Dotácia na vykrývanie strát vo verejnej doprave sa zvýšila trojnásobne od času, kedy túto oblasť prevzali vyššie územné celky. Pravicoví poslanci presadzujú hospodárnejšie nakladanie s peniazmi, ktoré idú do dopravy. Vedenie župy tvrdí, že opatrenia spravilo, je však prístupné ďalším rokovaniam.
PREŠOV. Straty dopravcov za služby vo verejnom záujme sú čoraz vyššie. Vykrývajú sa z rozpočtu Prešovského samosprávneho kraja (PSK).
Ako sme informovali, v minulom roku dosiahli tieto straty 18 miliónov eur. Z rozpočtu PSK bolo dopravcom uhradených 16 a pol milióna eur.
Vokál: Je to už priveľa
„Viac než osemnásť miliónov eur je už priveľká suma na to, aby sa len tak zobrala na vedomie. Je nevyhnutné prijať opatrenia, ktoré znížia tieto náklady a ušetrené peniaze využiť v Prešovskom kraji omnoho lepšie,“ uviedol predseda opozičné poslaneckého klubu Eduard Vokál (SDKÚ-DS).
Pravicoví poslanci poukazujú na to, že suma, ktorou PSK dotuje dopravcov sa každoročne zvyšuje. Jej výška je už trojnásobná oproti začiatkom.
„Po tohtoročnom výraznom zvýšení cestovného, ktoré sa udialo bez informovania poslancov, sa môže doprava vo verejnom záujme, bez hľadania riešenia, ocitnúť na konci roka 2014 v ešte horšej situácii,“ doplnil Vokál.
Obavy z nárastu strát
Podpredseda klubu Stanislav Kahanec (KDH) predložil návrh, v ktorom žiadal, aby Úrad PSK predložil na októbrové zastupiteľstvo materiál: „Návrh riešenia dopravy pre zefektívnenie nákladov na zabezpečenie výkonov vo verejnom záujme a zabezpečenie dopravnej obslužnosti PSK“.
Jeho zámer ostal nevypočutý. „Iba nárast cestovného problémy nerieši, ba naopak, môže spôsobiť úbytok cestujúcich a ďalší pokles tržieb dopravcov, a teda aj ďalší nárast straty, ktorú bude musieť PSK uhradiť,“ dodal Stanislav Kahanec.
Výška dotácie vyplýva zo zmluvy
„Vôbec sa nebránime konštruktívnym návrhom, ktoré pomôžu zlepšiť situáciu v prímestskej autobusovej doprave. Prekvapuje nás však, prečo pravicoví poslanci chcú riešiť prímestskú autobusovú dopravu prostredníctvom médií a nerobia tak tam, kde to je zmysluplné,“ tlmočila stanovisko predsedu PSK Petra Chudíka (Smer-SD) hovorkyňa Veronika Fitzeková.
Ako uviedla, dotácie pre verejných dopravcov sú známe a vyplácané na základe ekonomicky oprávnených nákladov. Vyplývajú zo zmluvy, podpísanej ešte v marci 2009. V tom období mala poslaneckú väčšinu pravica, jej zástupcovia sa na zúčastňovali na rokovaniach s dopravcami.
„Celý proces trval asi dva roky, ale napokon pravicoví poslanci odsúhlasili zmluvu, na základe ktorej dodnes samosprávny kraj platí dopravcom dotácie vo verejnom záujme,“ doplnila Fitzeková.
PSK: Zásahy by pocítili cestujúci
Fakt, že suma na vykrytie strát vo verejnej doprave neúmerne narástla, PSK nepopiera. Za päť rokov sa zvýšila o šesť miliónov eur.
Podľa hovorkyne už PSK na tento fakt upozorňoval a pripravil opatrenia, ako nepriaznivý trend zvrátiť: „V roku 2011 sme optimalizovali dopravné výkony o 4 percentá, čo predstavuje 600–tisíc km. Ročné výkony sú teda vo výške 28 400 000 kilometrov. Bolo to jedno z možných opatrení, ktoré však zároveň prinieslo aj ďalšie zníženie počtu cestujúcich a následne nižšie tržby. Od januára 2014 sme v Prešovskom kraji upravili cestovné na úroveň cestovného v Košickom kraji. V priebehu roka budeme vývoj sledovať a optimalizovať. V tejto chvíli nevidíme reálnu možnosť ako ušetriť finančné prostriedky v autobusovej doprave tak, aby to nepocítili cestujúci. Jedinou možnosťou sa zdá byť opätovné zníženie výkonov, ale to by výrazne postihlo dopravnú obslužnosť regiónu. Nechceme pristúpiť k tomuto kroku, ktorý by znížil komfort obyvateľov nášho kraja.“
Ako dodala, náklady na kilometer patria na Slovensku k najnižším. Vychádzajú na 1,17 eura, menej majú Trnava (1,12) a Košice (1,16).
Župan odkázal poslancom, že „rád sa zoznámi s predloženými možnosťami“. O návrhoch mieni rokovať a „pomôcť uviesť ich do praxe“, ale nechce to riešiť cez médiá.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári