Laco Lučenič je známy ako všestranný hudobník, autor, či predseda poroty v prvej SuperStar. Nie každý však vie, že práve on bol prvým producentom prešovských kapiel I.M.T. Smile a Peha, a stál tak pri zrode slovenského hudobného fenoménu.
PREŠOV. Bol jedným z ľudí, ktorí vytiahli bratov Táslerovcov, Katku Knechtovú a ich skupinu I.M.T. Smile na výslnie. Produkoval ich prvý hit Nepoznám, ako aj debutový album Klik klak.
I.M.T. Smile ho zaujali od počiatku
Ako sa uznávaný producent dostal k úplne neznámej kapele z Prešova, ktorou v tom čase I.M.T. Smile boli?
„Bolo to ukážkové a jednoduché. Prišiel za mnou Braňo Závodský, ktorý mal vydavateľstvo a povedal mi: Počúvaj, mám jedného chlapíka a ten má strašne dobré pesničky. Poslal mi kazetu, že s tým sa dá určite niečo urobiť. To som ešte bral jedným uchom dnu, že takých denne som počúval, čo mi toto hovorili. No ja som si tú kazetu pustil, boli to vlastne dohromady dve kazety, na nich 40 pesničiek, z ktorých sa ktorákoľvek dala okamžite nahrať. Odtiaľ pochádza celý prvý album i časť druhého,“ hovorí L. Lučenič.
Hoci dnes mu neimponuje všetko, čo Ivan Tásler robí, stále ho považuje za výnimočný talent: „Je to jediný človek, ktorý došiel, takto praskol na stôl pesničky a všetky boli použiteľné a dostatočne zrelé. Boli stráviteľné, chrumkavé, na komerčné využitie, pritom boli štýlové, mali vlastný ksicht, nikoho nekopírovali. To bol veľmi zaujímavý moment, odvtedy sa to nezopakovalo. Ani dovtedy som sa s tým nestretol.“
Napríklad spomínaný hit Nepoznám, ktorým kapela dodnes končí väčšinu koncertov, prerobil Lučenič z úplne inej verzie: „Hovorím, daj tomu tempo, sprav to podľa toho, akú muziku máš rád. Musí to mať svoj riff a keďže toto je tam hlavná myšlienka, tak na tom to postavme...“
Spolupráca s ranými I.M.T. Smile mala svoje čaro. „To boli ešte deti,“ vraví producent a dopĺňa: „Oni boli takí decentní, skromní, lebo boli tak mladí, že tam s nimi chodili ich rodičia.“
Peha mala vlastný ksicht
Spolupráca s Pehou začala prirodzene, keďže v nej pôsobili dvaja ex-členovia I.M.T. Smile.
Laco Lučenič si spomína, že v tom čase panovali vo vydavateľstve i medzi kapelami trenice. Peha mala byť akousi náhradou za pôvodnú zostavu, čo sa mu nepáčilo.
„Myslím, že som tam robil dve produkcie singlov... Pokiaľ viem, ani neboli bohvieako úspešné. Možno ešte ten druhý (Nájdeš ma - pozn. red.),“ tvrdí.
Napokon to dopadlo tak, že vznikli dve „áčkové“ skupiny. „To je jasné. To bola druhá vec. A hlavne, ja som ich mal veľmi rád, tá kapela okolo Katky bola dobrá, čo sa ukázalo aj neskôr. Tiež mali vlastný ksicht, pekne dokázali používať elektroniku a sample a vedeli to zreprodukovať na pódiu. To mi imponovalo. Veľmi som im fandil,“ dodáva k Pehe.
Prvá platňa nemohla vyjsť pod jeho menom
Okrem pilierov prešovskej scény, ktoré neskoršie zvalcovali Slovensko, sa dostal aj k pozoruhodným produkciám za riekou Moravou.
Produkoval trebárs Mňágu a Žďorp, podieľal sa na soundtracku ku kultovému filmu Samotáři.
V tom čase bol zjavný jeho príklon k elektronike. S tou začal koketovať už na svojom prvom autorskom albume Bodliak na plavkách (1985).
Zaujímavosťou je, že musel vyjsť pre byrokratické zásahy pod hlavičkou skupiny Limit a Lučenič, ktorý bol jej kapelníkom, sa nesmel objaviť na prvej strane.
A keďže Limit bola sprievodná kapela Mira Žbirku, aj on sa objavil v zostave pri Bodliaku na plavkách ako gitarista. V skutočnosti na platňu nenahral ani tón.
Ako vníma tento album s odstupom času jeho tvorca? „Musím priznať, že dnes na to pozerám trošku, že som sa zbláznil, nevedel som narýchlo, čo tam dať, trošku sa vytiahnuť nad to a mať nadhľad. Hromadu vecí by som tam nedal. Aj keď boli také, ktoré som sto rokov nemal rád a teraz som úplne z iného konca došiel k tomu, že taká Polnočná známosť sa dá veľmi dobre urobiť.“
Túto skladbu aj prerobil, v programe reason, ktorý ho chytil. S ním pracuje aj na nových veciach.
Superstar
Koščová je svetlá výnimka
Laco Lučenič bol predsedom poroty v úplne prvej šou Slovensko hľadá SuperStar, ktorá v tom čase (2004/2005) spôsobovala masové šialenstvo.
„Aj v SuperStar som určitým spôsobom nabúraval kritériá, na ktorých je postavená reality šou. Lebo tá je postavená na konflikte. Možno aj to je jeden z dôvodov, prečo ma už teraz nikto nevidí. Nie je to len moje rozhodnutie, ale aj - toho nevolajme. Najväčším tŕňom v oku začalo byť to, že moja popularita neúmerne začala rásť. S tým nikto nepočítal, hlavne pri prvej SuperStar. A klincom do všetkého bolo, že prvá SuperStar sa dostala, čo málokto vie, do prvej trojky vo svete. Nevyšla v Rakúsku, Maďarsku, vo viacerých krajinách krachla a v rámci vyhodnotení bola slovenská v prvej svetovej trojke,“ spomína na tú éru L. Lučenič.
Uvedomuje si, že dôvodom masového úspechu bolo aj to, že išlo o úplnú novinku: „Samozrejme, bolo to aj právo prvej noci. Nikdy tu také nič nebolo...“
Prvou SuperStar sa stala Prešovčanka Katka Koščová. Jej príbeh je unikátny a nepodobá sa na prípady iných hviezd televíznych šou. Je priam popoluškovský. Okrem toho, že je všeobecne známa, sa doposiaľ živí hudbou, navyše nekomerčnou, má dobré kritiky i predaje, hráva so svojimi vzormi a ešte má aj usporiadaný život. „Katka je ďalší netypický príklad. Výnimka, ktorá potvrdzuje pravidlo,“ komentuje jej úspech L. Lučenič.
frk
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z Prešova a šarisškého regiónu nájdete na prešovskom Korzári