Korzár logo Korzár Prešov
Streda, 10. august, 2022 | Meniny má Vavrinec

Prešovskú župu stojí vykrývanie strát vo verejnej doprave čoraz viac

Dotácia sa zvýšila trojnásobne od času, kedy túto oblasť prevzali vyššie územné celky.

Prímestská doprava. Za päť rokov si z rozpočtu PSK vyžiadala o šesť miliónov eur viac.Prímestská doprava. Za päť rokov si z rozpočtu PSK vyžiadala o šesť miliónov eur viac. (Zdroj: Michal Frank)

Dotácia na vykrývanie strát vo verejnej doprave sa zvýšila trojnásobne od času, kedy túto oblasť prevzali vyššie územné celky. Pravicoví poslanci presadzujú hospodárnejšie nakladanie s peniazmi, ktoré idú do dopravy. Vedenie župy tvrdí, že opatrenia spravilo, je však prístupné ďalším rokovaniam.

PREŠOV. Straty dopravcov za služby vo verejnom záujme sú čoraz vyššie. Vykrývajú sa z rozpočtu Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako sme informovali, v minulom roku dosiahli tieto straty 18 miliónov eur. Z rozpočtu PSK bolo dopravcom uhradených 16 a pol milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Vokál: Je to už priveľa

„Viac než osemnásť miliónov eur je už priveľká suma na to, aby sa len tak zobrala na vedomie. Je nevyhnutné prijať opatrenia, ktoré znížia tieto náklady a ušetrené peniaze využiť v Prešovskom kraji omnoho lepšie,“ uviedol predseda opozičné poslaneckého klubu Eduard Vokál (SDKÚ-DS).

Pravicoví poslanci poukazujú na to, že suma, ktorou PSK dotuje dopravcov sa každoročne zvyšuje. Jej výška je už trojnásobná oproti začiatkom.

„Po tohtoročnom výraznom zvýšení cestovného, ktoré sa udialo bez informovania poslancov, sa môže doprava vo verejnom záujme, bez hľadania riešenia, ocitnúť na konci roka 2014 v ešte horšej situácii,“ doplnil Vokál.

Obavy z nárastu strát

Podpredseda klubu Stanislav Kahanec (KDH) predložil návrh, v ktorom žiadal, aby Úrad PSK predložil na októbrové zastupiteľstvo materiál: „Návrh riešenia dopravy pre zefektívnenie nákladov na zabezpečenie výkonov vo verejnom záujme a zabezpečenie dopravnej obslužnosti PSK“.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho zámer ostal nevypočutý. „Iba nárast cestovného problémy nerieši, ba naopak, môže spôsobiť úbytok cestujúcich a ďalší pokles tržieb dopravcov, a teda aj ďalší nárast straty, ktorú bude musieť PSK uhradiť,“ dodal Stanislav Kahanec.

Výška dotácie vyplýva zo zmluvy

„Vôbec sa nebránime konštruktívnym návrhom, ktoré pomôžu zlepšiť situáciu v prímestskej autobusovej doprave. Prekvapuje nás však, prečo pravicoví poslanci chcú riešiť prímestskú autobusovú dopravu prostredníctvom médií a nerobia tak tam, kde to je zmysluplné,“ tlmočila stanovisko predsedu PSK Petra Chudíka (Smer-SD) hovorkyňa Veronika Fitzeková.

Ako uviedla, dotácie pre verejných dopravcov sú známe a vyplácané na základe ekonomicky oprávnených nákladov. Vyplývajú zo zmluvy, podpísanej ešte v marci 2009. V tom období mala poslaneckú väčšinu pravica, jej zástupcovia sa na zúčastňovali na rokovaniach s dopravcami.

SkryťVypnúť reklamu

„Celý proces trval asi dva roky, ale napokon pravicoví poslanci odsúhlasili zmluvu, na základe ktorej dodnes samosprávny kraj platí dopravcom dotácie vo verejnom záujme,“ doplnila Fitzeková.

PSK: Zásahy by pocítili cestujúci

Fakt, že suma na vykrytie strát vo verejnej doprave neúmerne narástla, PSK nepopiera. Za päť rokov sa zvýšila o šesť miliónov eur.

Podľa hovorkyne už PSK na tento fakt upozorňoval a pripravil opatrenia, ako nepriaznivý trend zvrátiť: „V roku 2011 sme optimalizovali dopravné výkony o 4 percentá, čo predstavuje 600–tisíc km. Ročné výkony sú teda vo výške 28 400 000 kilometrov. Bolo to jedno z možných opatrení, ktoré však zároveň prinieslo aj ďalšie zníženie počtu cestujúcich a následne nižšie tržby. Od januára 2014 sme v Prešovskom kraji upravili cestovné na úroveň cestovného v Košickom kraji. V priebehu roka budeme vývoj sledovať a optimalizovať. V tejto chvíli nevidíme reálnu možnosť ako ušetriť finančné prostriedky v autobusovej doprave tak, aby to nepocítili cestujúci. Jedinou možnosťou sa zdá byť opätovné zníženie výkonov, ale to by výrazne postihlo dopravnú obslužnosť regiónu. Nechceme pristúpiť k tomuto kroku, ktorý by znížil komfort obyvateľov nášho kraja.“

Ako dodala, náklady na kilometer patria na Slovensku k najnižším. Vychádzajú na 1,17 eura, menej majú Trnava (1,12) a Košice (1,16).

Župan odkázal poslancom, že „rád sa zoznámi s predloženými možnosťami“. O návrhoch mieni rokovať a „pomôcť uviesť ich do praxe“, ale nechce to riešiť cez médiá.

Najčítanejšie na Prešov Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  6. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  7. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 629
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 538
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 350
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 3 591
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 393
  6. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 2 047
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 1 836
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo 1 715

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  2. Štefan Vidlár: Hodová story
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Zubria zvernica a Pstruhový raj Topoľčianky
  4. Samuel Ivančák: Päť rokov bez Mariána Vargu
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Policajt z NAKA, ktorý pomohol zavrieť piťovcov, upozornil na svedkov klamárov
  6. Michala Guľasová: Katja Pantzar - Fínske štastie – knižná recenzia
  7. Miroslav Ferkl: Čo môže byť ešte horšie?
  8. Miriam Studeničová: Fantastické a neuveriteľné informácie o fenoméne ľudskej radosti
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 495
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 240
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 366
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 239
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 609
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 052
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 394
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 105
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Sitko: Nesystémový systém manipuluje výsledky blogu
  2. Štefan Vidlár: Hodová story
  3. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Zubria zvernica a Pstruhový raj Topoľčianky
  4. Samuel Ivančák: Päť rokov bez Mariána Vargu
  5. Júlia Piraňa Mikolášiková: Policajt z NAKA, ktorý pomohol zavrieť piťovcov, upozornil na svedkov klamárov
  6. Michala Guľasová: Katja Pantzar - Fínske štastie – knižná recenzia
  7. Miroslav Ferkl: Čo môže byť ešte horšie?
  8. Miriam Studeničová: Fantastické a neuveriteľné informácie o fenoméne ľudskej radosti
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 127 495
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 240
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 366
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 239
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 5 609
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 052
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 394
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 105
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu