Korzár logo Korzár Prešov

Šoférov pribúda, žiadajú si ich aj zamestnávatelia

Záujem o vodičské preukazy dlhodobo rastie a s nimi stúpa aj počet šoférov na cestách.

Autoškoly. O záujemcov nemajú núdzu.Autoškoly. O záujemcov nemajú núdzu. (Zdroj: map)

Zaujímavé je, že v posledných mesiacoch si robia „vodičáky“ skôr ženy, než muži.

PREŠOV. Za minulý rok bolo v Prešove vystavených 11 346 vodičských oprávnení, prevažovali vodičské oprávnenia na skupinu „B“, ktorých bolo 9 196.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Z krátkodobého hľadiska kolíše na úrovni niekoľko tisíc udelených vodičských oprávnení do plusu alebo do mínusu pri porovnávaní predchádzajúcich rokov,“ povedala hovorkyňa KR PZ Prešov Jana Migaľová.
Ako však dodáva, pri hodnotení počtu vodičských oprávnení zaznamenávajú stúpajúci trend.

SkryťVypnúť reklamu

Šoférovať chcú muži aj ženy

Porovnanie počtu mužov a žien za volantom autoškôl je kolísavé.

„Štatisticky by sme si to museli presne zistiť, kto prevažuje. Ťažko povedať, momentálne je všetkých viac,“ povedal Vladimír Šandala, majiteľ jednej z prešovských autoškôl.

„Snažili sme sa to spriemerovať, ale nedá sa to veľmi odhadnúť. V poslednom čase máme prevahu dievčat. Avšak, ako som si všimla, chlapci začínajú v 16–ich rokoch. Dievčatá skôr čakajú do tej 17-ky, 18-ky,“ hodnotila Tatiana Kaňuchová, administratívna pracovníčka v prvom kontakte s klientmi v ďalšej prešovskej autoškole.

Ale ako potvrdzuje, v aktuálne prebiehajúcom januárovom kurze majú 8 dievčat a 12 chlapcov. No napríklad v novembri mali kurz, kde bol len jediný chlapec.

Nielen k 18. narodeninám

Zisťovali sme, či je trendom dostávať vodičský preukaz k 18. narodeninám, resp. si ho urobiť počas školy, alebo sa o získanie oprávnenia snažia aj vekovo starší.

SkryťVypnúť reklamu

„V roku 2013 bolo z počtu 9 196 žiadateľov do 18. roku veku udelených 2 278 vodičských oprávnení a žiadateľom po 18. roku 6 918 vodičských oprávnení,“ informovala Jana Migaľová.

Získať vodičák spolu s nadobudnutím veku 18 rokov je pre mladých atraktívne. Je to vraj aj vďaka potrebám spoločnosti.

„Z hľadiska veku prevažujú hlavne 17 a 18-roční. Čím sú starší, tým sa ich počet znižuje. Hlavne tí mladší si robia vodičáky, lebo vedia, aké je to podstatné a dôležité na trhu,“ hodnotil Vladimír Šandala.

Už v sedemnástke

V súčasnosti už existuje možnosť získať „vodičák“ aj v 17–ich rokoch. Mladí túto možnosť vítajú.

„Čo sa týka veku, čoraz častejšie k nám chodia 16, 17, 18-roční študenti. Odkedy je takáto možnosť, využívajú to. Taký priemer je, povedala by som, 17 rokov. Starších ročníkov je pomenej, ale v každom kurze sa nájdu traja, štyria,“ povedala Tatiana Kaňuchová.

SkryťVypnúť reklamu

Inštruktori sa zhodujú aj v tom, že určite platí, čím je človek starší, tým to ide ťažšie.

„Mladí sú odvážnejší a staršie ročníky skôr prestrašené, cítia zodpovednosť,“ hovorí Kaňuchová. Nie je to však podľa nej pravidlo, ich autoškola má pobočky okrem Prešova aj v Košiciach a Sabinove. „V košickej pobočke máme pani, ktorá má cez 60-ku, teda nájdu sa aj také príklady,“ potvrdzuje.

Mladí vodičáky chcú

Peter (19) zo Sabinova vodičák už má. „Urobil som si ho a som rád, lebo dnes je dobré vedieť šoférovať. Dosť často sedím za volantom hlavne cez víkendy, baví ma šoférovanie.“

Levočanka Jana (26) robí vodičák teraz. „Mala som obavy, nikdy som nemala túžbu šoférovať. Ale odkedy mám priateľa v Prešove, tak to bolo také nakopnutie. Momentálne mám jazdy, učím sa teóriu a dúfam, že sa dopracujem aj k vodičáku,“ smeje sa.

„Pre mňa je vodičák darček od našich k 18-ke. Robím teraz jazdy a veľmi sa už naň teším,“ hovorí Prešovčan Michal (17).

Len „zoficiálniť“

V autoškole sa však stretávajú aj s vtipnými príhodami.

„Mali sme tu staršieho pána. Chodil k nám na výučbu na aute,“ hovorí Tatiana Kaňuchová. Aj po výučbe si sadal do auta, ako šofér. Nakoniec sa dozvedeli, ako to vlastne je.

„Vraj celý život jazdil bez vodičského a teraz si to chcel zoficiálniť,“ hovorí s úsmevom Kaňuchová.

Zistili sme

Absolvujete, ale vodičák dostať nemusíte

V prevažnej miere je v autoškolách záujem o vodičský preukaz typu B. Minulý rok ich získalo 9 196 vodičov.

V roku 2011 získalo vodičské oprávnenie 13 213 vodičov, v roku 2012 ich bolo 14 283, v roku 2013 pribudlo 11 346 vodičov.

Pri štatistikách nehodovosti je uvedené, že za 9 mesiacov roka 2013 vodiči s praxou do 1 roka zavinili 12 nehôd, s praxou do 1-2 rokov 152 dopravných nehôd.

Vodiči vo veku 18-20 rokov mali na svedomí 96 nehôd. Pri vekovej kategórii 21-24 bol počet dopravných nehôd 139.

Napriek tomu, že absolvujete vodičský kurz, nie je ešte celkom isté, že sa k vodičskému preukazu aj dostanete. „Počas skúšok na vodičský preukaz v roku 2013 z počtu 14 231 žiadateľov 27,88 % kritériám nevyhovelo a skúškami neprešlo,“ informovala hovorkyňa polície.

Najväčšia miera neúspešnosti bola zaznamenaná v rámci skúšky z vedenia motorového vozidla na cestnej premávke a na autocvičisku (tu bola miera neúspešnosti 16,31 %).

map



Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  2. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  3. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  4. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  5. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  6. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  8. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 58 492
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 091
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 664
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 441
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 892
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 150
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 911
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 146
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 94 138
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 999
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 817
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 224
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 856
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 191
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 749
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu