PREŠOV. Posádky vrtuľníkov z prešovského vrtuľníkového krídla cvičili v Nízkych Tatrách, ako by prežili v horskom teréne v zimných podmienkach, ak by museli núdzovo opustiť svoj stroj.
„Každý z lietajúceho personálu musí absolvovať v priebehu dvoch rokov jedno zimné a jedno letné prežitie,“ konštatoval vedúci cvičenia Radko Gajdoš.
Lietajúci personál cvičil najmä v okolí Kráľovej Lehoty. Piloti a palubní technici sa v rámci výcviku zároveň zdokonaľovali v špeciálnej telesnej príprave.
„Všetko je zamerané na to, aby rozvíjali svoje pohybové schopnosti a psychickú odolnosť,“ vysvetlil inštruktor Miroslav Štubňa.
Vojaci si musia vyskúšať, ako sa pohybuje v lesnom teréne v zime, kde treba prekonávať rôzne prírodne prekážky.
Pripravení na prežitie
Podľa hovorcu Ozbrojených síl SR Milana Vangu musia byť na prežitie v teréne pripravení vojaci všetkých odborností.
"Našich príslušníkov cvičíme podľa rôznych scenárov, aby boli schopní fungovať v tých najextrémnejšíh podmienkach."
Všetky úlohy vojaci počas aktuálneho výcviku prežitia plnia v chlade, pri zníženej viditeľnosti, pridáva sa postupne únava, monotónna činnosť a nedostatok spánku
Aj v takýchto podmienkach musia napríklad vedieť poskytnúť zranenému kolegovi prvú pomoc.
"Núdzová situácia eliminuje možnosť použitia tradičných prostriedkov, preto musia byť vojaci schopní improvizácie a použiť veci, ktoré nájdu alebo si ich vyrobia z niečoho iného," vysvetľuje Vanga.
Podľa hovorcu je súčasťou výcviku aj získavanie vody a potravy z prírodných zdrojov.
"Najdôležitejšie je hospodárenie vlastnou telesnou energiou, ktorej výdaj je v extrémnych podmienkach oveľa vyšší," dodal.
Tento rok mali Prešovčania netypické zimné podmienky. Snehu bolo oproti vlaňajšku menej a aj teploty neboli tradične zimné.
Cvičenie v horskom teréne
Pred dvoma rokmi ich potrápili aj vyše dvadsaťstupňové mrazy. V tomto roku ich čakal na Chopku silný vietor, ktorý im znepríjemňoval plnenie úloh počas zjazdového lyžovania a rovnaké to bolo aj pri prechode horským masívom.
V horskom teréne budovali rôzne typy prístreškov, získavali pitnú vodu a stravu, zakladali ohniská, vyrábali si improvizované signalizačné prostriedky.
Napríklad museli zostrojiť z palíc a uniformy nosidlá pre zraneného.
Vrtuľníkové krídlo generálplukovníka Jána Ambruša Prešov pomenovali po prvom československom veliteľovi slávnej 312. čs. stíhacej perute britskej Royal Air Force v rokoch druhej svetovej vojny.
Jednotka disponuje dopravnými vrtuľníkmi Mi-2 a Mi-17M. Letecká pátracia a záchranná služba používa stroj Mi-17 LPZS.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári