Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 1. apríl, 2020 | Meniny má Hugo

Vyšná Šebastová a Severná žiadajú linky MHD

Obyvatelia Vyšnej Šebastovej a Severnej pri Prešove už roky bojujú za rozšírenie liniek mestskej hromadnej dopravy z Prešova.

Vyšná Šebastová. Obyvatelia sa zatiaľ musia spoliehať len na spoje SAD.Vyšná Šebastová. Obyvatelia sa zatiaľ musia spoliehať len na spoje SAD. (Zdroj: Anna Košuthová)

Obyvatelia Vyšnej Šebastovej a Severnej pri Prešove už roky bojujú za to, aby aj pre nich bola dostupná mestská hromadná doprava (MHD). S požiadavkou sa obrátili na Dopravný podnik mesta prešov, a.s. (DPmP) a ten zaujal k žiadosti kladné stanovisko. Všetky podmienky sú vytvorené a obec deklarovala, že sa bude podieľať na financovaní linky z vlastného rozpočtu. Rozhodnúť však musí radnica.

PREŠOV. Napriek tomu, že existujú k požiadavke kladné stanoviská, proces schválenia sa zastavil na tom, že licenciu musí údajne schváliť mestské zastupiteľstvo (MsZ). Komisia pre územný plán, výstavbu, dopravu a životné prostredie pri MsZ, ktorá zasadala v utorok, si však osvojila návrh člena komisie.

Uzniesla sa na tom, že odporúča primátorovi, aby licenciu vydal priamo, ako mu to zákon prikazuje. „Úradníci nám potvrdili, že licenciu vydáva za mesto primátor a v podstate môže rozhodnúť hneď,“ informoval nás po zasadaní komisie Richard Drutarovský (Nova).

Na rokovanie komisie prišli aj starosta obce Vyšná Šebastová Stanislav Šváby (Nova) a obyvatelia, aby vysvetlili, prečo potrebujú linku MHD.

Starosta: Doprava je najväčší problém

Ešte v novembri 2012 v obci zorganizovali anketu, z ktorej vyplynulo, že s doterajšou dopravnou obslužnosťou nie sú spokojní. Dochádzajú do mesta za prácou, do školy, k lekárom, za športom aj kultúrou a pritom sú často odkázaní na individuálnu dopravu. Tamojšie obecné zastupiteľstvo vyčlenilo z rozpočtu na financovanie linky peniaze.

„Vo Vyšnej Šebastovej je toto top téma už vyše 20 rokov. Máme síce spoje SAD, ale je ich len deväť a posledný ide o 19.10 večer. Ľudia, čo pracujú dlhšie, sa už nemajú ako dostať domov. Študenti sa vzdávajú obedov, lebo z Prešova idú dva spoje v priebehu trištvrte hodiny a ďalšie až o dve hodiny, takže zo školy doslova šprintujú, aby to stihli. Cez víkendy spoje SAD chodia po jednom ráno a podvečer. Keby sme mali MHD, získali by sme lepšiu dopravnú dostupnosť do mesta a spoj každé tri hodiny,“ popísal realitu starosta.

Veronika Hasarová býva v časti Vyšnej Šebastovej Severná a tam nechodia spoje SAD cez víkendy vôbec, cez týždeň zriedka.

„Máme pocit, že bez auta sme doslova odrezaní od mesta. Tam je zase problém s parkovaním, nehovoriac o platených parkoviskách a všetko sa pre nás predražuje. Žije tu asi 200 obyvateľov, mladé rodiny majú deti a komplikuje sa pre nich aj dostupnosť do prešovských škôl. Rozhodne by sme MHD uvítali. Máme slušnú cestu, točňu pre autobus, ale čo je najdôležitejšie, nemuseli by sme sa dopravovať len autami,“ myslí si Veronika Hasarová.

PSK s licenciou nesúhlasí

Stanovisko predstavenstva DPMP k žiadosti je kladné. Tiež odboru cestnej dopravy a pozemných komunikácií Okresného úradu v Prešove.

V ňom dokonca vedúci odboru Vladimír Luterán odporúča zriadiť okrem plánovaných aj zastávku na znamenie pri Stredisku údržby ciest Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

Odbor dopravy Úradu PSK však nesúhlasí. V stanovisku uvádza, že udelenie zmeny dopravnej licencie by výrazne zasiahlo do plnenia záväzkov dopravcu SAD Prešov, a.s., ktorý má s PSK uzavretú dlhodobú zmluvu.

Potenciálne zníženie tržieb linky Prešov - Podhradík (cez V. Šebastovú), s ktorou dopravca ráta, by spôsobilo zvýšenie úhrady za služby vo verejnom záujme z rozpočtu PSK.

Na ťahu je primátor

Šebastovčania však neodmietajú spoje SAD, ale dostupnosťou k MHD chcú dosiahnuť väčšiu pravidelnosť spojov a viac zastávok.

Keďže trasa linky 13 má ísť cez tri katastre, obce Vyšná Šebastová aj Ľubotice už v januári 2014 licencie vydali. Na ťahu je mesto Prešov. Zaujímalo nás, prečo primátor Pavel Hagyari (nez.) trvá na tom, aby licenciu schvaľovalo MsZ.

„Rozšírenie mestskej hromadnej dopravy je mimoriadne závažné rozhodnutie, o ktorom by malo rozhodnúť mestské zastupiteľstvo. Najmä z dôvodu, že mesto vzhľadom na lacnejšie pozemky v okolitých obciach prichádza o obyvateľov, prichádza o dane, pričom náklady na chod mesta zostávajú rovnaké. Perspektívou je integrovaná doprava, ktorej projekt sa v súčasnosti pripravuje,“ sprostredkovala nám stanovisko primátora hovorkyňa radnice Veronika Kmetóny Gazdová.

Šváby: Nebudú to náklady navyše

Starosta S. Šváby však oponoval, že licencia je originálna kompetencia samosprávy a na predkladanie zmeny licencie do zastupiteľstva nevidí dôvod.

Faktom je aj to, že DPMP predĺženie trasy až do V. Šebastovej a časti Severná nebude nič stáť. Náklady uhradí obec, na nákladoch za prejazd cez mestskú trasu sa bude podieľať 50 percentami a nebude potrebných ani viac vodičov.

Na druhej strane 1 150 obyvateľov Vyšnej Šebastovej a Severnej získa pravidelnejšiu dopravu, ktorá pokryje aj miesta, kam doteraz spoj vôbec nechodil.

Šebastovčania sa chcú spojiť s Ľuboticami, kam chodia deti do školy, so Sekčovom, kde navštevujú lekárov a nakupujú, ale aj s centrom mesta a úradmi.

Fakty

Linka Č. 13 má obsluhovať mesto Prešov, Ľubotice a Vyšnú Šebastovú na trase:

Smer tam: Veľká pošta - Plzenská - Rusínska -Arm. gen. Svobodu - MK2 (Prešovská ul.) – Ľubotice (Nižnianska -Makarenkova - Kapušianska) - Nižná Šebastová (Šebastovská - Vranovská - Herlianska) – Vyšná Šebastová - Severná.

Smer späť: Vyšná Šebastová - Severná - Nižná Šebastová (Herlianska - Vranovská - Šebastovská) - Ľubotice (Bardejovská - Kalinčiakova -Nižnianska) - MK2 (Prešovská ul.) - ul. Arm. gen. Svobodu - Rusínska - Lesík delostrelcov –Veľká pošta.

Na území mesta Prešov ide o nové, priame prepojenie centra mesta s južnou časťou lokality Nižná Šebastová a obcou Ľubotice. Zavádza sa obsluha na Herliansku ulicu, kde sa zriadia dve nové obojsmerné zastávky MHD. V súčasnosti táto ulica nie je obsluhovaná žiadnou linkou verejnej dopravy.

Zriadenie zastávok MHD na Herlianskej ulici je v súlade s územným plánom mesta Prešov. Južná časť Nižnej Šebastovej (oblasť medzi Vranovskou ulicou a Ľuboticami) ďalej získa priame a pravidelné spojenie so sídliskom Sekčov - predovšetkým s poliklinikou a zdravotnými ambulanciami na Jurkovičovej ulici, nákupnými centrami na nosné linky MHD 8,32, 32A 38, ako aj Č. 10, 12,34,48.

V rámci obce Ľubotice sa trasa linky nemení, je totožná s terajšou trasou linky č. 34S (navrhovanou na zrušenie), mení sa rozsah cestovného poriadku v - rozšírenie počtu spojov v dňoch pracovného pokoja.

Linka č. 13 do Vyšnej Šebastovej nahradí linku č. 34S, ktorá v súčasnosti obsluhuje sídlisko Sekčov, miestnu časť Nižná Šebastová a obec Ľubotice. Ďalej čiastočne nahradí spoje na linke č. 32 a vytvorí nové možnosti pre obsluhu časti Nižná Šebastová a V. Šebastová.

Linka č 13 bude obsluhovaná štandardnými vozidlami MHD (v čase prepravnej špičky v intervale 60 minút, v čase sedla v pracovnom dni 120 minút, cez víkendy 180 minút).

Predpokladané náklady na prevádzku linky 13 sú 85 318 eur, pričom obec V. Šebastová bude mesačne prispievať sumou 2,5–tisíca eur.

Zdroj: DPMP

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  2. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  5. Bude dobre!
  6. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  7. "Škoda riskovať!"
  8. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  9. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  3. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  4. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  6. Bude dobre!
  7. V pôrodnici v Šaci sa rodí stále viac detí
  8. Chic, fully-equipped offices in prime Bratislava locations
  9. Aj u vás doma môžete dýchať 3x čistejší a zdravší vzduch
  10. Pravda o kamerách do auta - reportáž serveru Volant.TV
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 34 112
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 20 214
  3. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 15 103
  4. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 14 253
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 11 379
  6. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 249
  7. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 10 889
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 749
  9. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 263
  10. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 139

Neprehliadnite tiež

Minúta po minúte: Pribudlo 37 prípadov, Matovič hovorí o blackoute

Sulík je proti blackoutu, označil ho za likvidačný experiment.

Ilustračné foto.

Z 37 nových prípadov na Slovensku je sedem na východe

Nakazení pribudli v Spišskej Novej Vsi, Kežmarku, Bardejove i v okrese Sabinov.

Ilustračná fotografia.

Parkovanie v Košiciach je už zadarmo

Mesačníky predĺžia, dôchodcovia dostanú príspevok.

Nové opatrenia oznámil primátor pred magistrátom.

Do zariadenia v Spišskej Novej Vsi prišli 40 repatrianti zo Španielska

Počas dovolenky uviazli na Kanárskych ostrovoch.

Zariadenie ministerstva vnútra v Prednej Hute.

Hlavné správy zo Sme.sk

SME v divadle

Poďte so SME do divadla: Úpadok amerického impéria, Invázie barbarov

SND pripravilo program, ktorý môžete pozerať z domu.

Rozprávky SME

O hlúpom Jankovi (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Minúta po minúte: Pribudlo 37 prípadov, Matovič hovorí o blackoute

Sulík je proti blackoutu, označil ho za likvidačný experiment.

Matovič s koaličnými partnermi na tlačovke.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Blackout je experiment, na ktorý by nedoplatili len laboratórne myši

Trest za omyly budeme niesť všetci.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop