídlisko Družba.

Po vysporiadaní zostávajúcich lokalít by sa malo pokračovať v druhej etape, teda zo sídliska Družba až po napojenie na komunikáciu I/77 smerom z Prešova na Svidník pri mestskom cintoríne.

Hanuščak vidí šancu aj pre domáce firmy

O tom, že začiatkom jari by sa mali začať práce na miliardovom obchvate, informoval aj primátor Bardejova Boris Hanuščak (Smer).

Starostov obcí okresu Bardejov na spoločnom zasadnutí vo Sveržove s tým vo svojom príhovore oboznámil minulý štvrtok.

Podľa primátora tender, ktorý vyhlási Slovenská správa ciest, nevyhrajú bardejovské firmy.

Víťazné firmy ale podľa neho určite budú hľadať subdodávateľov v meste a okrese Bardejov.

Fakty

Bardejov - juhozápadný obchvat

Trasa juhozápadného obchvatu mesta Bardejov má začiatok za obcou Mokroluh.

Povedie z cesty I/77 za Mokroluhom v časti Pod Dúbravou na juh, kde v časti Pri Hati bude križovať rieku Topľa. Odtiaľ sa bude stáčať juhovýchodným smerom ponad sídlisko Družba a zástavbu rodinných domov (časť Dlhé role). Odtiaľ povedie paralelne s Ťačevskou ulicou ponad garáže nad sídliskom Obrancov mieru (Komenského ulica), odkiaľ pôjde východným smerom pomedzi reštauráciou Arkáda a mestským cintorínom, kde sa oblúkom stočí severovýchodne a na ulici Kpt. Nálepku sa napojí na cestu 545 z Prešova.

Obchvat je navrhnutý ako rýchlostná komunikácia v šírkovom usporiadaní s jazdnými pruhmi šírky 2 x 3,5 metra a spevnenou krajnicou šírky 2 x 1,5 metra, celková dĺžka úpravy cesty I/77 je 5 310 metrov.

Bude obsahovať štyri premostenia a tri odbočenia na vedľajšie cesty.

Súčasťou obchvatu budú podľa cestárov aj tri metre vysoké protihlukové steny z trieskocementových tvárnic na štyroch úsekoch v celkovej dĺžke 1614 metrov.

Stavebné práce by mali začať ma jar tohto roku, plánovaná výstavba by mala trvať 17 mesiacov, ukončený by mal byť najneskôr do troch rokov.

Predpokladané náklady na jeho stavbu sú 31,43 milióna eur.

mh

Anketa

Čo si myslíte o stavbe obchvatu v Bardejove?

Opýtali sme sa v uliciach Bardejova.

Vladimír Dzamba, Bardejov: „Prisťahovali sme sa tu len nedávno zo Svidníka. Ten obchvat musia urobiť, hlavne pre nás, ktorí bývame tu na Štefánikovej ulici. Máme nový dom a bojíme sa, že ak by obchvat nebol, mohli by nám popraskať rohy, takže to len vítame. Aj vychádzanie z dvora na cestu bude menej komplikované“

Pavol Tej, Bardejov: „Podľa mňa by to malo byť dobre. Aj nám vadí, že nám po ulici jazdia nákladné autá, aj keď bývame mimo hlavnej trasy na Družstevnej ulici. Samozrejme, vychádzanie na križovatku od štadióna na hlavnú cestu by sa malo odľahčiť. Pre autá, ktoré idú z Mikulovskej ulice, niekedy na križovatke čakám aj päť minút.“

Anna Ďenďurová, Bardejov: „Pri štvrtej základnej škole je situácia na križovatke katastrofálna. Ani jeden vodič nespomalí, pokiaľ sami nevkročíte na vozovku. Keď idem s dieťaťom zo školy, je to veľmi nebezpečné. Takže pre nás je to dobrá správa, vítame to.“

mh

872f74edd0b4c347ab49df1cc5f86730_res.jpg

Predpokladaná trasa obchvatu. Pokračovať bude okolo hate cez rieku Topľa, ponad sídlisko Družba a Ťačevskú ulicu k mestskému cintorínu až na cestu Prešov-Svidník. Foto: MH

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 492
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 091
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 664
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 892
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 911
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 290
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 997
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 222
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 854
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 189
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 290
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 997
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 816
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 222
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 854
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 189
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu