Korzár logo Korzár Prešov

Kľúčovú tranzitnú križovatku Prešova chcú začať prerábať v máji (analýza)

Stavať sa má postupne, len s čiastočným obmedzením premávky. Zastaviť ju nemôžu, obchádzka neexistuje.

Križovatka Levočská - Obrancov mieru. Priechody pre chodcov, ktorí prichádzajú z troch ulíc, tam už nebudú.Križovatka Levočská - Obrancov mieru. Priechody pre chodcov, ktorí prichádzajú z troch ulíc, tam už nebudú. (Zdroj: ako)

PREŠOV. Radnica vydala územné rozhodnutie pre rekonštrukciu tranzitnej križovatky I/18 Levočská – Obrancov mieru, most.

Ide o hlavný ťah dopravy na trase Košice - Poprad a Poprad - Vranov nad Topľou cez mesto Prešov. Investorom je Slovenská správa ciest (SSC).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prešovčania zatiaľ o rozsahu stavby vedia len málo, ale do 19. marca majú ešte čas, aby sa k rozhodnutiu vyjadrili.

Primátor Pavel Hagyari (nez.) územné rozhodnutie už podpísal a mesto ho zverejnilo 4. marca. V ten deň začala plynúť 15-dňová lehota na pripomienkovanie.

SkryťVypnúť reklamu

Účelom stavby je zvýšenie kapacity, plynulosti a bezpečnosti pešej aj automobilovej dopravy a tiež zvýšenie priepustnosti cesty I/18 v prieťahu mestom.

Zásadným faktom je, že čoskoro by sa mala dokončiť a napojiť Nábrežná komunikácia v úseku pri ZVL na štátnu cestu I/68, teda na výjazd z diaľnice na Košice.

Doprava potom bude presmerovaná zo Šafárikovej, Hollého ulice a Lesíka delostrelcov na Levočskú, Obrancov mieru, Pod Kalváriou a Pražskú k novej križovatke pri bývalom ZVL.

To je dôvod, prečo je nutné križovatku Levočská - Obrancov mieru urýchlene riešiť a zabezpečiť tak plynulosť premávky na ďalších 30 rokov. Inak mestu hrozí dopravný kolaps.

„Priepustnosť križovatky zásadným spôsobom zmení výstavba mosta na Levočskej ulici hneď vedľa terajšieho, takže by sa už nestávalo, že sa autá dostanú do lievika, ale budú cez trať prechádzať plynule v štyroch pruhoch,“ vysvetlil nám ešte pred územným konaním šéf Sekcie stavebného úradu a urbanistiky Marián Harčarík.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa doterajších informácií sa má stavať postupne, len s čiastočným obmedzením premávky. Zastaviť sa nemôže, lebo mesto nemá žiadne iné obchádzkové trasy.

V pláne je však aj prekládka trolejových vedení a keďže dopravný podnik nemá dosť autobusov, navrhuje, aby sa tieto práce naplánovali na leto, keď je nižšia frekvencia cestujúcich.

pk_krizovatka2_z-obrancov-mieru1_100314__r5792_res.jpg
Zebru a semafor nahradí lávka z Obrancov mieru ponad križovatku v smere na Vlada Clementisa.

Rekonštrukcia rezonovala aj medzi poslancami

Úprava cesty sa dotkne všetkých ľudí v meste a aj na zasadnutí mestského zastupiteľstva niektorí poslanci na tento fakt upozornili.

Ivan Benko (nez.) žiadal, aby mesto podalo obyvateľom viac informácií a vysvetlilo im obmedzenia, ktoré ich čakajú. Okrem zaslepenia ulíc Urbánkova a Jazdecká totiž majú zmiznúť aj priechody pre chodcov a nahradiť ich lávky ponad trolejovú trať.

SkryťVypnúť reklamu

Benko upozornil na fakt, že plánované lávky môžu ľuďom na vozíkoch, mamičkám s deťmi či starým ľuďom spôsobovať problémy.

„Len päťcentimetrový zvýšený obrubník na chodníku pre ľudí na vozíku je problém a nie to ešte ísť cez nejakú rampu do výšky,“ argumentoval.

Podľa projektu by malo ísť o bezbariérovú rampu v tvare písmena ypsilon a lávky pre peších by mali byť aj v zime vyhrievané, aby sa na nich netvoril ľad.

„To, že preložka cesty ide cez Obrancov mieru, je rozhodnutie, ktoré urobili naši predchodcovia pred 20 rokmi, keď schvaľovali územný plán. Vtedy sa to javilo ako vhodné a SSC to ide teraz realizovať. Je to nevyhnutné, lebo keď sa uzavrú Šafárikova a Hollého ulica pre tranzitnú dopravu, tak podľa štúdie na križovatke pribudne denne okolo 5-tisíc áut. Keby sa s tým nič neurobilo, naozaj nám hrozí dopravný kolaps,“ povedal o dôvodoch stavby Richard Drutarovský (Nova).

pk_krizovatka4_most_100314_ako_r2271_res.jpg

Most. Vedľa súčasného postavia vpravo, smerom k malej železničnej stanici, ešte jeden.

Ľudia majú obavy, petíciu SSC odmietla

Niektorí občania svoje námietky vyslovili už na územnom konaní v septembri minulého roku.

V rovnakom čase po meste kolovala petícia, ktorú podpísalo 1 163 ľudí. Mesto ju postúpilo SSC, ale tá ju vyhodnotila ako neopodstatnenú. V odôvodení uviedla, že stavba je v súlade s územným plánom mesta aj Prešovského samosprávneho kraja (PSK).

Obyvatelia mesta mali pripomienky k tomu, že po rekonštrukcii sa ešte zvýši množstvo áut, čo spôsobí viac hluku, škodlivín a tiež k tomu, že sa zrušia priechody pre chodcov.

Zjednosmernia sa niektoré ulice a stovky áut, prichádzajúcich zo Sídliska II a III do mesta, budú blúdiť po bočných uličkách ako je Marka Čulena, Sázavského a Kollárova. Tie už nebudú tiché, ako boli ľudia zvyknutí. Majú pocit, že kvalita ich života aj hodnota nehnuteľností sa tým výrazne znížia.

Vyjadrili tiež nespokojnosť s tým, že stavbou sa vytvoria podmienky na to, aby tranzitná doprava prechádzala cez obytnú zónu a neriešia sa prioritne obchvaty mesta.

Faktom však je, že rýchlostná cesta severným obchvatom akosi vypadla z plánu rezortného ministerstva na najbližšie roky a Prešov si potrebuje vyriešiť dopravné problémy už teraz.

Podľa riaditeľa prešovskej divízie Dopravoprojektu, a.s. Dušana Skubana by sa problém obchvatom ani diaľnicou nevyriešil, lebo len 10 - 15 percent dopravy cez Levočskú tvorí tranzit a zvyšok je vnútromestská doprava. Preto treba vyriešiť kritický uzol.

Pripomenul, že najväčší tranzit nákladnej dopravy ide teraz cez Sekčov a Solivarskú ulicu. Ľudia žiadali aj protihlukové steny na ulici Obrancov mieru, kde je okolo 100 bytov.

„Pri hustejšej doprave sa tam nebude dať spať, veď už teraz je hluk neúnosný,“ konštatoval obyvateľ tejto ulice Karel Novosad.

pk_krizovatka5_most_100314_ako_r4440_res.jpg

Pôvodný most. Ten zrekonštruujú a spolu s druhým mostom umožnia v tomto lieviku prejazd v 4 jazdných pruhoch.

Čo bude nasledovať?

Mesto pre investora stanovilo záväzné podmienky, ktoré by mal pre vydanie stavebného povolenia splniť.

Zohľadnili v nich aj niektoré pripomienky správcov sietí, dopravného podniku, podnikateľov aj obyvateľov mesta.

Ak územné rozhodnutie nadobudne právoplatnosť, nasledovať bude vydanie stavebného povolenia, ktoré je v kompetencii mesta aj stavebného úradu na PSK. Až po jeho vydaní sa môže stavba začať.

Podľa doterajších informácií by sa tak malo stať v máji 2014 a stavba by mala trvať 18 mesiacov.

Výšku investície SSC síce nezverejnila, ale už teraz je jasné, že keď splnia pripomienky, vyvolá to ďalšie investície a náklady na stavbu sa môžu aj zdvojnásobiť.

pk_krizovatka_mapa_rez_101314_ako_r2425_res.jpg

Náčrt plánovaných zmien na križovatke. Foto k článku: Anna Košuthová

Fakty

Aké úpravy sa na križovatke budú robiť

Cesta 1/18
- smer Vranov - Poprad - zvýšenie počtu priamych jazdných pruhov na 2, predĺženie odbočovacích pruhov v smeroch Vranov - Košice a Vranov - Sídlisko III smer Poprad - Vranov
- vybudovanie dvojpruhového mosta nad riekou Torysa, vybudovanie samostatného dvojpruhového jazdného pásu so stredným deliacim pásom šírky 2.0 m, vybudovanie pripájacieho pruhu v smere Košice - Vranov, rozšírenie jestvujúceho železničného priecestia
- uzavretie ulíc Jazdecká a Urbánkova vybudovanie samostatného dvojpruhového jazdného pásu so stredným deliacim pásom šírky 2.0 m, vybudovanie pripájacieho pruhu v smere Košice - Vranov, rozšírenie jestvujúceho železničného priecestia
- vybudovanie lávky pre peších nad cestou 1/18 (ulica Levočská) a prístupových rámp s napojením na existujúce pešie komunikácie, prepojenie peších 6 komunikácií, vedených pozdĺž rieky Torysa a pozdĺž cesty 1/18, vybudovaním chodníka pod mostným objektom na ceste 1/18

Ulica Vlada Clementisa
- dobudovanie jazdného pruhu pre smer Sídlisko III - Košice od križovatky s prístupovou komunikáciou k OC Kaufland
- zvýšenie počtu jazdných pruhov (dva pruhy pre odbočenie vľavo smer Sídlisko III-Vranov, dva pruhy pre priamy smer Sídlisko III- Košice -Vranov, dva pruhy pre priamy smer Sídlisko III- Košice)

Ulica Obrancov mieru
- zvýšenie počtu jazdných pruhov pre smer Košice - Poprad na 2, predĺženie jazdného pruhu pre smer Košice - Sídlisko III po križovatku s ulicou Československej armády - vybudovanie samostatného pruhu pre odbočenie vpravo pre smer Košice -Vranov
- vybudovanie lávky pre peších nad ulicou Obrancov mieru a prístupových rámp s napojením na existujúce pešie komunikácie
- presunutie CSS v križovatke s ulicou Československej armády do priestoru medzi zastávkami MHD v blízkosti ulice Fučíkova
- uzavretie vjazdu oproti ulici Fraňa Kráľa
- zriadenie jazdného pruhu pre odbočenie vl'avo v križovatke s ulicou Fučíkova a vybudovanie vjazdu na ulicu Nábrežná
- obmedzenie dopravy pri vjazde na ulicu Československej armády a výjazde z nej na možnosť odbočovania len vpravo, obmedzenie dopravy pri výjazde z ulíc Fučíkova a Nábrežná na možnosť odbočovania len vpravo

Most nad riekou Torysa
Mostný objekt bude premosťovať koryto rieky Torysa a umiestňovaný chodník pre peších a cyklistov. Bude nadväzovať na jestvujúci mostný objekt, ktorý bude rekonštruovaný . Nový mostný objekt bude zabezpečovať dopravu v smere Poprad - Vranov nad Topľou. Jestvujúci mostný objekt bude zabezpečovať dopravu v smere Vranov nad Topľou - Poprad.

Rekonštrukcia mosta
Jestvujúci mostný objekt premosťuje koryto rieky Torysa a bude premosťovať umiestňovaný chodník pre peších a cyklistov. Na moste bude realizovaná zmena šírkového usporiadania a jeho rekonštrukcia.

Lávka nad križovatkou ulíc Levočská - Obrancov mieru
Umiestňovaná lávka bude zabezpečovať prechod cyklistov a peších cez ulicu Obrancov mieru a Levočskú ulicu. Napojenie jestvujúcej infraštruktúry na lávky bude zabezpečené cez železobetónové rampy pre bezbariérový prístup a pomocou schodísk. Nad ulicami Levočská a Obrancov mieru budú realizované lávky, ktoré vzájomne budú napájať chodník na pravej strane Levočskej ulice od rieky Torysa, chodník na ľavej strane ulice Obrancov mieru a priestor pred obchodným domom Kaufland na ulici Vl. Clementisa.

Preložka trolejového vedenia DPMP
V rámci stavby dôjde ku kolízii s existujúcimi káblami DPMP, ktoré napájajú trolejbusovú trať. V miestach, kde sa existujúce káble súvisle dostávajú pod budúcu komunikáciu, budú tieto káble preložené do nových trás mimo vozovky.

red.

Takto má vyzerať lávka pre peších ponad križovatku. Foto: Dopravoprojekt.

Názory

Verejnosť podala námietky

Čo odznelo v námietkach Prešovčanov v pripomienkovom konaní k plánovanej rekonštrukcii Levočská – Obrancov mieru a s ňou súvisiace zmeny v doprave.

  • Igor Lašan: Týmto riešením sa zhorší kvalita života ľudí pre exhaláty, hluk, možnosti výjazdu či prejazdu cez mesto. V prvom rade je potrené dokončiť diaľnicu D 1 prepojenie Malý Šariš smer Košice a urobiť severný obchvat. Tým sa stratí z ulíc mesta Prešova asi jedna polovica áut. Ak to urobia opačne, nákladná doprava bude chodiť cez mesto, aby sa vyhla spoplatneným úsekom. Aj dobre zosynchronizované semafory na tejto trase dokážu zmeniť prejazd mestom na plynulejší.
  • Božena Paľová: Nesúhlasím so zahustením dopravy na Kollárovej ulici. Nie je na to stavaná cesta, už teraz je problém pri strete v zákrute s autobusom. Je potrebné riešiť priechod cez Obrancov mieru na Kollárovu pre chodcov. Na Kollárovej ulici má svoje centrum aj Únia slabozrakých na Slovensku, ktorých sa táto zmena nepriaznivo dotkne.
  • Jana Palková: Celá lokalita Sídliska II bude sprístupnená z Obrancov mieru jedine z Kollárovej a Fučíkovej ulice, ktorej šírkové parametre a stav nevyhovuje už súčasným potrebám dopravy. Kolíznym bodom je aj parkovisko pred predajňou potravín. Dôjde aj k obmedzeniu dostupnosti mestskej MHD do tejto lokality.
  • Jaroslav Lončík: Z dokumentácie nie je možné určiť, ako zvýšený počet vozidiel ovplyvní hlukové a emisné pomery za križovatkou v celom profile ulice Obrancov mieru. Taktiež nehodnotí dopravné pomery pripojenia križovatky Fučíkova -Obrancov mieru a tiež prechodov pre chodcov v tejto oblasti.

ak

Zistili sme

Mesto pre investora stanovilo podmienky

a) riešenie lávky pre nemotorovú dopravu na juhozápadnej strane križovatky bude upravené tak, aby hlavným, tvarovo priamym smerom bolo rameno vedúce k podchodu pre peších pod bytovým domom Čsl. armády 27, Levočská 47 smerom ku nákupnému stredisku Centrál

b) zaslepené ulice Jazdecká a Urbánkova budú ukončené obratiskom alebo otočkou

c) riešiť prechod pre chodcov a cyklistov cez ulicu Vlada Clementisa pri križovatke s ul. Matice slovenskej s napojením na chodník v ploche zelene medzi Levočskou a ul. Vlada Clementisa

d) vzhl'adom na predpokladané zvýšenie počtu áut, ktoré budú prichádzať z južného smeru z ulice Obrancov mieru na ulicu Fučíkovu, dôsledkom nemožnosti odbočenia z ulice Obrancov mieru v smere od Košíc na ulicu Čsl. armády je potrebné v ďalšom stupni PD preukázať sčítaním počtu aut, ktoré v súčasnosti prichádzajú na ulicu Čsl. armády z ulice Obrancov mieru v smere od Košíc. Na základe výsledkov je potrebné v ďalšom stupni navrhnúť dopravný režim Fučíkovej ulice, a to vzhľadom na existujúce šírkové usporiadania miestnej komunikácie.

e) do návrhu doplniť jednostranný peší chodník pozdĺž komunikácie prepájajúcej Nábrežnú ulicu s križovatkou Obrancov mieru - Fučíkova a živičnú úpravu Nábrežnej ulice od vjazdu do areálu zdravotníckeho zariadenia po križovatku pri tenisových kurtoch

f) v projekte riešiť synchronizáciu cestnej svetelnej signalizácie na križovatkách Obrancov mieru l Levočská a Obrancov mieru l Volgogradská l Marka Čulena a na železničnom priecestí na Levočskej ulici

g) navrhované vyhrievanie peších rámp a lávok zredukovať len na úseky lávok nad vozidlovými komunikáciami

h) križovatku Obrancov mieru – Levočská vybaviť portálovým dopravným značením zo všetkých smerov

i) zastávkové pruhy navrhnúť s betónovým povrchom, pozdĺž nástupnej plochy použiť kasselské obrubníky

j) prechody pre chodcov na miestnych komunikáciách, pripájajúcich sa na riešené zberné komunikácie, navrhnúť formou zvýšených súvislých prahov (napr. Fučíkova, Nábrežná)

k) navrhnúť opatrenia na zabránenie nežiadúcemu prechádzaniu chodcov v priestoroch križovatiek mimo stanovené prechody (zábradlia).

red

I18 Prešov - Levočská - Obrancov mieru križovatka, most


Najčítanejšie na Prešov Korzár

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  2. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  8. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 228
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 869
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 559
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 457
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 646
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 529
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 252
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 649
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu