Napriek tomu, že Dopravný podnik mesta Prešov (DPmP), a. s., dal na vydanie licencie súhlasné stanovisko, zrazu ho chce znova prehodnotiť. Tiež zmluvy, ktoré má mesto s ďalšími deviatimi samosprávami v okolí Prešova. Starostom sa nepáči, že tento rok by mali za dopravu platiť znova viac.
PREŠOV. Z celej situácie je najviac sklamaný starosta Vyšnej Šebastovej (okres Prešov) Stanislav Šváby (Nova). Mrzí ho, že vydanie licencie sa znova odkladá na neurčito.
„Nevzdáme sa a budeme bojovať ďalej. Naši ľudia chodia do mesta za prácou, kultúrou, na úrady a deti do škôl. Sme ochotní za to platiť, ale chceme mať pravidelné spojenie s mestom,“ povedal nám starosta Šváby.
Primátor Pavel Hagyari (nez.) trvá na svojom. Hovorí, že mesto dlhodobo dotuje dopravu a nemôže si dovoliť každý rok zvyšovať stratu.
„Nie sme proti obciam, ale strata v dopravnom podniku je 4 milióny eur a mesto dopláca aj inak. Opravuje cesty, po ktorých chodia, školy, ktoré navštevujú ich deti, ale dane platia svojim obciam,“ argumentoval primátor.
Predsedníčka predstavenstva DPmP Štefánia Andraščíková (nez.) potvrdila, že návrh na licenciu pre Vyšnú Šebastovú ešte raz prehodnotia.
„Starostovia ostatných obcí doteraz nemali k zmluvám výhrady, zrazu vyslovili nespokojnosť s platbami, preto budeme s nimi rokovať. Keď budeme mať k dispozícii porovnanie nákladov a strát, rozhodneme sa čo ďalej,“ konštatovala Andraščíková.
Starostom sa nepáči zvyšovanie platieb
Dve obce, konkrétne Ruská Nová Ves a Teriakovce v okrese Prešov majú jedinú šancu dostať sa do mesta vďaka linkám MHD.
Nemajú totiž k dispozícii ani vlakové spojenie, ani spoje SAD. Ako nám povedal starosta Teriakoviec Miroslav Angelovič (Smer-SD), pre obyvateľov obce je tento spôsob dopravy výhodný a chcú za ňu platiť, ale platby sa im každý rok navyšujú a oni nevedia za čo.
„Ceny pohonných látok sa tak dramaticky nezvýšili, ale tento rok nám predložili dodatky k zmluvám, podľa ktorých máme mesačne platiť 1 310, minulý rok to bolo 1 100 eur. Chceme vidieť účtovné doklady a počuť vysvetlenie. Nechceme byť rukojemníkmi mesta,“ konštatoval starosta.
Podobne je na tom aj Ruská Nová Ves, ale aj oni, podobne ako všetkých 8 obcí, dodatky k zmluvám na tento rok už podpísali aj napriek tomu, že majú platiť viac.
Veľký Šariš zatiaľ odoláva
Primátor Veľkého Šariša Mikuláš Drab (nez.) zatiaľ dodatok k zmluve nepodpísal, ale zálohovú platbu na dopravu za január zaplatil. Ako zdôraznil, chce sa vyhnúť tomu, aby im pravidelnú linku nestopli, kým sa neskončia rokovania.
„Zvýšenie považujem za neprimerané. Linka je doslova preplnená a plne vyťažená. Mesačne máme platiť dopravnému podniku 12 128 eur, čo je o 1 122 eur viac ako minulý rok a pritom netuším prečo,“ popísal realitu primátor.
Poznamenal tiež, že keď mesto s dopravným podnikom v roku 2009 podpisovalo zmluvu na 10 rokov, mesačné platby boli 8 762 eur. Každý rok sa potom zvyšovali.
„Strata nám každý rok narastá o milión eur a keby sme ich dali do rozvoja ciest, škôl a do kultúry, tak by mesto inak vyzeralo. Zatiaľ nevieme, či je to na úkor obcí, to musíme zistiť. Keby sme boli ziskoví, nemal by som s tým problém, ale keď obce odmietnu straty doplácať, budeme to musieť riešiť. Každý rok strácame okolo 400 obyvateľov, ktorí sa sťahujú na vidiek za lacnejšími pozemkami, tam platia dane, ale chcú využívať komfort mestskej dopravy,“ argumentoval primátor Hagyari.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári