Korzár logo Korzár Prešov
Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Prešovskú župu stojí vykrývanie strát vo verejnej doprave čoraz viac

Dotácia sa zvýšila trojnásobne od času, kedy túto oblasť prevzali vyššie územné celky.

Prímestská doprava. Za päť rokov si z rozpočtu PSK vyžiadala o šesť miliónov eur viac.Prímestská doprava. Za päť rokov si z rozpočtu PSK vyžiadala o šesť miliónov eur viac. (Zdroj: Michal Frank)

Dotácia na vykrývanie strát vo verejnej doprave sa zvýšila trojnásobne od času, kedy túto oblasť prevzali vyššie územné celky. Pravicoví poslanci presadzujú hospodárnejšie nakladanie s peniazmi, ktoré idú do dopravy. Vedenie župy tvrdí, že opatrenia spravilo, je však prístupné ďalším rokovaniam.

PREŠOV. Straty dopravcov za služby vo verejnom záujme sú čoraz vyššie. Vykrývajú sa z rozpočtu Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

Ako sme informovali, v minulom roku dosiahli tieto straty 18 miliónov eur. Z rozpočtu PSK bolo dopravcom uhradených 16 a pol milióna eur.

Skryť Vypnúť reklamu

Vokál: Je to už priveľa

„Viac než osemnásť miliónov eur je už priveľká suma na to, aby sa len tak zobrala na vedomie. Je nevyhnutné prijať opatrenia, ktoré znížia tieto náklady a ušetrené peniaze využiť v Prešovskom kraji omnoho lepšie,“ uviedol predseda opozičné poslaneckého klubu Eduard Vokál (SDKÚ-DS).

Pravicoví poslanci poukazujú na to, že suma, ktorou PSK dotuje dopravcov sa každoročne zvyšuje. Jej výška je už trojnásobná oproti začiatkom.

„Po tohtoročnom výraznom zvýšení cestovného, ktoré sa udialo bez informovania poslancov, sa môže doprava vo verejnom záujme, bez hľadania riešenia, ocitnúť na konci roka 2014 v ešte horšej situácii,“ doplnil Vokál.

Obavy z nárastu strát

Podpredseda klubu Stanislav Kahanec (KDH) predložil návrh, v ktorom žiadal, aby Úrad PSK predložil na októbrové zastupiteľstvo materiál: „Návrh riešenia dopravy pre zefektívnenie nákladov na zabezpečenie výkonov vo verejnom záujme a zabezpečenie dopravnej obslužnosti PSK“.

Skryť Vypnúť reklamu

Jeho zámer ostal nevypočutý. „Iba nárast cestovného problémy nerieši, ba naopak, môže spôsobiť úbytok cestujúcich a ďalší pokles tržieb dopravcov, a teda aj ďalší nárast straty, ktorú bude musieť PSK uhradiť,“ dodal Stanislav Kahanec.

Výška dotácie vyplýva zo zmluvy

„Vôbec sa nebránime konštruktívnym návrhom, ktoré pomôžu zlepšiť situáciu v prímestskej autobusovej doprave. Prekvapuje nás však, prečo pravicoví poslanci chcú riešiť prímestskú autobusovú dopravu prostredníctvom médií a nerobia tak tam, kde to je zmysluplné,“ tlmočila stanovisko predsedu PSK Petra Chudíka (Smer-SD) hovorkyňa Veronika Fitzeková.

Ako uviedla, dotácie pre verejných dopravcov sú známe a vyplácané na základe ekonomicky oprávnených nákladov. Vyplývajú zo zmluvy, podpísanej ešte v marci 2009. V tom období mala poslaneckú väčšinu pravica, jej zástupcovia sa na zúčastňovali na rokovaniach s dopravcami.

Skryť Vypnúť reklamu

„Celý proces trval asi dva roky, ale napokon pravicoví poslanci odsúhlasili zmluvu, na základe ktorej dodnes samosprávny kraj platí dopravcom dotácie vo verejnom záujme,“ doplnila Fitzeková.

PSK: Zásahy by pocítili cestujúci

Fakt, že suma na vykrytie strát vo verejnej doprave neúmerne narástla, PSK nepopiera. Za päť rokov sa zvýšila o šesť miliónov eur.

Podľa hovorkyne už PSK na tento fakt upozorňoval a pripravil opatrenia, ako nepriaznivý trend zvrátiť: „V roku 2011 sme optimalizovali dopravné výkony o 4 percentá, čo predstavuje 600–tisíc km. Ročné výkony sú teda vo výške 28 400 000 kilometrov. Bolo to jedno z možných opatrení, ktoré však zároveň prinieslo aj ďalšie zníženie počtu cestujúcich a následne nižšie tržby. Od januára 2014 sme v Prešovskom kraji upravili cestovné na úroveň cestovného v Košickom kraji. V priebehu roka budeme vývoj sledovať a optimalizovať. V tejto chvíli nevidíme reálnu možnosť ako ušetriť finančné prostriedky v autobusovej doprave tak, aby to nepocítili cestujúci. Jedinou možnosťou sa zdá byť opätovné zníženie výkonov, ale to by výrazne postihlo dopravnú obslužnosť regiónu. Nechceme pristúpiť k tomuto kroku, ktorý by znížil komfort obyvateľov nášho kraja.“

Ako dodala, náklady na kilometer patria na Slovensku k najnižším. Vychádzajú na 1,17 eura, menej majú Trnava (1,12) a Košice (1,16).

Župan odkázal poslancom, že „rád sa zoznámi s predloženými možnosťami“. O návrhoch mieni rokovať a „pomôcť uviesť ich do praxe“, ale nechce to riešiť cez médiá.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  5. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  6. Aj matematika sa dá skrotiť
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  2. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  3. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  6. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  7. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 286
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 175
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 324
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 932
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 505
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 422
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 999
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 883
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 743
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 645
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ochranári prišli o polovicu oviec na Senianskych rybníkoch

Prírodné kosačky sa pásli na hrádzi. Zmizli aj fotopasce.

Prírodné kosačky na Senianskych rybníkoch.

Polaček stráca podporu poslancov. Odišiel už aj Saxa

Rusnák: Nie sme hlasovacie stroje. Špak nevylučuje nový klub.

Saxa (vľavo) odchádza z klubu Fungujúce Košice, Rusnák (vpravo) hovorí, že poslanci nie sú hlasovacie stroje na želanie.
Strojný vidí chybu aj v tom, že podpora primátora bola v počiatkoch samozrejmá.

Košickí prokurátori: My úplatky neberieme

Poslanec Baránik vyhlásil, že ide o organizáciu ovládnutú kriminalitou.

Alojz Baránik.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA MICHALA HAVRANA

Ako sa vyhnúť vzniku domácich teroristických skupín (píše Michal Havran)

Fanúšikovské násilie má pôvod v pocite zasvätenia.

Demonštranti a policajti počas nepovoleného protivládneho protestu pred Úradom vlády.
Stĺpček šéfredaktorky

Jankovská usvedčuje Fica, že vedel o Kočnerovi

Pred Jankovskou navštívil Fica Bödör.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME

Jankovská priznala vzťah s Kočnerom. Spomína aj Fica

Neskôr chce vypovedať o Bödörovi, aj Zoroslavovi Kollárovi.

Moniku Jankovskú odvážajú z NAKA v Nitre.
Testovanie na nový koronavírus.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop