Vyrieši obchvat zásobovanie priemyselných zón? Prečo povedie v blízkosti bytoviek, domov a oddychovej zóny? Neohrozí vodné zdroje a životné prostredie v jeho blízkosti?
BARDEJOV. Pripravovaná výstavba juhozápadného obchvatu priniesla aj kritické reakcie zo strany obyvateľov bytov a domov, v blízkosti ktorých obchvat povedie.
Juhozápadný obchvat mesta sa plánuje už minimálne pätnásť rokov. Slovenská správa ciest (SSC) začiatkom januára oznámila, že pripravuje tender na jeho výstavbu.
Obchvat má byť dlhý 5,3 kilometra a jeho predpokladaná cena je 31,43 milióna eur.
Začínať sa bude na ceste I/77 za Mokroluhom v časti Pod Dúbravou a povedie na juh, kde v časti Pri Hati bude križovať rieku Topľa.
Ďalej sa bude stáčať juhovýchodným smerom ponad sídlisko Družba a zástavbu rodinných domov nad Družbou (časť Dlhé role).
Odtiaľ povedie paralelne s Ťačevskou ulicou tesne ponad garáže nad Sídliskom obrancov mieru, odkiaľ pôjde východným smerom pomedzi reštauráciu Arkáda a cintorín, kde sa oblúkom stočí severovýchodne a na Ulici kpt. Nálepku sa napojí na cestu 545 z Prešova na Svidník.
Obchvat je navrhnutý ako rýchlostná komunikácia v šírkovom usporiadaní s jazdnými pruhmi šírky 2 x 3,5 metra a spevnenou krajnicou šírky 2 x 1,5 metra. Celková dĺžka úpravy cesty I/77 je 5 310 metrov.
Rozdelí obchvat ľudí v Bardejove?
Zatiaľ čo ľudia z ulice Dlhý rad a Štefánikova obchvat vítajú a od jeho výstavby si sľubujú hlavne odľahčenie kamiónovej dopravy prechádzajúcej z centra smerom na Starú Ľubovňu, obyvatelia ulice Tačevskej, Komenského a zástavby rodinných domov nad sídliskom Družba, v bezprostrednej blízkosti ktorých povedie, už takí nadšení nie sú.
Trápi ich jednak otázka, prečo obchvat povedie v tesnej blízkosti ich bytoviek a rodinných domov na Tačevskej a Chyzerovej ulici.
Vadí im aj to, že obchvat má prechdázať rekreačnou a oddychovou zónou smerom z Bardejova na Mihaľov, teda v tesnej blízkosti záhradkárskej oblasti, vodného zdroja a kyslíkovej dráhy.
Hlavný problém ale vidia v zásobovaní bardejovských priemyselných zón smerom na Svidník, Bardejovskú Novú Ves a Starú Ľubovňu. Podľa nich obchvat vôbec nezohľadňuje umiestnenie týchto priemyselných zón a nerieši ich zásobovanie.
Podľa hovorkyne Slovenskej správy ciest, investora a spracovateľa projektu obchvatu Zuzany Hromcovej bude zo smeru od Prešova a Starej Ľubovne obchvat slúžiť aj na prístup k priemyselným zónam.
Vyplýva to z umiestnenia štyroch nových križovatiek, ktorými sa bude obchvat napájať na existujúce komunikácie.
„Zo smeru od Svidníka bude potom doprava riešená po jestvujúcej cestnej sieti,“ uviedla Hromcová.
SSC: Vodné zdroje nie sú ohrozené
Na našu otázku, prečo je obchvat umiestnený v bezprostrednej blízkosti obytných zón, hovorkyňa odpovedala slovami: „Jeho umiestnenie je v súlade s územným plánom mesta Bardejov, s územným plánom Prešovského samosprávneho kraja, ako aj v súlade s rozhodnutím o umiestnení stavby. Pred územným konaním prebehol proces posudzovania vplyvov navrhovaných činností na životné prostredie (EIA), ktorý odporučil najvhodnejšiu trasu obchvatu z pohľadu jeho vplyvu na zložky životného prostredia.“
Aby sa nenarušila kvalita vody a vodných zdrojov, budú podľa Hromcovej v úseku po rieku Topľa vzhľadom na blízkosť ochranného pásma vodných zdrojov I. stupňa zrážkové vody z vozovky zachytávané do cestnej kanalizácie a cez odlučovač ropných látok vyústené do rieky Topľa.
„Vzhľadom na spomínané ochranné pásmo je v celom tomto úseku v dĺžke asi 2 km navrhnuté záchytné bezpečnostné zariadenie a drenážno-izolačný geokompozit na zamedzenie prenikania zrážkovej vody z vozovky cez násypové teleso do podložia,“ dodala Zuzana Hromcová.
Mesto: Iné riešenie obchvatu nie je možné
„Dve hlavné záťažové osi pre sídelný útvar mesta Bardejov sú juho-západná a juho-severná. Na obidve boli spracované štúdie a za kritickejšiu bola vyhodnotená juho-západná, ktorá sa preto dostala do prípravy a následnej výstavby skôr. Juhozápadným obchvatom sa odbremení centrum mesta, cez ktoré juho-západná os v súčasnosti prechádza,“ povedal k situácii vedúci kancelárie bardejovského primátora Jozef Guliga.
Na otázku, prečo je obchvat umiestnený v bezprostrednej blízkosti obytnej zóny na Sídlisku obrancov mieru, Guliga odpovedal: „Konfigurácia terénu, v ktorom mesto Bardejov historicky vzniklo a postupne sa rozvíja, iné riešenie juhozápadného obchvatu neumožňuje.“
Podľa neho stavba nevedie v bezprostrednej blízkosti rekreačnej zóny Mihaľov a nebude mať negatívny vplyv na životné prostredie.
Odborník: Všetko môže ošetriť projekt
Podľa profesora Jána Čelka z Katedry cestného staviteľstva Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity je úlohou obchvatu odkloniť nežiaducu dopravu zo sídelného útvaru a znížiť jej negatívny vplyv na obyvateľstvo a životné prostredie.
„Úlohou obchvatu nie je zásobovanie mestských zón. Funkcia obchvatu je odviesť nežiaducu dopravu. V umiestnení zásobovacej dopravy (napr. aj do priemyselných zón) však môže hrať obchvat zásadnú úlohu. Závisí to ale od polohy obsluhovaných území a polohy obchvatu. Zásadou by malo byť vybudovanie radiál z obchvatu do takýchto oblastí a tiež radiál do centra útvaru,“ upresnil Ján Čelko.
Podľa profesora sa toto všetko dá ošetriť v procese plánovania dopravnej infraštruktúry a jej projektovania.
Anketa
Má podľa vás plánovaný juhozápadný obchvat Bardejova význam?
Aký je váš názor na jeho stavbu?
Opýtali sme sa Bardejovčanov, popri domoch ktorých obchvat povedie.
Mária Ferková (Tačevská 28, Bardejov): Myslím si, že tento obchvat nemá zmysel z troch dôvodov. Za prvé, ak ide o obchvat, mal by byť mimo obytnej zóny. Tento je plánovaný priamo v obytnej zóne, čím myslím bytovky na Komenského a Tačevskej ulici. Prečo sa má napájať pri cintoríne, ak má obchádzať celé mesto? Tak síce nepopraskajú domy dole na Štefánikovej, ale budú praskať domy tu na sídlisku Obrancov mieru. Nič sa tým nevyrieši. Za druhé, ak chcete robiť obchvat mesta, musíte dopredu vyriešiť zásobovanie priemyselných zón. Paradoxom je, že všetky priemyselné zóny v meste obchvat obíde. Ako potom rieši obchvat zásobovanie priemyselných zón? Hlavní prepravcovia a tiež píly sú v priemyselnej časti smerom od Svidníka a na Bardejovskú Novú Ves. A zásobujú hlavne kogeneračku drevom v ďalšej priemyselnej zóne smerom na Poprad. Tak ako sa odľahčí táto doprava? Tretí dôvod je, že územie nad Tačevskou ulicou od cintorína ponad garáže smerom na Mihaľov, kadiaľ obchvat povedie, je oddychová a rekreačná zóna, dokonca je tu aj vodný zdroj, pre ktorý sa nemôže cesta na Mihaľov ani soliť. Ako môže obchvat viesť cez rekreačnú zónu? Náš blok dopadne tak, že budeme mať cestu z jednej strany a obchvat z druhej. Obchvat sa mal podľa mňa riešiť cez Vinbarg, nie cez naše sídlisko.
František Novák (Hruberova ulica, Bardejov): Celý život som robil šoféra z povolania, takže o tomto obchvate som rozmýšľal už dávno. Ak by bol obchvat vedený cez Vinbarg smerom na Svidník, aby prepojil tranzit medzi Svidníkom (Poľskom) a Popradom, bolo by to oveľa lepšie. Tak by sa niečo aj vyriešilo. Podľa môjho názoru, takto vedený obchvat veľký význam nemá. Splní svoj účel maximálne na 50%. Určite bude počuť aj hluk. Najmä v noci. Môj syn má tu nad Družbou postavený rodinný dom, priamo v záhradkárskej oblasti, cez ktorú má obchvat prechádzať.
Jaroslav Ševcov (Chyzerova ulica, Bardejov): Počul som, že tento rok sa má začať. Najlepšie by bolo, keby tu bol pokoj a nič by sa nemenilo. Sme tu ako na dedine, keď tu dajú obchvat, už taký pokoj nebude. Ale my sme na to asi slabí, aby sme to ovplyvnili. Ak by tu nebolo bývanie, nepoviem ani slovo. Dcéra tu kúpila pozemok, ktorý stál milión korún, postavili si tu dom, aby mali pokoj a teraz nám tu budú chodiť autá. To je o ničom. Problém je v tom, že sa to plánovalo vtedy, keď tu ešte nič nebolo, žiadne rodinné domy. Tým pádom nemali vydať ani stavebné povolenie.
mh
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári